G-klasse lar seg ikke stoppe av noe, heller ikke alderen. For modellen begynner nå å bli voksen etter å ha blitt introdusert i 1979, men den er fortsatt like gjenkjennelig.
For Mercedes tuller selvsagt ikke med det ikonisk designet på terrengkongen, som fortsatt rager litt firkantet og høyt over bakkenivået.
Offroad-ikonet viderefører selvsagt de tingene som har gjort bilen til det den er, slik som en stigerammekonstruksjon, differensialsperrer, stiv bakaksel og uavhengig fjæring foran.
Men det er også mye nytt for 2025-utgaven.
Tyskerne har nemlig designet den enheten som kontrollerer terrengdelen, det er en ny «offroad cockpit» som viser viktig info og noe så imponerende som et «gjennomsiktig» panser. Så ja, den bør håndtere terrenget bedre enn noensinne.
Dette er tallene:
- Opptil 100 prosent graderbarhet på egnede overflater
- Bakkeklaring mellom akslene på minst 241 mm
- Maksimal foringsdybde på 70 cm for vann og gjørme
- Stabil kjøring i sidehellinger på opptil 35 garder
- Inn- og utstigningsvinkler på 31 garder foran og 30 grader bak (uten tilhengerfeste)
De som ikke er helt fornøyd med dette kan gå for den nye Mercedes-AMG G 63, for det kommer en slik også.
Denne er utstyrt med en 4-liters turbomotor med 585 hk og 850 Nm, og denne doningen fyker opp til 100 km/t på kun 4,4 sekunder. Og ja, har en toppfart på 220 km/t.
Som disse har også G-klasse en rekke førerassistenter og andre funksjoner som gjør kjøringen enklere, tryggere og bedre, og for de som vil skille 2025-utgavene fra årets kan enkelt titte foran og telle lameller for de vanlige utgavene.
Den nye har nemlig en radiatorgrill med fire i stedet tre horisontale lameller, og har også redesignede støtfangere både foran og bak. AMG-utgaven har som vanlig en annerledes grill, noe du også kan se i bildeserien du snart kommer til
Det er også en ny A-stolpe kledning, spoilerleppe på takkanten og nye isolasjonsmaterialer som alle skal bidra til enda mer aerodynamikk og økt akustisk komfort.
Terrengkongen med 45 år på baken blir altså stadig bedre, og her har du bilder av den aller ferskeste av utgavene ‒ 2025-modellen: