Kia har oppdatert EV6 GT med blant annet et større batteri. (Fotos: Kia)

Mer rekkevidde for EV6 GT ‒ den mest potente Kia-modellen

Neongrønne detaljer viser hva dette er for noe ‒ nemlig den mest kjøreglade i Kia-familien.


Kia har helt klart truffet blinken med sin elektriske EV-serie, og da motorjournalistene som kårer årets bil i Europa trommet sammen tilbake i 2022 var det ingen tvil: Kia EV6 var årets beste bil. 

Siden har den også gått gjennom en stor oppdatering som blant annet har strukket rekkevidden enda nærmere 600 kilometer, men det er ikke alt. Kia har strammet opp både det utvendige og innvendige designet, så en EV6 i 2025-drakt følger de andre og nyere søstrene i EV-serien. 

-->
For det har også dukket opp en storesøster i EV9 og en lillesøster i EV3, og førstnevnte er til og med vist fram som en GT-utgave. 

Det skjedde så sent som i forrige måned, og en EV9 GT har 501 hk og klarer 0-100 km/t på kun 4,3 sekunder. Det er imponerende for en så stor SUV. 

Men prisbelønte EV6 blir ikke helt glemt i satstingen på nye modeller, og nå har Kia EV6 GT fått en oppdatering. Slik ser den nye ut:

Det skulle bare mangle at også EV6 har sin rene GT-utgave, for dette er en langt mer sportsbillignende sak med sitt lavere og mer aerodynamiske design. Dagens EV6 GT har et batteri på 77,4 kWh, men dette vokser nå.

Her har Kia utstyrt den nye utgaven med et drivverk som kan koste ut hele 650 hk, og det gjør sitt med sprintiden. EV6 GT klarer 0-100 km/t på 3,5 sekunder via en ny Launch Control som har funnet veien inn i den oppgraderte utgaven, så her bør forbikjøringer gå som en lek. Toppfarten er for øvrig satt til 260 km/t.

Med mer krefter forsvinner også litt av rekkevidden, så løsningen nå er altså å utstyre EV6 GT med det ferske Long Range-batteriet på 84 kWh. Det gir en oppgitt rekkevidde på 450 kilometer.

Selv med et større batteri holder ladetiden seg stabil, og den er oppgitt til raske 18 minutter fra 10 til 80 prosent.

Det er også enkelt å se at dette er en litt mer spenstig utgave, for her er det neongrønne aksenter på både støtfanger og diffuser bak, og foran er det Kia Starmap kjørelys og en redesignet frontstøtfanger og grill. Og ja, ikke minst skinner det grønt fra bremsekaliprene.

I tillegg har Kia gitt EV6 GT en virtuell motorlyd og til og med girskifter, for såpass må det være når man er den sterkeste i familien.

Det bør heller ikke stå på kjøreegenskapene, for her det en fjæring som er elektronisk kontrollert og en forbedret styreinnstilling, og komforten ivaretas via lydabsorberende gulvtepper, dekk og hjulbeskyttere. Og ja, Kia opplyser at de brukte AI-algoritmer under utviklingen for å kutte uønskede støyfrekvenser til motorene ytterligere.

På innsiden er det også nye seter med litt mer sportslige egenskaper, skjermer løftet fra flaggskipet EV9 ‒ og mer neongrønt.

Det signaturgrønne har nemlig funnet veien til det nydesignede rattet og bøttesetene i semsket skinn, og det er også et mer GT-spesifikt dashbordmønster og eksklusiv grafikk på den doble 12,3-tommers skjermen.

For de litt mer sportslige bilene er kjøremodusene viktige, for slike biler skal være komfortabel til butikken og spisset om man lufter den rundt en bane. For EV6 GT kan disse velges via en knapp på rattet, og her er det Eco-, Normal-, Sport- og My Drive-moduser.

Dette endrer ting som støtdemping, styring og bremsefølelse som er optimalisert for hver modus, og My Drive åpner for et eget definert oppsett. Den neongrønne GT-knappen på rattet aktiverer GT-modus, og dette slipper løs alle kreftene.

EV6 er sammen med EV3 og EV9 de nye modellene i den elektriske serien, men her har Kia planlagt mye mer. Totalt har målet vært å ha 11 elbiler på markedet innen 2026, og nå melder de 15 modeller innen 2027. Enda lengre fram, i 2035, skal de kun by på et helelektrisk produktutvalg her i Europa.

Nye EV6 GT brøter vei for alt dette, og her har du flere bilder av den nye utgaven av GT-versjonen som var på plass i slutten av 2022.

Les også:

Hva tenker du