Maserati nøyer seg ikke med superbiler, men har nå en elektrisk superbåt på gang. (Fotos: Maserati)

Maserati lanserer elbåt(!)

Det litt mer eksklusive italienske merket Maserati nøyer seg ikke bare med en elektrisk satsting på land, og finner nå veien ut i det våte element. Se bilder.


Bare for noen dager siden kunne Maserati vise oss enda litt mer av den elektriske framtiden, for da løftet de på lakenet rundt en spesialutgave kalt GranCabrio Folgore Tignanello. Ja, dette navnet byr på avansert tungegymnastikk.

Nå er det nok veldig mange rundt omkring som faktisk kan uttale Tignanello, for Maserati banker til med en elektrisk utgave av den toppløse GranCabrio som en hyllest til den kjente italienske rødvinen som runder 50 år.

Bilen, for det er kun en, skal auksjoneres bort senere i juli, og passende nok under en auksjon i Napa Valley, den berømte amerikanske vindalen.

Selve hovedmodellen, den helelektriske GranCabrio Folgore, ble vist fram tidligere i vår, og er merkets første elektriske kabriolet. Maserati har også kommet med en Grecale Folgore, en elektrisk SUV.

Men de har altså ikke tenkt å begrense seg til landeveien, for nå har de også funnet den elektriske sjøveien.

Som vi vet kommer de litt mer luksuriøse merkene en gang iblant med båter, men bilmerkene står ikke selv bak disse. Dette er spesialversjoner laget av produsenter som kan båter, og Maserati er ikke et unntak her. De har fått hjelp både til å bygge båten og ikke minst til noe annet viktig, nemlig drivverket.

Båten har to veldig kjente navn når det kommer til det italienske bilmerket, Maserati Tridente, og er resultatet av et samarbeid med selskapet Vita Power som er eksperter på elektriske drivsystemer for båter.

Begge selskapene har en visjon om at framtidens mobilitet skal være uten kompromiss når det både kommer til ytelse og eleganse, og ikke minst at den skal være bærekraftig. Det skal Maserati sørge for med elbiler, og Vita Power med elektriske fremdriftssystemer og båter.

Tridente, et navn som også henviser til Maseratis trefork-logo (en trident), er en 10,5 meter lang elbåt som er ment for å cruise på innsjøer og nær kysten. Vel, cruise er kanskje å snakke denne ned et hakk eller to.

For det er voldsomme krefter i Tridente, drivsystemet vrir ut hele 600 hestekrefter og toppfarten opplyses til 40 knop. Marsjfarten er ikke ille den heller, nemlig 25 knop.

Båten er utstyrt med et ganske så stort batteri på 252 kWh, og ladingen skal gå såpass kjapt at den er unnagjort på under en time.

Med over 10 meter i lengden og et elektrisk drivverk ryddes det også plass for ganske mange om bord, og Maserati opplyser at Tridente har plass til 10 personer inkludert piloten bak rattet.

Det er mulig å konfigurere båten på flere måter, som en fartsbåt eller en som det skal hygges i med et serveringsområde. Det er også et soldekk ved siden av et badeområde med dusj og badestige, og videre opplyser Maserati at det er en lukket lugar foran som inkluderer dagkøye og WC.

Som superbilene går det også i karbon for Tridente, og det er altså ikke bilmerket selv som bygger denne. Det sørger håndverkerne ved Hodgdon Yachts for, og dette er en amerikansk båtbygger i Maine som har en historie som strekker seg over 200 år tilbake. Denne gjengen er en spesialist på anbud rundt superyachter.

Og da passer det jo bra at de kan serve Maserati, en spesialist på superbiler, slik at bilmerket ikke tar seg vann over hodet.

Når vi ser resultatet er vi ganske sikker på at de holder seg tørr, for dette ser vitterlig spennende ut. Sjekk selv:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Maserati Båter