Den italienske produsenten selger nesten ikke biler lenger,
og blør selvsagt økonomisk. De må ta grep, og det fort. Det har de heldigvis bestemt seg for å gjøre, og tidligere i
sommer annonserte de en ny satsing i tre deler.
elektrifiseres, og de skal utvikle moderne biler med selvkjørende teknologi. Maserati sier at bilene nå skal bli 100 prosent
«italienske», og det skal satses på både hybridsystemer og rene elbiler i
framtiden. Når det kommer til selvkjøring starter de på nivå 2 med
motorveiassistent, for deretter å komme med nivå 3 som også lar førerne ta
hendene av rattet i nærheten av fullstendig selvkjøring. Her skal bilene kunne svinge av motorveien og parkere seg
selv om føreren ikke klarer å gjenoppta kontrollen. Det første resultatet vil vi se allerede til neste år, for da kommer merkets aller første hybrid ‒ en ny utgave av Maserati Ghibli. Denne skal produseres i Torino. Det er altså Fiat Chrysler Automotive (FCA) som eier Maserati,
og denne gruppen har bestemt seg for å satse opp mot 50 milliarder kroner i
Italia.
med fremleggelsen av 3. kvartal. Maserati hadde kanskje håpet at de heller brukte usynlig
blekk, for dette er lite lystig lesing. Salget gikk ned med formidable -29 prosent, og inntektene sviktet
med hele -38 prosent i forhold til 3. kvartal 2018. Krisen skal altså møtes med elektrifiserte biler, og i kvartalsrapporten
røper de også mer konkrete planer. Sjekke dette:
utgangen av 2023, og den første skal komme til neste år. Og samtlige har en blå ring med en hvit stikkontakt over
seg, noe som altså betyr batteri og lading. Mer bestemt elbiler. Samtlige av de nye modellene på illustrasjonen er altså
slike, men dette betyr ikke at de kun kommer som elbiler. Maserati sier at alle
disse modellene også skal bli tilgjengelig i tradisjonelle utgaver i tillegg
til de med ladekabel. Som vi ser av teksten melder de også utvidet rekkevidde og ultrarask
lading, så elbilentusiastene kan bare glede seg. Maserati røper med dette også hvilke modeller de kommer med
i årene framover. En ny sportsbil i år og kabrioletutgave av denne neste år, og
disse skal produseres i fabrikken som ligger i Modena. Denne har gjennomgått store
oppdateringer med tanke på elektriske drivverk. I 2021 kommer det også en ny SUV som skal bygges i Cassino-fabrikken,
og her investerer FCA nærmere 8 milliarder kroner i oppgraderinger. Også en ny GranTurismo bygget i Torino kommer
det året, mens en ny GranCabrio og Quattroporte kommer i 2022. Til slutt avrundes det hele med en ny Levante i 2023, og
samtlige blir altså også tilgjengelig som ladbare hybrider og rene elbiler. FCA står også bak en annen elegant italiener, nemlig Alfa
Romeo. Alfa er dog ikke like ekstrem som Maserati, og nøyer seg foreløpig med en ren elbil. Som vi ser kommer de med to oppgraderte modeller i 2021 i Giulia
og Stelvio, samt en ny SUV som er en ladbar hybrid. Deretter kommer de med en ny SUV i 2022, og denne kommer
også som elbil. FCA satser altså tungt i Italia, og ser for seg 13 nye og
veldig oppdaterte modeller, hvor 12 av disse også har elektrifiserte versjoner. Og for de som lurer, ja, en helt ny elektrisk versjon av Fiat
500 er også på vei. Det skjer altså store ting hos de italienske merkene, så det
er bare å glede seg til å se hva de klarer å få til. Les også: