‒ Flaggskipet EQS tar elbiler til et nytt nivå, og imponerer med en fantastisk rekkevidde på opptil 780 kilometer, mye takket være klasseledende aerodynamikk og en svært effektiv drivlinje, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge.
‒ Nivået av standardutstyr er høyt, med fokus på komfort, sikkerhet og teknologi. Vi gleder oss til å snart kunne ønske den nye luksus-sedanen EQS velkommen på norske veier.
Tyskerne har allerede klar «vanlige» elbiler på plass her i Norge, som EQA og EQC, men som Myhre forklarer er EQS noe enda litt mer spesielt.
Dette er EQ-seriens svar på den vanlige S-klasse, og det betyr at alt av ny teknologi og løsninger har funnet veien inn i det kommende elektriske flaggskipet.
Kort oppsummert byr Mercedes EQS på en gedigen skjerm, det siste innen kjørerassistenter, et gedigent batteri og lynlading på 200 kW samt en aerodynamikk som tar den helt i verdenstoppen ‒ luftmotstanden er opplyst til kun 0,20 cd.
Legger vi til lys i toppklassen via Digital Light, Airmatic luftfjæringen, bakakselstyring og muligheten for firehjulsdrift via 4Matic, bør det meste være på plass i en Mercedes EQS.
Mercedes har klar to utgaver av EQS, grunnmodellen EQS 450+ og den foreløpige topputgaven EQS 580 4Matic. Begge er utstyrt med det samme batteriet og kan lade på 200 kW hvor rekkevidden skal være opptil 780 kilometer, mens ladingen kan sørge for 300 kilometer i løpet av 15 minutter.
EQS 450+ med bakhjulsdrift kan by på 333 hestekrefter og 0-100 km/t på 6,2 sekunder, mens EQS 580 med firehjulsdrift har 524 hk og klarer sprinten på 4,3 sekunder. Begge versjonene har en toppfart på 210 km/t.
Ettersom det nå åpnes for salg er også prisene på EQS klare, og de er ikke så ille ‒ spesielt om man måler mot Tesla Model S. Faktisk er grunnprisen ganske så lik, nemlig 935.000 kroner mot 929.990 kroner for Model S.
De som går for toppmodellen EQS 580 4Matic må derimot ut med ganske så mye mer, mer eksakt 1.162.000 kroner før levering.
Mercedes Norge opplyser at salget starter 17. august, og at de første bilene forventes inn i landet i løpet av høsten en gang.
Her er teknisk data rundt Mercedes EQS, og under denne finner du også bilder av det elektriske flaggskipet til stjernemerket.
EQS 450+ EQS 580 4Matic Hjuldrift Bakhjulstrekk Firehjulstrekk Effekt 333 hk 524 hk Dreiemoment 568 Nm 855 Nm Akselerasjon (0-100 km/t) 6,2 sek 4,3 sek Toppfart 210 km/t 210 km/t Batterikapasitet 107,8 kWh 107,8 kWh Maksimal regenerering 186 kW 290 kW Ombordlader (standard/tilleggsutstyr) 11/22 kW 11/22 kW Hurtiglader 200 kW 200 kW Blandet forbruk 15,6-19,8 kWh/100 km 18,4-21,2 kWh/100 km
Her er bildene:
Les også:
- Sjekk denne elsykkelen fra Harley-Davidson
- F1-verdensmester bak en flott retro-modell
- MotoGP-ikonet gir seg