- Annonse -
HjemNyheterMercedes-AMG One tar formel 1 til gatene

Mercedes-AMG One tar formel 1 til gatene

Med over 1.000 hestekrefter og 0-200 km/t på 7,0 sekunder løfter Mercedes-AMG One formel 1-teknologi over til gatebilene.

Fra 1984 og til 1991 herjet McLaren i formel 1, og anført av Alain Prost og Ayrton Senna kom sju av åtte verdensmestere fra det britiske laget.

- Annonse -

Det absolutte høydepunktet kom i 1988, og McLaren vant like godt 15 av de 16 løpene den sesongen. Og det måtte feires.

McLaren startet da å utvikle en bil som skulle ta formel 1 ut til gatene, og sluttresultatet var et monster av en bil som de like godt døpte F1. Den ble blant annet klokket inn til 386 km/t, en spinnvill toppfart for 20 år siden.

Mercedes kan selvsagt ikke være noe dårligere.

Fra 2014 til 2020 kopierte tyskerne nemlig de sju VM-titlene, og de feirer i samme stil som McLaren gjorde for eksakt 20 år siden ‒ løfter formel 1 fra de stengte banene og ut til de åpne veiene.

- Annonse -

‒ Med en idé om å få en moderne drivlinje fra formel 1 til å være egnet for både heftig banekjøring og bruk på offentlig vei, har teamene i Affalterbach og Storbritannia virkelig presset grensene med Mercedes-AMG One, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

‒ Den unike hyperbilen leverer ekstreme ytelser gjennom den hybride drivlinjen, og imponerer med høyteknologi direkte fra formel 1.

Det kanskje mest oppsiktsvekkende med AMG One er at den har hele fem motorer. Fire elektriske og en V6, hvor en elmotor har funnet veien til turboladeren, en er installert direkte på forbrenningsmotoren og de to siste driver forhjulene.

Hovedmotoren er løftet direkte fra formel 1, og er dermed en 1.6-liters V6 med elektrisk assistert turboladning. Turtallet er begrenset til 11.000 r/min, noe som i utgangspunktet er ganske så vilt ‒ men også langt mindre enn maks omdreininger til formel 1-bilene. Grunnen er åpenbar ‒ en AMG One-motor må holde mye lengre enn en i Lewis Hamiltons formel-bil.

- Annonse -

Ifølge Mercedes gir elektrifiseringen av eksos-turboladeren et høyere dreiemoment ved lave motorturtall, noe som skal øke smidigheten og optimerer akselerasjonen. Teknologien fører også til at ladetrykket holder seg selv om gasspedalen slippes.

Motorkraften blir overført videre til bakhjulene av en nyutviklet 7-trinns manuell kasse, mens AMG High Performance-batteriet kombinerer høy effekt med lav vekt for å øke den totale ytelsen.

Hybridsystemet består av et batteri på 8,4 kWh som åpner for en elektrisk rekkevidde på 18 kilometer, og i tillegg til vanlig regenerering kan også forbrenningsmotoren fylle dette med strøm.

Selve bilen består av en lett karbonfiber-struktur, og øverst er det et luftinntak som motoren trekker inn frisk luft gjennom etter behov. Eksosrøret har et stort rundt utløp med to små åpninger, og disse elementene er tatt direkte fra formel 1-bilene.

En annen ting som er løftet fra F1 er DRS-systemet, og ved å trykke på en knapp trekkes den bakre vingeklaffen helt inn og lamellene lukkes. Dette fører til mindre marktrykk og enda høyere hastigheter på langstrekkene, akkurat som F1-bilene.

Også rattet er inspirert av formel 1-bilene, og det er også et girskift-lys akkurat som de ekte F1-bilene har.

I en tid hvor stadig flere utvikler elleville elbiler med opp mot 2.000 hk er kanskje ikke Mercedes-AMG One den raskeste bilen der ute, men dersom du drømmer om å kjøre en formel 1-bil ute i vanlige gater er det denne som gjelder.

Mercedes-AMG ONE
BensinmotorV6
Volum1599 cc
Maksimalt systemeffekt1063 hk
Maksimal effekt, bensinmotor574 hk ved 9000 o/min
Maksimalt turtall11000 o/min
Kombinert effekt, elmotorer611 hk
DrivlinjeAMG Performance 4MATIC+ fullt variabel firehjulstrekk med hybrid-drevet bakaksel, elektrisk for-aksel og torque vectoring
Girkasse7-trinns automatisert manuell girkasse
Blandet drivstofforbruk (WLTP)8,7 l/100 km
Blandet CO2 utslipp (WLTP)198 g/km
Blandet elektrisk forbruk32 kWh/100 km
Elektrisk rekkevidde18,1 km
Akselerasjon 0-100 km/t2,9 s
Akselerasjon 0-200 km/t7,0 s
Akselerasjon 0-300 km/t15,6 s
Toppfart352 km/t

Her er bilder av superbilen som første gang ble vist som et konsept tilbake i 2017, Mercedes-AMG One:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her