Kjært barn har mange navn. Verdens tøffeste racerbane er Nürburgring, mer eksakt 20,8 kilometer lange Nordschleife. Nordsløyfa på norsk, også kjent som «det grønne helvete» eller rett og slett bare «Ringen».
Denne banen byr på så mange utfordringer at den blir sett på som den ultimate testen, og i potten ligger benevnelsen «verdens raskeste».
-->
Det er selvsagt mange som gjerne vil ha verdens raskeste biler, men det er kun en som kan være det.
Eller, det er faktisk mange, for Nürburgring har delt opp rekordene i en rekke klasser slik at for eksempel Renault Mégane R.S. Trophy-R kan kalle seg for verdens raskeste kompakte bil.
Så det finnes kanskje mange prinsesser, men det er kun en dronning.
Og hun heter Mercedes-AMG GT Black Series.
Den tidligere rekordholderen for serieproduserte biler var Jaguar XE SV Project 8, og den ble klokket rundt banen på 7:23,164 minutter i juli i fjor.
AMG GT Black Series har nå gruset rekordtiden, og for første gang har en serieprodusert bil krøpet under sju minutter rundt Nordsløyfa. Den nye rekorden lyder på 6:48,047 minutter, godt over halvminuttet raskere enn den superpotente Jaguaren.
Og det er ikke noe overraskende.
For den nye superbilen fra Mercedes-AMG byr nemlig på den på tidenes sterkeste AMG V8-biturbo.
Dette er den velkjente 4-liters V8 biturbo AMG-motoren, men i Mercedes-AMG GT Black Series byr den nå på vanvittige 730 hestekrefter og et dreiemoment på 800 Nm mellom 2.000-6.000 r/min.
De friske kreftene stammer blant annet fra nye kamaksler og eksosmanifolder som er tilpasset den nye tenningsrekkefølgen, og som forbedrer gassresponsen ytterligere.
I tillegg er aerodynamikken forbedret, og selvsagt byr den nye superbilen på et ras av nye løsninger og teknologier som gjør den enda raskere rundt en bane.
Dette utnyttet Maro Engel til det fulle da han luftet den rundt «det grønne helvete» 4. november.
Alt av teknologi og hjelpemidler var selvsagt satt i race-posisjon og justert perfekt under til dels vanskelig høstforhold, og bilen var utstyrt med de myke dekkene Michelin Pilot Sport Cup 2 R MO ‒ selvsagt standardutrustning.
For det er ikke lov til å jukse med spesialutstyr, og ettersom Nürburgring har godkjent rekorden har alt åpenbart gått etter boka.
‒ Det var en virkelig imponerende runde, sa Maro Engel etter å ha fullført rekordrunden.
‒ Med hastigheter på opptil nesten 270 km/t i Kesselchen-delen av banen og godt over 300 km/t på den lange Döttinger Höhe-strekningen, var AMG GT Black Series betydelig raskere enn GT3-racerbilen jeg kjører.
‒ Å kjøre rundt Nordschleife på 6:48,047 minutter med en produksjonsbil under disse baneforholdene er virkelig fantastisk. Som med racerbilen, tilbyr AMG GT Black Series også mange justeringsmuligheter, noe som gjorde at jeg kunne skreddersy oppsettet.
AMG-ingeniørene har i en enda større grad løftet løsninger fra motorsporten inn i den nye Black Series-modellen, noe som blant annet har resultert i et fabelaktig marktrykk som klistrer bilen fast i underlaget.
Det var også dette som imponerte den profesjonelle føreren aller mest.
‒ Black Series genererer så mye marktrykk at man føler at den er trygg og pålitelig uansett hvordan den kjøres, selv på den absolutte grensen. Hatten av for utviklerne fra Affalterbach for hva det de har plassert oppå hjulene her. Og jeg er veldig fornøyd med at jeg var i stand til å demonstrere disse fascinerende tekniske ferdighetene med denne flotte rundetiden, sa en imponert og fornøyd Engel.
Vi leker ikke butikk vi heller, så selvsagt skal du få se hele rekordrunden. Men vi advarer om at det faktisk går så ufattelig unna at du risikerer å bli bilsyk selv fra sofakroken, så hold deg godt fast.
Her er verdens raskeste serieproduserte bil i fri utfoldelse, Mercedes-AMG GT Black Series:
Les også: