Mens nybilsalget har falt når MC-salget historiske dimensjoner

Hør på dette. Salget av nye, tunge motorsykler økte med 115,6 prosent i juni.


Det er noe som heter at den enes død er den andres brød. Nå
skal vi ikke overdrive nedgangen i salget av nybiler i forbindelse med covid-19-utbruddet,
men det har helt klart vært krisetider i denne næringen de siste månedene.

Korona-krisen har nemlig blandet sammen flere uheldige
faktorer. Bilmerkene ikke har fått produsert nye biler, de få de faktisk har fått
satt sammen har de ikke klart å få over grensene, kundene har fysisk holdt seg unna
bilforhandlerne og forbrukerne har gått inn i sparemodus på grunn av den usikre
framtiden.

-->
Resultatet av alt dette er en nedgang i det norske nybilsalget
på -24,3 prosent det første halvåret, og totalt ble det registrert 59.224
nybiler i Norge fra januar og ut juni.

Dette har ført til gode tider i bruktbilmarkedet, og i mai noterte Finn bil seg for en rekordhøy trafikk. Da registrerte Finn utrolige 17 millioner besøkende på denne seksjonen bare den måneden, og salget økte med 9 prosent i forhold til mai 2019.

Et annet segment som har blomstret er bobiler, og tallene fra
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at det i juni ble registrert +40,9
prosent flere nye bobiler som varebiler enn i juni 2019. Det var ikke
annerledes for nye lastebiler som ble registrert som bobiler, og her var
økningen på +25,6 prosent. Grunnen er selvsagt at nordmenn vraker
utenlandsturen i år, og mange har åpenbart lyst til å prøve ut en bobilferie i
gamlelandet.

Knekken i nybilsalget kan også ha flere faktorer enn kun
usikre økonomiske tider, for tallene til OFV viser også at salget nye mopeder (+36,2
prosent) og nye ATV’er (+46,2 prosent) har fått seg et formidabelt løft, så mange
bileiere venter nok også på mange nye modeller som kommer på markedet i nær
framtid.

Og at forbrukerne ikke har gått helt i sparemodus ser vi
ikke minst på salget av nye tunge motorsykler, som er den store vinneren.

Allerede i fjor ble det registrert flere nye tunge motorsykler
enn noen gang tidligere, og denne trenden fortsetter nå til tross for
korona-situasjonen.

– Fjoråret, med et totalsalg på 6.161 motorsykler for hele
året (opp fra 5.758 i 2018) var det beste salgsåret noensinne for
motorsykkelbransjen i Norge, sier Steinar Sandbye, styreleder i
Motorsykkelimportørenes forening (MCF).

‒ Veksten nå i vår med korona og covid-19 kommer til tross
for leveringsvansker fra MC-fabrikkene rundt om i verden, og delvis stans i
varehandelen som har rammet hele norsk næringsliv og mange andre typer
kapitalvarer, sier han videre.

Salget av tunge motorsykler har rett og slett skutt i været,
og OFV-tallene viser at det i juni ble register 1.216 slike. Det er en oppgang
på utrolige +115,6 prosent i forhold til juni 2019, og salget var altså mer enn
doblet.

Så langt i år er det registrert 4.516 store motorsykler i
Norge, noe som er 575 flere enn på samme tid i fjor og en oppgang på 14,6
prosent.

– Dette er svært gledelig for bransjen. Grunnene til at salget av motorsykler øker, er at mange ser at MC er perfekt for å frakte seg effektivt og miljøvennlig uten koronafare. Dessuten er MC det aller beste å bruke for opplevelser på Norges-ferie, sier Sandbye i MCF, foreningen som representerer alle de store merkevarene som selges i Norge.

Men ikke alle piler peker til værs for de motoriserte tohjulingene.

Salget av lette motorsykler går ned, og det er registrert -21,8
prosent færre slike så langt i 2020.

Det blir uansett mange nye bobiler og tunge motorsykler på de norske veiene under årets sommer, så alle i trafikken må huske å vise hensyn og være tålmodige.

Om vi gjør det blir nok sommeren 2020 en som mange vil huske med glede i mange år framover, både for de på to og fire hjul.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsykkel