Kia har helt klart truffet blinken med sin elektriske EV-serie, og da motorjournalistene som kårer årets bil i Europa trommet sammen tilbake i 2022 var det ingen tvil: Kia EV6 var årets beste bil.
Siden har den også gått gjennom en stor oppdatering som blant annet har strukket rekkevidden enda nærmere 600 kilometer, men det er ikke alt. Kia har strammet opp både det utvendige og innvendige designet, så en EV6 i 2025-drakt følger de andre og nyere søstrene i EV-serien.
Det skulle bare mangle at også EV6 har sin rene GT-utgave, for dette er en langt mer sportsbillignende sak med sitt lavere og mer aerodynamiske design. Dagens EV6 GT har et batteri på 77,4 kWh, men dette vokser nå.
Her har Kia utstyrt den nye utgaven med et drivverk som kan koste ut hele 650 hk, og det gjør sitt med sprintiden. EV6 GT klarer 0-100 km/t på 3,5 sekunder via en ny Launch Control som har funnet veien inn i den oppgraderte utgaven, så her bør forbikjøringer gå som en lek. Toppfarten er for øvrig satt til 260 km/t.
Med mer krefter forsvinner også litt av rekkevidden, så løsningen nå er altså å utstyre EV6 GT med det ferske Long Range-batteriet på 84 kWh. Det gir en oppgitt rekkevidde på 450 kilometer.
EV6 er sammen med EV3 og EV9 de nye modellene i den elektriske serien, men her har Kia planlagt mye mer. Totalt har målet vært å ha 11 elbiler på markedet innen 2026, og nå melder de 15 modeller innen 2027. Enda lengre fram, i 2035, skal de kun by på et helelektrisk produktutvalg her i Europa.
Nye EV6 GT brøter vei for alt dette, og her har du flere bilder av den nye utgaven av GT-versjonen som var på plass i slutten av 2022.
Les også: