Mener berøringsskjermer bidrar til en ny «folkesykdom»

Dagens moderne biler er utstyrt med store skjermer som kan trykkes på. Det er ikke udelt positivt, noe en ny video viser. NB! Sterke bilder.


En av tingene bilmerkene ofte drar fram når de presenterer nye biler, er hvor stor skjermen i tilknytning til dashbordet er.

For eksempel kunne Mercedes opplyse at den nye hyperskjermen til kommende EQS, det elektriske flaggskipet til det tyske premiummerket, måler formidable 141 centimeter fra kant til kant.

-->
Nå utgjør ikke slike skjermer i seg selv en stor fare, men problemet oppstår når disse også kan trykkes på. Altså slike skjermer som vi kjenner fra mobiltelefonene og nettbrettene. Og det kan gi skumle situasjoner.

Ipsos har på oppdrag fra forsikringsselskapet Gjensidige og Trafikksikkerhetsforeningen (TSF) gjennomført en undersøkelse med 3.500 bilister, og nærmere halvparten svarer at den interaktive skjermen har tatt oppmerksomheten bort fra kjøringen ‒ en betydelig forverring fra i fjor.

‒ Når halvparten av bilistene har hatt oppmerksomheten på skjermen og ikke på veien, er det alvorlig. Dette kommer i tillegg til mange andre forstyrrelser som mobilbruk, bruk av sosiale medier og selfies bak rattet, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF.

Undersøkelsen viser også at en fjerdedel av de som har blitt forstyrret av skjermen også har opplevd farlige situasjoner på grunn av det. TSF sier at halvparten av norske biler har berøringsskjerm.

‒ Bilkjøring har dessverre ikke blitt et fristed der man kobler ut bruk av skjermer, mobil, nettbrett og annet, sier kommunikasjonssjef Marie Brudevold i Gjensidige.

Og det skjer også ulykker på grunn av at vi bruker berøringsskjermene under kjøring. 4 av 10 av de som har opplevd ubehagelige eller farlige situasjoner på grunn av interaktiv skjerm, mener det førte til ulykke eller uhell. Regner man dette om til alle som kjører bil, utgjør det 3 prosent, ifølge TSF.

‒ Vi er svært urolige over utviklingen, sier Brudevold.

Selv om hun hadde håpet på bedre tall, er hun ikke overrasket. For både Tangstad-Holdal og Brudevold anser uoppmerksomhet bak rattet nærmest som en «folkesykdom».

De mener trygge trafikkmiljø, holdningsarbeid, politikontroller og annet må intensiveres for at ikke flere liv skal gå tapt som følge av dette.

Fakta:

  • Flere menn (30 %) enn kvinner (21 %) har opplevd at det har ført til ubehagelige eller farlige situasjoner å bli forstyrret av skjerm.
  • 42 % blant personer mellom 18 og 29 år og 42 % for 30-39 år oppgir at de har opplevd noen ubehagelige eller farlige situasjoner.
  • 100.000 bilister har opplevd trafikkuhell på grunn av berøringsskjerm. Bruk av interaktive skjermer kan ha forårsaket skader for mer enn 1 milliard kroner viser statistikk over skadeforsikring.

Brudevold nevnte bruk av mobiltelefoner bak rattet, et problem myndighetene har tatt tak i. I tillegg til diverse kampanjer som understreker hvor farlig dette kan være, er også boten for slik ulovlig bruk nærmest tredoblet. Nå må de som blir tatt for dette ut med hele 5.000 kroner, i tillegg til at det vanker tre prikker på førerkortet.

Og hvor skummelt også berøringsskjermer fastmontert i bilen kan være viser en ny video fra TSF, og her er det brukt virkelig sterke virkemidler ‒ men ikke tro at dette bare skjer med alle andre:

Les også:

Les mer om:

Nyheter