Ford kan i dag skilte med elbiler som bærer velkjente navn som Explorer og Capri, og til og med Transiten og pickup-kongen F-150 er nå mulig å få med et rent elektrisk drivverk. Men det var det aller mest legendariske Ford-navnet som banet vei for den nye elektriske satsingen.
For litt kontroversielt bestemte Ford seg for å døpe den første litt mer høyreiste elbilmodellen til Mustang Mach-E, og bilen banet seg vei utover 2021. Den ble en umiddelbar hit her hjemme, og det er for lengst registrert langt over 10.000 slike biler. Totalt nærmer Mach-E seg nå 90.000 i løpet av de fire årene den har vært i Europa.
Vi kan jo ta det som er mest synlig først, nemlig de utvendige fargene. Mer eksakt er det tre nye, Velocity Blue, Molten Magenta og Terrain Sand. I tillegg har GT-modellen fått en oppdatering ved at grillen har flere svarte detaljer i fronten.
Videre sier Ford at det er mulig å få bilen med aluminiumsfelger som tidligere var forbeholdt Premium-varianten også på innstegsmodellen, mens Premium nå har valg som svartlakkerte eller bronselakkerte 19-tommere som skal gi den et enda litt røffere utseende.
Nye Mustang Mach-E har nemlig varmepumpe som standard, noe som betyr at oppvarmingen av kupeen kan gjøres mer energieffektiv.
Dette er selvsagt aller mest gunstig på kalde dager, og selv om Ford ikke sier noe om hvor potensielt mange kilometer rekkevidde løsningen sparer vil dette øke denne på bilen som allerede har en elektrisk rekkevidde på opptil 600 kilometer.
- Ford Mustang Mach-E Select Standard Range LFP RWD: 500.600 kroner
- Ford Mustang Mach-E Premium Extended Range RWD: 577.500 kroner
- Ford Mustang Mach-E Premium Extended Range AWD: 620.700 kroner
- Ford Mustang Mach-E GT Extended Range AWD: 705.100 kroner
- Ford Mustang Mach-E Rally Extended Range AWD: 748.975 kroner
Les også:
- Fem biler stakk av med høythengende priser
- Ny rekkeviddekonge-SUV på vei til Norge
- Subaru med el-stasjonsvogn, og ja, en forbedret Solterra