Det er stor interessen for å selge JAC-biler, melder den norske importøren. (Fotos: RSA)

Mange vil selge JAC

På bare få uker har 23 norske forhandlere signert kontrakter om å selge JAC-biler.


I desember kunne importøren RSA endelig bekrefte at de hadde signert en kontrakt som gjorde at de blir importører av JAC-merket i Norden, for dette var langt fra en rask prosess.

RSA opplyste da at de hadde vært i dialog med de kinesiske produsentene i over fem år, og blir nå importør av merket i Norge, Sverige, Danmark, Estland, Latvia og Litauen.

-->
Grunnen til at RSA gjerne vil inn i JAC-varmen er at de også lager elbiler, og kan også lokke med helelektriske SUV-modeller. Og slike jakter som kjent norske forbrukere på.

Mer eksakt vil den aller første modellen som ankommer Norge være bilen JAC e-jS4, som ifølge RSA selv er en mellomstor og høyreist familie-SUV som byr på 433 kilometer med oppgitt rekkevidde.

Elbilen er utstyrt med et batteri på 65,7 kW netto, kommer med varmepumpe og har fem seter. Den har også ting som forseter laget av vegansk skinn, og utstyr som et elektrisk panorama soltak, 360 graders kamera, Apple CarPlay og Android Auto.

Den nye norske merkessjefen for JAC, Lars Havre, kan fortelle at interessen har vært over all forventning, og at forhandlernettverket allerede har vokst ganske betraktelig.

‒ Telefonen har nesten ikke stått stille de siste ukene, og både kjente og ukjente forhandlere har vist interesse for JAC, sier han.

‒ Responsen har rett og slett vært overveldende. På få uker har vi signert 23 forhandlere, og ytterligere 15 forhandlere er i siste fase av kontraktsforhandling. Vi har som mål bygge et forhandlernettverk på mellom 60 og 70 forhandlere i løpet av våren, legger han til.

Havre kan avsløre at de allerede har bestilt over 1.000 biler, og de første bilene vil ankomme kongeriket her i nord i mars.

RSA, importør av fem bilmerker i 12 land med over 250 forhandlere, har en filosofi om at de skal være på plass i både små steder og store byer. Men det er fortsatt hull i dekningen til JAC, så Havre oppfordrer potensielle forhandlere til å ta kontakt.

‒ Vi ser mange bilmerker starter opp med agentmodeller istedenfor tradisjonelle forhandlernettverk, men vi tror at kunder fremdeles ønsker lokal trygghet og tilstedeværelse når man kjøper bil, sier den merkessjefen for det nye bilmerket.

Her er de 23 første norske forhandlere av JAC:

  • Witro Bil – Trondheim
  • Auto 2000 – Sandnes
  • Norvik Car – Bodø
  • Bilsalg Kokstad - Bergen
  • Bilpartner Mandal
  • Stryn Mek. Verksted
  • Kvavik Auto - Lyngdal
  • RSA Bil Drammen
  • Fardal Bil – Egersund
  • Hokksund Auto
  • Syrstadeng Bil – Storås
  • Glommen Bil – Oppaker
  • Sarpsborg Bilsenter
  • Moelv Bil og Caravan – Gjøvik
  • Hønefoss Bil
  • Bjørdal Bil – Ørsta
  • AutoCo Bærum – Rud
  • Elverum Auto
  • Myrland Auto – Stathelle
  • Auto Fire – Steinkjer
  • Auto Nord – Harstad
  • Leira Bil – Brekstad
  • Nordvik CAR – Mo i Rana

JAC er selvsagt et ukjent merke her i nord, men selskapet ble etablert allerede i 1964 og produserer både personbiler og kommersielle kjøretøy. De er en ganske så stor produsent, og selger ifølge RSA over en halv million kjøretøy i året, noe som inkluderer både elektriske og fossile kjøretøy.

Merket samarbeider også med merker som er ganske så velkjent her hjemme, som for eksempel Volkswagen og Nio.

Den første bilen som ankommer Norge er altså JAC e-jS4, og slik ser den elbilen ut:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter