Mercedes-AMG One tar formel 1 til gatene

Med over 1.000 hestekrefter og 0-200 km/t på 7,0 sekunder løfter Mercedes-AMG One formel 1-teknologi over til gatebilene.


Fra 1984 og til 1991 herjet McLaren i formel 1, og anført av Alain Prost og Ayrton Senna kom sju av åtte verdensmestere fra det britiske laget.

Det absolutte høydepunktet kom i 1988, og McLaren vant like godt 15 av de 16 løpene den sesongen. Og det måtte feires.

McLaren startet da å utvikle en bil som skulle ta formel 1 ut til gatene, og sluttresultatet var et monster av en bil som de like godt døpte F1. Den ble blant annet klokket inn til 386 km/t, en spinnvill toppfart for 20 år siden.

Mercedes kan selvsagt ikke være noe dårligere.

Fra 2014 til 2020 kopierte tyskerne nemlig de sju VM-titlene, og de feirer i samme stil som McLaren gjorde for eksakt 20 år siden ‒ løfter formel 1 fra de stengte banene og ut til de åpne veiene.

‒ Med en idé om å få en moderne drivlinje fra formel 1 til å være egnet for både heftig banekjøring og bruk på offentlig vei, har teamene i Affalterbach og Storbritannia virkelig presset grensene med Mercedes-AMG One, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

‒ Den unike hyperbilen leverer ekstreme ytelser gjennom den hybride drivlinjen, og imponerer med høyteknologi direkte fra formel 1.

Det kanskje mest oppsiktsvekkende med AMG One er at den har hele fem motorer. Fire elektriske og en V6, hvor en elmotor har funnet veien til turboladeren, en er installert direkte på forbrenningsmotoren og de to siste driver forhjulene.

Hovedmotoren er løftet direkte fra formel 1, og er dermed en 1.6-liters V6 med elektrisk assistert turboladning. Turtallet er begrenset til 11.000 r/min, noe som i utgangspunktet er ganske så vilt ‒ men også langt mindre enn maks omdreininger til formel 1-bilene. Grunnen er åpenbar ‒ en AMG One-motor må holde mye lengre enn en i Lewis Hamiltons formel-bil.

Ifølge Mercedes gir elektrifiseringen av eksos-turboladeren et høyere dreiemoment ved lave motorturtall, noe som skal øke smidigheten og optimerer akselerasjonen. Teknologien fører også til at ladetrykket holder seg selv om gasspedalen slippes.

Motorkraften blir overført videre til bakhjulene av en nyutviklet 7-trinns manuell kasse, mens AMG High Performance-batteriet kombinerer høy effekt med lav vekt for å øke den totale ytelsen.

Hybridsystemet består av et batteri på 8,4 kWh som åpner for en elektrisk rekkevidde på 18 kilometer, og i tillegg til vanlig regenerering kan også forbrenningsmotoren fylle dette med strøm.

Selve bilen består av en lett karbonfiber-struktur, og øverst er det et luftinntak som motoren trekker inn frisk luft gjennom etter behov. Eksosrøret har et stort rundt utløp med to små åpninger, og disse elementene er tatt direkte fra formel 1-bilene.

En annen ting som er løftet fra F1 er DRS-systemet, og ved å trykke på en knapp trekkes den bakre vingeklaffen helt inn og lamellene lukkes. Dette fører til mindre marktrykk og enda høyere hastigheter på langstrekkene, akkurat som F1-bilene.

Også rattet er inspirert av formel 1-bilene, og det er også et girskift-lys akkurat som de ekte F1-bilene har.

I en tid hvor stadig flere utvikler elleville elbiler med opp mot 2.000 hk er kanskje ikke Mercedes-AMG One den raskeste bilen der ute, men dersom du drømmer om å kjøre en formel 1-bil ute i vanlige gater er det denne som gjelder.

Mercedes-AMG ONE
BensinmotorV6
Volum1599 cc
Maksimalt systemeffekt1063 hk
Maksimal effekt, bensinmotor574 hk ved 9000 o/min
Maksimalt turtall11000 o/min
Kombinert effekt, elmotorer611 hk
DrivlinjeAMG Performance 4MATIC+ fullt variabel firehjulstrekk med hybrid-drevet bakaksel, elektrisk for-aksel og torque vectoring
Girkasse7-trinns automatisert manuell girkasse
Blandet drivstofforbruk (WLTP)8,7 l/100 km
Blandet CO2 utslipp (WLTP)198 g/km
Blandet elektrisk forbruk32 kWh/100 km
Elektrisk rekkevidde18,1 km
Akselerasjon 0-100 km/t2,9 s
Akselerasjon 0-200 km/t7,0 s
Akselerasjon 0-300 km/t15,6 s
Toppfart352 km/t

Her er bilder av superbilen som første gang ble vist som et konsept tilbake i 2017, Mercedes-AMG One:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene