Annonse
HjemNyheterMener tillatt mønsterdybde er livsfarlig

Mener tillatt mønsterdybde er livsfarlig

Ny test avslører enorme forskjeller på bremselengder mellom nye dekk og de med en mønsterdybde på 1,6 millimeter.

Vi er midt i dekkskifte-perioden, og alle som bytter dekk må sjekkes tilstanden på sommerdekkene før de settes på bilen.

Og det er spesielt viktig å sjekke mønsterdybden, som må være på minst 1,6 millimeter på de mest slitte områdene. Men ekspertene har gang på gang understreket at de ikke anbefaler noen å kjøre på dekk som har under 3 mm mønsterdybde.

Hvorfor viser en ny test gjennomført av det tyske bilmagasinet AutoBild.

Uheldigvis er det ikke slikt at sola alltid skinner, og i regn spiller mønsterdybde en enda viktigere rolle enn på tørr asfalt. Sporene i dekkene hjelper nemlig til slik at dekket for best mulig grep slik at man unngår vannplaning, og testen til AutoBild som ble gjennomført på vått underlag avslørte store forskjeller.

Saken fortsetter under Annonsen

De satte ulike dekk med dimensjonen 225/45 R 17 på en Volkswagen Golf, og fikk seg en ganske stor overraskelse.

I 80 km/t var bremselengden med nye dekk på 25,8 meter, og med dekk med mønsterdybde på 3 mm gikk dette opp til 31,0 meter.

De mest slitte dekkene med minste tillatte mønsterdybde på 1,6 mm hadde en bremselengde på 36,2 meter, noe som er 10,4 meter mer enn med nye dekk.

Verre ble det imidlertid når de testet i 120 km/t.

Med nye dekk stoppet bilen på 59,1 meter, med 3 mm mønsterdybde spratt dette opp i 124 meter, og med 1,6 mm var den på formidable 154,9 meter. Det er en forskjell på 95,8 meter, og en økning på 162 prosent.

Den norske dekkeksperten hos Continental, Knut Knudsen, sier at dekk med 1,6 mm mønsterdybde rett og slett kan verre livsfarlig.

‒ Dette bekrefter det vi har sett i tidligere tester gjennom mange år, sier han.

‒ Forskjellen på nye og utslitte dekk er enorm, og vi anbefaler ingen å kjøre med dekk som har kun 1,6 millimeters mønsterdybde. I testen til AutoBild hadde bilen med de mest utslitte dekkene en hastighet på 106 km/t da den passerte punktet hvor bilen med de helt nye dekkene hadde stoppet. Det sier seg selv at det kan få et dødelig utfall, sier produktsjefen hos Continental Dekk Norge.

Knudsen ber selvsagt at alle sjekker mønsterdybden på dekkene sine.

‒ Bruk en linjal eller en mønsterdybdemåler som du får hos din lokale dekkforhandler. Mønsteret måles på innsiden, midten og utsiden av slitebanen på dekket, og dette bør helst gjøres tre-fire forskjellige steder på dekket.

‒ Er mønsterdybden under 3 millimeter anbefaler vi å bytte dekk. Dette dreier seg om trafikksikkerhet. I Continental har vi en visjon som heter Vision Zero, hvor vi jobber for en framtid uten ulykker, skadde eller drepte i trafikken.

‒ For å oppnå det er gode dekk helt avgjørende.

Han mener rett og slett at myndighetene bør forby dekk med mønsterdybde på 1,6 mm.

‒ Vi som jobber med dekk til daglig vet hvor farlig det er å kjøre med slike dekk, og anbefaler alle å bytte lenge før de er nede på den mønsterdybden. Det er rart det er tillatt, i likhet med at det fortsatt er tillatt å kjøre med piggfrie vinterdekk gjennom hele sommeren. Det er også farlig, og burde heller ikke vært tillatt, avslutter Knudsen.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,180FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse