Da McLaren endelig kunne vise fram en bil på en ny lettvekst-plattform kom de med en ny benevnelse. De kalte Artura for en HPH.
Bak de bokstavene finner vi High-Performance Hybrid, en løsning skreddersydd for superbiler. For det betyr at Artura også får hjelp av elektrisk kraft med de fordelene det bringer med seg, og spesielt om man kombinerer det med en potent V6-motor.
Artura Spider står ikke noe tilbake for coupésøsteren, og klarer 0-100 km/t på 3,0 sekunder, 0-200 km/t på 8,4 sekunder og 0-300 km/t på 21,6 sekunder. Toppfarten er den samme ‒ 330 km/t.
Den toppløse versjonen har kanskje litt snodig mer krefter enn standardversjonen, for her finner man 700 hk. Det skyldes at McLaren har tunet drivverket ytterligere, og som et plaster på såret til de som allerede eier en Artura Coupé kan disse få oppgradert bilen til samme antall hestekrefter ‒ helt gratis.
Det som virkelig skiller søstrene er toppen, og der går det også unna når Spider skal bli toppløs. Den elektriske uttrekkbare hardtopen bruker kun 11 sekunder, og kan opereres i hastigheter opp mot 50 km/t.
Som regel går faktisk det å kutte et tak utover vekten, for bilen må forsterkes. Men Artura Spider har en tørrvekt på under 1,5 tonn, og veier kun 62 kilo mer enn Artura Coupé.