RZ blir ikke den første elbil som Lexus tilbyr, men den første rene elbil-modellen. Og i 2026 skal den neste generasjonen komme. (Fotos: Lexus)

Melder helt ny helelektrisk Lexus i 2026

Det har skjedd svært mye over hos Toyota, og det er snart en ny president ved roret ‒ Koji Sato. Han melder en ny elbilsatsing som starter med elbil versjon 2.0 over hos Lexus i 2026.


Toyota-gruppen var på bakbeina med tanke på elbilene, men gruppens to merker Toyota og Lexus har sammen med Subaru nå laget en ny plattform som skal sørge for slike.

For Toyotas del heter bilen bZ4X og er allerede på plass, mens Lexus fortsatt holder sin første rene elbilmodell kalt RZ litt igjen. Men den er meldt inn i løpet av våren.

-->
I tillegg er også Subarus elbil på plass, og denne søsteren er kalt Solterra.

Dette markerer starten på elbilsatstingen til Toyota-gruppen, som åpenbart ser på Lexus som det perfekte merket til denne satstingen. Det kommer vi snart til.

For det har skjedd svært mye i gruppen, og la oss ta det triste med en gang.

Kiichiro Toyoda grunnla Toyota Motor Corporation i 1936, og eldstesønnen Shoichiro Toyoda gikk i fotsporene og var formann fra 1992 til 1999. De siste årene har han vært æresformann i Toyota, og gikk dessverre bort i går (14. februar), 97 år gammel.

Dagen før avholdt Toyota sin 119. generalforsamling, og der stokket de voldsomt om på direktørkabalen. Det var et par veldig viktige også.

Takeshi Uchiyamada går av som formann, og dagens president Akio Toyoda tar over den posten.

Dermed blir Koji Sato, dagens president både for Lexus og Gazoo Racing, ny president, mens Hiroki Nakajima er valgt til ny konserndirektør fra og med 1. april.

Og Sato vet selvsagt hva som bor i Lexus, og ser merket som en viktig brikke i satstingen på elbiler. For han ser også at elbiler blir viktige brikker i framtidens persontransport.

‒ Energi er det som opprettholder livene våre. Toyota må lage biler med tanke på energisikkerhet, og bidra til å oppnå et karbonnøytralt samfunn, sier Sato.

Fram til nå har de fleste merkene fokusert på elbiler i Kina og Europa, og den nye Toyota-sjefen mener at det er viktig å se hva de enkelte regionene etterspør.

‒ Energisituasjonen varierer rundt om i verden, og vi ønsker å holde tritt med kunder over hele verden og tilby ulike alternativer.

I dette multivalget ser han altså elbiler som er viktig alternativ.

‒ Under «Master Driver Toyoda» har vi forberedt oss på å lage elbiler som er unike for Toyota og Lexus. Gjennom denne innsatsen har vi sett hva slags elbiler vi sikter mot. Nå som tiden er inne, vil vi fremskynde elbil-utviklingen med en ny tilnærming, sier han.

Toyota har ikke tenkt å gjøre det halvveis, og lover både nye elbiler og nye plattformer for å holde tritt med de mange konkurrentene som allerede er godt i gang. Volkswagen-gruppen har for eksempel kommet med en drøss av nye elbiler, inkludert Audi e-tron og Q4 e-tron, Porsche Taycan, Skoda Enyaq og Volkswagen-merkets ID.3, ID.4, ID.5, ID.6 og ID. Buzz.

Toyota-gruppen må altså gi gass om de skal holde tritt med sin store rival, og fortsatt står målet om å selge 3,5 millioner batterielektriske biler innen 2030 fast.

‒ Vi har bestemt at vi skal utvikle neste generasjons elbilerer for Lexus-merket innen 2026, med alt fra batteri og plattform til hvordan en bil er bygget optimalisert for elbiler. Og samtidig skal vi utvide vår nåværende elbil-serie, understreker Sato.

Lexus’ første rene elbilmodell ble vist fram allerede i fjor vår, og er ventet å dukke opp i løpet av våren.

Slik ser den siste søsteren til Toyota bZ4X og Subaru Solterra ut:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter