Mercedes-AMG One er verdens raskeste bil

Monsteret fra stjernemerket knuste banerekorden for produksjonsbiler rundt Nürburgring-Nordschleife. Se video.


Det er selvsagt vanskelig å kåre verdens raskeste bil, men det finnes en uoffisiell metode som man kan bruke. Nemlig å sende bilene rundt verdens råeste racerbane, den fryktede Nordschleife på over 20 kilometer. Den raskeste rundt der er, vel, den raskeste.

Nürburgring holder selv kontroll på bilene og hvor raskt de faktisk har kjørt runden på 20,8 kilometer, og deler disse opp i forskjellige kategorier.

-->
Om man ser bort fra prototypene, som jo ikke er serieprodusert, har rekorden rundt «det grønne helvete» vært på 6:43,300 minutter satt av en Porsche 991 GT2 RS med Manthey Performance Kit. Men den rekorden er nå historie.

I august kunne Mercedes-AMG endelig annonsere at produksjonen av den særs ville One var i gang, og dette er noen helt spesielt.

Målet til Mercedes og AMG har nemlig vært å lage den ultimate gateraceren, og for å få det til har de rett og slett løftet en masse løsninger fra Formel 1.

Dette inkluderer den hybride drivlinjen, og hjertet her er en høypotent 1.6-liters V6-motor med elektrisk assistert turboladning ‒ akkurat som F1-bilene. En annen ting som kommer fra F1 er høyytelsesbatteriet, og for å virkelig gardere seg har Mercedes-AMG montert på fire elmotorer.

Mercedes-AMG One kommer også med en 7-trinns automatisert manuell girkasse, og har i likhet med F1-bilene også en karbonfiber-struktur og til og med DRS. Sistnevnte er en funksjon som åpner bakvingen på rettstrekningene og på den måten gir enda høyere toppfart.

Resultatet er en F1-lignende bil som faktisk er lov til å kjøre på vanlige veier, og bilen med 1.063 hestekrefter klarer 0-100 km/t på 2,9 sekunder, 0-200 km/t på 7,0 sekunder og 0-300 km/t på kun 15,6 sekunder. Toppfarten lyder på 352 km/t, og da er den utrolig nok elektronisk begrenset.

At de har lyktes med prosjektet viser altså runden rundt Nordschleife.

28. oktober satte de kurs for den berømte racerbanen, og eksakt klokken 17:14:31 tok racerfører Maro Engel fatt på dagens siste runde rundt banen. Det var 21 sekunder før banen stengte, og grunnen var ganske enkel ‒ baneforholdene ble bedre for hvert minutt ettersom fukten tørket opp. Banetemperaturen var heller ikke perfekt, og asfalten målte under 20 grader.

Men selv om forholdene var langt fra optimale for en supersportsbil som One gikk det som Mercedes håpet på ‒ og Engel dundret over målstreken etter kun 6:35,183 minutter. Det er over åtte sekunder raskere enn Porsche 911 GT2 RS, og dermed en real knock-out.

‒ Det var virkelig en uforglemmelig opplevelse, sier DTM-føreren om rekordrunden.

‒ Jeg hadde ikke forventet at vi ville være i stand til å sette en slik rundetid med disse baneforholdene. I noen viktige områder av banen hadde den ikke tørket helt ennå og var derfor vanskelig. Det var en spesiell utfordring.

Engel drar fram et par kjente navn når han skal forklare hva de gjorde for å sette ny rekord.

‒ Vi prøvde å finne de optimale innstillingene under forhåndstestene. I likhet med Lewis Hamilton og George Russell når de kjører F1-løp, måtte jeg også bruke den elektriske energien til hybriddriften på best mulig måte. Det er ikke lett, spesielt med denne banelengden. I tillegg måtte DRS-funksjonen brukes optimalt. Men det er også en ekte Formel 1-følelse. Jeg vil gjerne takke for denne muligheten og tilliten. Det var definitivt noe helt spesielt å kjøre denne utrolige bilen på Ringen.

De tyske bilmerkene dominerer banerekordene på Nordsløyfa, og både Audi, BMW og Porsche kan skryte av klasserekorder. Men den ultimate er selvsagt den aller raskeste runden, som Mercedes-AMG One nå har.

‒ Jeg er stolt av hele AMG-teamet – alle som var involvert i dette prosjektet, sier Philipp Schiemer, styreleder for Mercedes-AMG.

‒ De forskjellige avdelingene i Affalterbach så vel som våre kolleger ved HPP i Brixworth ga aldri opp og fortsatte å drive fram drømmen om dette kjøretøyet.

Under rekordforsøket valgte Engel kjøreprogrammet «Race Plus», noe som blant annet gir en aktiv, maksimal mulig aerodynamikk, et stramt chassistuning og senker bilen med 37 mm på forakselen og 30 mm på bakakselen.

Og ja, selvsagt full kraft fra alle motorer og DRS som må aktiveres av føreren selv ved å trykke på en knapp på rattet. Dette trekker tilbake de fremre lamellene på vingene samt det øvre aero-elementet til den to-trinns bakvingen. Om systemet oppdager retardasjon eller en viss grad av sideakselerasjon, strekker aero-elementene seg ut igjen umiddelbart.

Mercedes er det aller første merket som har satt en offisiell rundetid rundt Nordschleife med en hyperbil, så det blir spennende å se om andre merker som også har slike superbiler følger etter. For ja, det hadde jo vært svært interessant å se hva Koenigsegg, Bugatti, Rimac og andre supermerker hadde klart.

Rekordtiden er for øvrig ikke den aller raskeste registrert rundt banen, for et par rene racerbiler har kjørt runden raskere.

Den ultimate rekorden lyder på 5:19,546 minutter og ble satt av en Porsche 919 Hybrid Evo i 2018, mens den elektriske prototypen Volkswagen ID. R har den nest raskeste rundetiden med 6:05,336 minutter.

Rekordrunden til One som i motsetning til de to racerbilene skal serieproduseres og er lov til å kjøre på vanlige veier med ble selvsagt overvåket og godkjent av Nürburgring, og banen har også publisert en video fra runden.

Så klyp deg godt fast i stolen og trykk Play. For dette går unna!

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter