MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler.


For å illustrere hvor lite Norge egentlig er, kan vi se på antall biler og sammenligne med India.

I Norge finnes det per i dag rundt 3 millioner registrerte biler, og av disse er drøyt en halv million elbiler. Det høres kanskje ut som mange biler, men sammenlignet med India er det bare blåbær.

Der registreres det nemlig like mange nye biler i året som den totale bilparken i Norge, og dette vil sannsynligvis øke til 4 millioner nye biler i året når vi kommer til 2030. India er en av de globale topp-5-markedene.

Det er dårlig nytt for den lokale luftkvaliteten i India, for i landet med rundt 1,4 milliarder innbyggere regjerer fortsatt bensin- og dieselmotorene. Men det er endringer på vei.

Under den store klimakonferansen i Glasgow i fjor forpliktet India seg til at de kun skal registrere nye nullutslippsbiler fra og med 2035, og dermed vrir også bilprodusentene innsatsen over til elbiler. Det er ventet at halvparten av nybilsalget i India i 2030 er helelektrisk.

Den største kjøretøyprodusenten i India er den gedigne Mahindra-gruppen, som er på plass i sektorer som motorsykler, biler, busser, lastebiler, traktorer, fly og båter, og er til stede i over 100 land og har over 250.000 ansatte.

Gruppen eier også flere bilmerker, som italienske Automobili Pininfarina og koreanske SsangYong. Førstnevnte er snart klar med sin første helelektriske superbil, Battista, med monsterlignende 1.900 hestekrefter og 0-100 km/t på under 2 sekunder.

En av grunnpilarene til konsernet er Mahindra Automotive, som er en av de mestselgende merkene på hjemmebane sammen med andre indiske produsenter som Maruti og Tata.

(Foto: Mahindra)

Mahindra-merket er godt i gang med å planlegge framtiden, og det inkluderer en ny «Born Electric Platform» som elbilene skal fødes på. Og her kommer Volkswagen-gruppen inn med sin kjente MEB-plattform.

Da tyskerne satt sammen den helelektriske MEB-plattformen hadde de to planer.

For det første skulle denne åpne for forskjellige biltyper fra de mange merkene innad i gruppen, og for det andre skulle den være så fleksibel at også eksterne produsenter kunne benytte seg av den.

Det skal altså Mahindra gjøre, men det betyr ikke rene MEB-biler. Mahindra skal utstyre sin egen plattform med MEB-komponenter som elektriske motorer, batterisystemkomponenter og battericeller.

‒ Mahindra er en pioner innen elektrisk mobilitet i India og en flott partner for vår MEB Electric Platform, sier styremedlem Thomas Schmall i VAG.

‒ Sammen med Mahindra ønsker vi å bidra betydelig til elektrifiseringen av India, et enormt bilmarked med enormt vekstpotensial og høy relevans for klimabeskyttelse. Det er nok et bevis på at MEB er både teknologisk toppmoderne og svært konkurransedyktig når det gjelder kostnader.

For Mahindra betyr dette at de kan akselerere jobben med den nye plattformen, noe som igjen gjør at utviklingen av nye elbiler også kommer raskere i gang.

‒ Dette gir et rammeverk slik at vi kan utvikle vår neste generasjon «Born Electric Platform», som snart vil bli avduket i Storbritannia. Teamene våre over hele India, Storbritannia og Detroit skaper på lidenskapelig vis en fantastisk framtid, sier Rajesh Jejurikar, en administrerende direktør hos Mahindra.

VAG holder en vanvittig hastighet når det kommer til elbiler, og andelen MEB-modeller vokser stadig vekk. I dag åpnet for eksempel det internasjonale salget av Volkswagen ID. Buzz, en varebil basert på den helelektriske plattformen.

Andre MEB-modeller er Audi Q4 e-tron og Q5 e-tron, Cupra Born, Skoda Enyaq og Volkswagen ID.3, ID.4, ID.5 og ID.6, og sistnevnte er i likhet med Q5-utgaven en ren Kina-modell.

Her er de nye Volkswagen ID.5 og ID.5 GTX.

(Foto: Volkswagen)

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter