Det kan gå galt om elbilen lades via en helt vanlig stikkontakt. (Foto: Zaptec)

Mange lader fortsatt via vanlig stikkontakt

En ny undersøkelse viser at mange tusen nordmenn fortsatt lader elbilen via en helt vanlig stikkontakt.


I fjor kom det nye regler for elektriske lavspennings-installasjoner, og denne fjernet muligheten for bruk av ordinære stikkontakter og industrikontakter når elbilen hjemmelades. Men fortsatt er det mange som benytter seg av denne nødløsningen.

– Vårt inntrykk er at mange nordmenn fortsatt lader fra stikkontakt, sier Rune S. Nielsen, brannekspert i Gjensidige Forsikring.

-->
‒ Vi tror at mye av dette henger sammen med en manglende forståelse for den belastningen elbillading har på stikkontakten og det elektriske anlegget.

Zaptec som utvikler ladesystemer for elektriske kjøretøy har fått YouGov til å gjennomføre en undersøkelse for å se hvor mange som faktisk benytter vanlig stikkontakt, og her var det 8 prosent som gjør det.

Det er registrert over 700.000 elbiler her i Norge, så det betyr at mange tusen fortsatt går for stikkontakt-løsningen.

Nå er det ikke sikkert at de gjør noe ulovlig, for ble kontakten satt opp spesifikt for lading før juli 2022 av en montør som gjennomførte en risikovurdering er dette fortsatt lov. Men etter dette tidspunktet er ordinære stikkontakter fjernet som alternativ for å lade bilen hjemme.

‒ Det er flere grunner til at lading fra stikkontakt på fast basis ikke er anbefalt. For det første medfører lading av elbil i vanlig stikkontakt at belastningen på ledningene blir svært stor siden de belastes med maksimal kapasitet over tid. Det er ikke stikkontakten eller anlegget konstruert for og denne belastningen kan føre til varmgang og i verste fall brann, sier Nielsen.

– For det andre er ikke stikkontakten laget for den vekten som ladekabelen har, og det er derfor viktig at den ikke «henger» i støpselet. Inne i kontakten vil en slik belastning kunne medføre skader, med den konsekvens at varmgang kan oppstå også når du bruker noe annet i den samme stikkontakten.

Nielsen sier at de som lader bilen via en stikkontakt bør følge godt med under ladingen, og spesielt se om det er symptomer om at noe er galt ‒ som varmgang og sikringer som går.

– Nødlading skal som hovedregel kun benyttes når du ikke har andre muligheter. Ved å installere en ladestasjon hjemme får du en tryggere lading, samtidig som du kan lade på høyere effekt og styre ladingen automatisk etter strømprisene, forteller Peter Bardenfleth-Hansen, administrerende direktør i Zaptec.

– En dedikert ladeboks tåler mer strøm og har flere ekstra sikkerhetsfunksjoner innebygd i systemet slik at du unngår risikoen for varmgang og i verste fall brann. Det er spesielt viktig hvis du lader elbilen din om natten.

Her er et eksempel på hvor skummelt lading via stikkontakt kan være:

Det kan gå galt om elbilen lades via en helt vanlig stikkontakt. (Foto: Zaptec)

Dette er reglene som gjelder for installasjoner gjort før 1. juli 2022:

  • Du må ha egen kurs til elbilen
  • Maks 10 A kurs
  • Kursen må ha jordfeilbryter type B
  • Du må alltid trekke ut kabelen fra bilen før du tar ut støpselet fra stikkontakten når du har ladet ferdig

* Kilde: Zaptec

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter