I dag leverer de fleste ladehybridene en plass rundt 50 kilometer med elektrisk rekkevidde, et lite stykke over det snittet kjører hver dag, Men dette tallet er sterkt økende, og Toyota Rav4 som var Norges mest registrerte bil i januar byr for eksempel på 75 km el-rekkevidde for sin ladbare versjon.
Mercedes kaster seg mer enn gjerne inn i dette kappløpet, og hever lista til 100 kilometer når de nå lanserer nye versjon av C-klasse. Bilene vil dermed kunne fungere som en ren elbil i de aller fleste situasjonene.
-->
‒ Vi gleder oss veldig til å ønske nye C-klasse velkommen til Norge, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
‒ Spesielt spennende er det at 4. generasjons ladbar hybrid får en imponerende rekkevidde på rundt 100 kilometer etter WLTP-standarden. Det gjør det mulig å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk, samtidig som du har den ekstra rekkevidden fra forbrenningsmotoren når du trenger den.
Nye C-klasse har forventet lansering til sommeren, og kommer da både som sedan og stasjonsvogn. Men den ladbare hybriden er ventet inn noe senere.
Mercedes har strukket ut rekkevidden for ladehybriden ved å utvikle en enda mer effektiv batteripakke som har en totalkapasitet på 25,4 kWh.
Nye C-Klasse plug-in hybrid støtter hurtiglading hvor et utladet batteri kan lades fullstendig opp på rundt 30 minutter, mens en standard 11 kW-lader er tilgjengelig for trefaselading via Wallbox som er koblet til AC-strømnettet.
Nye hybridløsninger kommer også til syne i bagasjerommet, som får et flatere gulv en tidligere. Dette kommer spesielt til syne i stasjonsvognen, hvor bagasjerommet øker med 45 liter opp til 360 liter. Om seteryggene legges ned er det 1.375 liter med plass, opp 40 liter fra forrige generasjon.
I tillegg har lengden på bagasjeromsgulvet økt til 1.043 mm, opp 63 mm, og høyden med 150 mm til 732 mm. Luftfjæring og nivåregulering bak er standard for både sedan og stasjonsvogn.
Den ladbare hybriden er heller ikke en sinke, og kombinerer en 2-liters bensinmotor med en 129 hk sterk elmotor. Totalt byr ladehybriden på 308 hk og et dreiemoment på 550 Nm, og senere kommer det også ladbare hybrider med dieselmotor.
Allerede med den nye A-klasse presentert i 2018 begynte Mercedes å tette gapet opp mot S-klassen, og denne jobben videreføres med nye C-klasse.
Dette kommer godt til syne på innsiden, som har interiør som slektes på flaggskipet. Bilene er selvsagt digitalisert så det holder, hvor den sentrale multimediaskjermen ser ut til å flyte på utsiden av listverket.
Skjermen er som standard på 9,5 tommer (24,1 cm), men kan også oppgraderes til en større versjon som måler 11,9 tommer (30,2 cm).
Mercedes forklarer at dashbordet er delt inn i en øvre og en nedre seksjon i et vingelignende design med nye, flate og runde luftdyser som trekker paralleller mot flymotorer. Det førersentrerte interiøret øker graden av sportslighet hvor dashbordet og multimediaskjermen er vippet seks grader mot førerplassen.
Det er også mulig å velge mellom to størrelser for det digitale instrumentpanelet, en 10,25 tommer (26,0 cm) eller en 12,3 tommer (31,2 cm).
Det på innsiden styres selvsagt av MBUX-systemet, mer bestemt 2. generasjon av dette. Her er det mulig å vise førerskjermen og multimediaskjermen i tre visningsstiler (diskret, sporty og klassisk) og tre moduser (navigasjon, assistanse og service).
I «Klassisk» blir føreren ønsket velkommen med et kjent instrumentpanel med to runde skiver og valgfritt innhold mellom dem som gir all informasjon som er relevant for føreren.
I «Sporty» er rødfargen dominerende med dynamisk design i den sentralen turtelleren.
I «Diskret» reduseres innholdet til kun det som er essensielt. Begge skjermene kan vises i syv fargevalg kombinert med Ambient Lighting. Dette gir en imponerende fargeopplevelse i interiøret.
Stemmeassistenten har også blitt mer interaktiv, og det er for eksempel mulig å spørre bilen om hvordan man kobler til en smarttelefon via Bluetooth eller hvor førstehjelpsutstyret finnes.
Et annet steg med S-klassen finner vi i et par løsninger som er på ekstrautstyr-listen.
«Augmented Video» er noe nytt hvor et kamera registrerer omgivelsene foran kjøretøyet, legger på virtuelle objekter, informasjon og markører på videobildet, og viser deg dette på multimediaskjermen.
Dette kan inkluderer for eksempel trafikkskilt, retningspiler, anbefaling av filskifte og husnummer. Dette kan gjøre navigering mye enklere, spesielt i urbane områder.
Det er også mulig å få bilen med et head-up-display i farger, og føreren vil se et virtuelt bilde på 9x3 tommer (ca. 23x8 cm) som flyter over panseret i en avstand på ca. 4,5 m. Her kan føreren få prosjektert informasjon som hastighet, men også få informasjon fra navigasjonen.
En annen kul funksjon er fingeravtrykkskanner, som lar brukerne logge på MBUX raskt, enkelt og sikkert. I tillegg ivaretar og beskytter systemet personlige innstillinger og data som favoritter, siste destinasjoner, atferdsbaserte anbefalinger, kalenderoppføringer og e-postadresser.
Mercedes byr også på lys fra flaggskipet i C-klassen. Som standard leveres riktignok C-klasse med LED High Performance lys, men det er mulig å oppgradere til Digital Light som S-klasse byr på. Og dette er imponerende greier.
Her er det en lysmodul med tre ekstremt kraftige LED-lys i hver lykt, hvor lyset blir reflektert og sendt videre av 1,3 millioner mikrospeil og totalt 2,6 millioner piksel pr bil. Dette gir ifølge Mercedes føreren optimalt med lys uten å blende andre kjøretøy, noe som gir økt sikt og dermed også sikkerhet. I tillegg kan Digital Light prosjektere ledelinjer og varselsymboler på veien, som for eksempel ved veiarbeid.
Vi finner selvsagt også en god mengde med førerassistenter i nye C-klasse, deriblant Active Steering Assist som hjelper til helt opp i 210 km/t. Traffic Sign Assist kjenner igjen flere skilt enn tidligere, slik som for eksempel veiarbeid. Nytt er at den også kjenner igjen stoppskilt og rødt lys som en del av kjørehjelpspakken.
Men det er selvsagt ikke bare på innsiden C-klasse er fornyet, hvor både sedanen og stasjonsvognen bilen måler 4,75 meter i lengden og 1,82 meter i bredden. Akselavstanden har økt med 25 mm i forhold til forgjengeren, noe som gir en akselavstand på 2,87 meter. Bagasjerommet i stasjonsvognen er 30 liter større enn tidligere modell, og har nå en kapasitet på mellom 490 og 1.510 liter.
Rent designmessig har Mercedes gått for kombinasjonen av kort frontoverheng, lang akselavstand og overhenget bak, og panseret viser sitt sportslige preg med såkalte «power domes» som skal fremheve den dynamiske bevegelsen i designet.
Stasjonsvognen har også fått et fallende tak som skal signalisere sportslighet, og det er også mulig å få 19-tommers felger som nesten fyller hjulbuen slik at sportsligheten øker enda et hakk.
Bak finner vi også en nyhet når det kommer til sedanutgaven, for her har Mercedes for første gang satt inn baklys med et todelt design i C-klasse.
På motorsiden har Mercedes gått for både en ny turbo og en ny integrert startgenerator (ISG) som bruker et 48 volt system, noe som gjør bilen enda mer effektiv. De har også utviklet en ny 9-trinns girkasse som tar enda mer høyde for ISG-systemet, og totalt er forbruket opplyst til under 0,8 liter på mila uansett motorversjon.
Og det er sju slike å velge mellom, fem bensin og to diesel.
Minstemann er C 180 med en 1.5-liters motor som har 170 hk, mens den foreløpige toppversjonen heter C 300 og har den nye 2-liters motoren med 258 hk. Denne bruker 6,0 sekunder på 0-100 km/t, mens toppfarten er på 250 km/t.
Dieselversjonen er C 200 d og C 300 d, hvor sistnevnte har 265 hk og 550 Nm, og klarer sprinten på solide 5,7 sekunder for sedanutgaven og 5,8 sekunder for stasjonsvognen.
Hva den som garantert kommer til å bli mest interessant for nordmenn, ladehybriden C 300e, kan by på, er foreløpig ikke klart.
Her er en masse bilder av den nye Mercedes C-klasse:
Les også: