I mars 2019 gjorde Volvo noe som skapte overskrifter over hele verden. Det svenske merket har satt seg som mål om null drepte i deres biler, og et virkemiddel er toppfarten.
Så for drøyt fem år siden bestemte de seg for å begrense toppfarten, og de satte denne til 180 km/t.
– Volvo er en leder innen sikkerhet. Det har vi alltid vært og det skal vi alltid være. Vår forskning viser oss hva som bør adresseres for å sikre at ingen blir drept eller alvorlig skadet i våre biler. Vi vet at å redusere toppfarten som tiltak ikke alene er nok, men det er verdt å gjøre det, om det bare redder ett liv, sa Volvo-sjef Håkan Samuelsson den gang.
De siste årene har de dødstallene i trafikken gått opp etter mange år med nedgang, og i fjor mistet 113 mennesker livet på norske veier. 2024 har startet enda dystrere, og etter årets tre første måneder hadde 22 mennesker omkommet ‒ ni flere enn samme periode i fjor.
‒ Økningen bekymrer oss, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen.
Bekymret er også Trygg Trafikk, som sier at fart er en sentral årsak.
Da er ikke tallene fra en ny undersøkelse gjennomført av YouGov for nettopp Trygg Trafikk og Volvo hyggelig lesing.
7 av 10 innrømmer at de har brutt fartsgrensen, og ikke minst sier 2 av 10 at de alltid kjører for fort. Det er altså hver femte bilfører.
‒ Skiltet fartsgrense er den høyeste tillatte hastigheten på veien, men ofte må man kjøre saktere på grunn av vær, føre eller andre forhold, sier Tanja Loftsgarden, fagdirektør i Trygg Trafikk.
‒ Likevel er det åpenbart mange som mener at det er greit å bryte fartsgrensen. Dette er problematisk.
Videre viser tallene at 1 av 3 mener det er ok å kjøre 10 km/t over fartsgrensen, men selv en slik relativt beskjeden fartsøkning kan være livsfarlig, advarer Volvo.
– Dersom bilens hastighet øker med 10 prosent, øker kollisjonsenergien som fører og passasjerer må beskyttes mot med hele 25 prosent, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Cars Norge.
‒ Fartsgrensene er satt for å beskytte mennesker, og det er alvorlig at mange velger å ikke forholde seg til dem.
I undersøkelsen kommer det også fram at halvparten, 49 prosent, har brutt fartsgrensen ufrivillig. De har rett og slett ikke fått med seg fartsgrensen. Og dette problemet har EU fått med seg.
Et nytt EU-direktiv som trår i kraft i juli sier at alle biler skal ha en teknologi som varsler sjåføren dersom fartsgrensen brytes. Denne løsningen er kalt Intelligent Speed Assistance (ISA), og ganske mange nye biler har allerede dette.
Trosby sier at dette minner om teknologien som varsler via lyder når noen har glemt å ta på setebeltet.
– Bilen lager en gjentakende pipelyd hvis du kjører for fort. Det er en effektiv måte å gjøre uoppmerksomme sjåfører bevisst på at de kjører for fort, selv om en del nok vil oppleve det som uvant å få den typen varslinger i starten, sier Trosby.
25 prosent av de som deltok i undersøkelsen har hørt om den nye teknologien, og rundt halvparten sier de er positive til at teknologien innføres.
Funksjonen vil være aktiv hver gang du starter bilen, men kan slås av manuelt. 27 prosent svarer at de mest sannsynligvis vil slå den av.
Denne uken gjennomføres den årlige Trafikksikkerhetskonferansen i Oslo, og fart blir viet vesentlig plass under konferansen.
– For høy fart er en viktig årsak til mange av de mest alvorlige ulykkene, sier Loftsgarden.
‒ Derfor ønsker vi også å sette fokus på folks adferd knyttet til fart på konferansen. Vi oppfordrer alle til å kjøre etter forholdene og overholde fartsgrensene.
Les også: