Fra 1984 og til 1991 herjet McLaren i formel 1, og anført av Alain Prost og Ayrton Senna kom sju av åtte verdensmestere fra det britiske laget.
Det absolutte høydepunktet kom i 1988, og McLaren vant like godt 15 av de 16 løpene den sesongen. Og det måtte feires.
McLaren startet da å utvikle en bil som skulle ta formel 1 ut til gatene, og sluttresultatet var et monster av en bil som de like godt døpte F1. Den ble blant annet klokket inn til 386 km/t, en spinnvill toppfart for 20 år siden.
Mercedes kan selvsagt ikke være noe dårligere.
Fra 2014 til 2020 kopierte tyskerne nemlig de sju VM-titlene, og de feirer i samme stil som McLaren gjorde for eksakt 20 år siden ‒ løfter formel 1 fra de stengte banene og ut til de åpne veiene.
‒ Med en idé om å få en moderne drivlinje fra formel 1 til å være egnet for både heftig banekjøring og bruk på offentlig vei, har teamene i Affalterbach og Storbritannia virkelig presset grensene med Mercedes-AMG One, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.
‒ Den unike hyperbilen leverer ekstreme ytelser gjennom den hybride drivlinjen, og imponerer med høyteknologi direkte fra formel 1.
Det kanskje mest oppsiktsvekkende med AMG One er at den har hele fem motorer. Fire elektriske og en V6, hvor en elmotor har funnet veien til turboladeren, en er installert direkte på forbrenningsmotoren og de to siste driver forhjulene.
Hovedmotoren er løftet direkte fra formel 1, og er dermed en 1.6-liters V6 med elektrisk assistert turboladning. Turtallet er begrenset til 11.000 r/min, noe som i utgangspunktet er ganske så vilt ‒ men også langt mindre enn maks omdreininger til formel 1-bilene. Grunnen er åpenbar ‒ en AMG One-motor må holde mye lengre enn en i Lewis Hamiltons formel-bil.
Ifølge Mercedes gir elektrifiseringen av eksos-turboladeren et høyere dreiemoment ved lave motorturtall, noe som skal øke smidigheten og optimerer akselerasjonen. Teknologien fører også til at ladetrykket holder seg selv om gasspedalen slippes.
Motorkraften blir overført videre til bakhjulene av en nyutviklet 7-trinns manuell kasse, mens AMG High Performance-batteriet kombinerer høy effekt med lav vekt for å øke den totale ytelsen.
Hybridsystemet består av et batteri på 8,4 kWh som åpner for en elektrisk rekkevidde på 18 kilometer, og i tillegg til vanlig regenerering kan også forbrenningsmotoren fylle dette med strøm.
Selve bilen består av en lett karbonfiber-struktur, og øverst er det et luftinntak som motoren trekker inn frisk luft gjennom etter behov. Eksosrøret har et stort rundt utløp med to små åpninger, og disse elementene er tatt direkte fra formel 1-bilene.
En annen ting som er løftet fra F1 er DRS-systemet, og ved å trykke på en knapp trekkes den bakre vingeklaffen helt inn og lamellene lukkes. Dette fører til mindre marktrykk og enda høyere hastigheter på langstrekkene, akkurat som F1-bilene.
Også rattet er inspirert av formel 1-bilene, og det er også et girskift-lys akkurat som de ekte F1-bilene har.
I en tid hvor stadig flere utvikler elleville elbiler med opp mot 2.000 hk er kanskje ikke Mercedes-AMG One den raskeste bilen der ute, men dersom du drømmer om å kjøre en formel 1-bil ute i vanlige gater er det denne som gjelder.
Mercedes-AMG ONE Bensinmotor V6 Volum 1599 cc Maksimalt systemeffekt 1063 hk Maksimal effekt, bensinmotor 574 hk ved 9000 o/min Maksimalt turtall 11000 o/min Kombinert effekt, elmotorer 611 hk Drivlinje AMG Performance 4MATIC+ fullt variabel firehjulstrekk med hybrid-drevet bakaksel, elektrisk for-aksel og torque vectoring Girkasse 7-trinns automatisert manuell girkasse Blandet drivstofforbruk (WLTP) 8,7 l/100 km Blandet CO2 utslipp (WLTP) 198 g/km Blandet elektrisk forbruk 32 kWh/100 km Elektrisk rekkevidde 18,1 km Akselerasjon 0-100 km/t 2,9 s Akselerasjon 0-200 km/t 7,0 s Akselerasjon 0-300 km/t 15,6 s Toppfart 352 km/t
Her er bilder av superbilen som første gang ble vist som et konsept tilbake i 2017, Mercedes-AMG One:
Les også:
- Porsche investerer mer i «verdens raskeste» bilmerke
- Ny milepæl for Lamborghini Urus
- Glemte en vedovn i Uber-bilen!