Ford har oppdatert Mustang Mach-E, og det er spesielt en viktig ting her. (Fotos: Ford)

Mer rekkevidde for Mustang Mach-E på kalde dager

Ford har oppdatert bilen som banet vei for den nye elektriske satstingen, Mustang Mach-E.


Ford kan i dag skilte med elbiler som bærer velkjente navn som Explorer og Capri, og til og med Transiten og pickup-kongen F-150 er nå mulig å få med et rent elektrisk drivverk. Men det var det aller mest legendariske Ford-navnet som banet vei for den nye elektriske satsingen. 

For litt kontroversielt bestemte Ford seg for å døpe den første litt mer høyreiste elbilmodellen til Mustang Mach-E, og bilen banet seg vei utover 2021. Den ble en umiddelbar hit her hjemme, og det er for lengst registrert langt over 10.000 slike biler. Totalt nærmer Mach-E seg nå 90.000 i løpet av de fire årene den har vært i Europa. 

-->
Nå blir den enda litt bedre, for Ford har som vanlig lyttet til kundene og tatt grep for å gjøre bilen enda mer kundevennlig.

Mer eksakt betyr det mer innvendig plass, flere farger og ikke minst er det en ny varmepumpe som kommer som standard. 

– Basert på tilbakemeldinger fra kundene våre har vi de siste fire årene jobbet kontinuerlig med å forbedre Mustang Mach-E, forklarer Geir Haugaard, markedsdirektør Ford Motor Norge.

– Resultatet nå er blant annet bedre plass i førermiljøet og varmepumpe som forbedrer rekkevidden på kalde dager.

Vi kan jo ta det som er mest synlig først, nemlig de utvendige fargene. Mer eksakt er det tre nye, Velocity Blue, Molten Magenta og Terrain Sand. I tillegg har GT-modellen fått en oppdatering ved at grillen har flere svarte detaljer i fronten.

Videre sier Ford at det er mulig å få bilen med aluminiumsfelger som tidligere var forbeholdt Premium-varianten også på innstegsmodellen, mens Premium nå har valg som svartlakkerte eller bronselakkerte 19-tommere som skal gi den et enda litt røffere utseende.

Klyver man inn i den oppdaterte Mustang Mach-E så finner man et fornyet Sync 4A brukergrensesnitt, mens girvelgeren er flyttet fra midtkonsollen til rattstammen. Videre er vindusviskeren og blinklysindikatoren flyttet til en ny multifunksjonspak på rattstammen, forklarer Ford.

Alt dette åpner for enda mer plass til oppbevaring i midtkonsollen, og skal gi et renere design foran.

For iskalde nordmenn er kanskje den største nyheten knyttet til rekkevidden. 

Nye Mustang Mach-E har nemlig varmepumpe som standard, noe som betyr at oppvarmingen av kupeen kan gjøres mer energieffektiv. 

Dette er selvsagt aller mest gunstig på kalde dager, og selv om Ford ikke sier noe om hvor potensielt mange kilometer rekkevidde løsningen sparer vil dette øke denne på bilen som allerede har en elektrisk rekkevidde på opptil 600 kilometer.

Ford sier avslutningsvis at oppdateringen er en del av et kontinuerlig arbeid med å gi Mustang Mach-E eiere en enda bedre elbil, og dette kan altså skje både gjennom trådløse OTA-oppdateringer eller som 2025-utgaven er et bevis på – gjennom fysiske oppgraderinger.

Priser for Ford Mustang Mach-E for modellår 2025:

  • Ford Mustang Mach-E Select Standard Range LFP RWD: 500.600 kroner
  • Ford Mustang Mach-E Premium Extended Range RWD: 577.500 kroner
  • Ford Mustang Mach-E Premium Extended Range AWD: 620.700 kroner
  • Ford Mustang Mach-E GT Extended Range AWD: 705.100 kroner
  • Ford Mustang Mach-E Rally Extended Range AWD: 748.975 kroner

Les også:

Hva tenker du