Mansory har tunet selveste Ferrari SP2

En bil som iallfall ikke trenges å modifiseres, verken når det kommer til designet eller ytelsen, er Ferrari Monza SP2. Vel, ikke vær så sikker på det.


Ferrari har kjørt i gang en helt ny og svært så eksklusiv serie som er kalt Icona. Poenget med denne er at de skal lage spesielle modellserier som hyller de gamle ikonene, så ja, derav navnet Icona.

Det hele startet med søstrene SP1 og SP2, to biler som hedrer de bilene som ble kjent som barchettas på 1950-tallet. Dette var biler som ble rattet av såkalte gentlemans-førere, og de fikk tilnavnet ettersom de kan minne om små båter ‒ noe barchetta altså betyr.

-->
Den første slike var en Ferrari 166 MM i 1948, og det var industrimagnaten og tidligere Fiat-sjef Giovanni Agnelli som først klistret merkelappen barchetta på en slik bil.

I 2018 kunne Ferrari presentere de to første bilene i Icona-serien, SP1 med ett sete og SP2 med to seter. Siden har de fylt på med SP3, en bil som blant annet skal hylle en fantastisk trippel. Under 24-timersløpet på Daytona-banen i 1967, på Fords hjemmebane, grabbet nemlig Ferrari til seg alle tre pallplassene.

SP3 er utstyrt med den prisbelønte V12-motoren, som yter 840 hk og klarer 0-100 km/t på 2,85 sekunder.

Søstrene SP1 og SP2 er også utstyrt med den samme motoren, men her vrir den ut 810 hk, noe som gjør at bilene klarer 0-100 km/t på 2,9 sekunder. 0-200 km/t går også unna, for den øvelsen gjøres på ganske så raske 7,9 km/t.

Både SP1, SP2 og SP3 er tilnærmet perfekte, men noen blir som kjent aldri helt fornøyd. Da er tunerne hos Mansory gode å ha.

Selskapet modifiserer all slags biler, inkludert de aller mest eksklusive på kloden. De tilbyr for eksempel sett til fem forskjellige Ferrari-modeller, 296 GTB, 458 Italia/Spider, 458 Speciale, 488 GTB/Spider og 812 Superfast/GTS.

Men Mansory vil gjerne understreke at selv om bilen ikke står på listen, er det faktisk mulig å få den modifisert. Selv eksklusive biler som en Ferrari SP2. Dette programmet heter Mansory Bespoke. Mansory skreddersydd, altså.

Og for å vise hva de mener, har de altså tunet en slik bil for en kunde, og det inkluderer utvendige modifikasjoner og flere hestekrefter. Så dette har de gjort skikkelig.

Slik ser mesterverket av en Ferrari SP2 Mansory ut:

Utvendig har de satt på en nydesignet frontleppe, nye terskler og en ny diffusor bak. Alle laget i synlig karbon, noe som passer usedvanlig godt til bilens hovedfarge som er Rosso Corsa.

Kunden ville også ha en bred svart stripe på tvers av panseret, og den aerodynamiske scoopen på førersiden og speilene er også lakkert i svart.

De særs ville «YT.5 Air»-felgene hjelper selvsagt på utseende, og disse er skodd med høyytelsesdekk med dimensjonen 275/30 ZR21 foran og 335/25 ZR22 bak. De og et enda litt mer tunet oppheng bør sørge for å klistre denne til asfalten.

De har også tatt sjansen på å fikle litt på den voldsomme motoren. Eller, de har finjustert litt på elektronikken i tillegg til å modifisere luftinntak-systemet og satt på et nytt eksosanlegg. Resultatet er 830 hk og 740 Nm.

Om du studerer bildene som du kan se litt lenger ned veldig godt, kan du også se en spesiell detalj ved eksossystemet. Innsiden av de fire endeløpene er nemlig lakkert i rødt, så her har Mansory virkelig tenkt stil og helhet.

På innsiden viderefører de ideen om asymmetri, og som du også kan se av bildene har førersiden svarte seter mens passasjersetet er i rødt.

Og for de som lurer. Ja, Ferrari SP 1 og 2 kommer originalt uten frontrute.

Hva moroa koster vet vi ikke, men har du råd til en Ferrari SP2 har du helt sikkert råd til dette også.

Resultatet er iallfall ganske så fantastisk og et aldri så lite kunstverk av en bil, noe du selv kan se:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene