Amerikanske Lucid skulle opprinnelig konkurrere med Tesla i det litt øvre sjiktet av elbilmarkedet, men sistnevnte har for lengst brøytet seg vei også inn i et langt større marked med rimeligere elbiler som Model Y.
Dit har foreløpig ikke Lucid funnet veien, men de har funnet veien til Norge med sin første modell, Lucid Air. Her har den en startpris på rett i underkant av millionen, og byr på en rekke imponerende ting.
Bak kan selvsagt seteryggene legges ned, og da skal det visstnok åpenbare seg over 3.000 liter med bagasjeplass. Jepp.
Alt er svært med Gravity, så foran finner man en 34-tommers flytende skjerm med 6K-oppløsning, mens lyden er ivaretatt gjennom spandable 22 høyttalere. Det er i likhet med Air en rekke teknologier som sørger for førerassistenter som forenkler kjøringen og gjør den sikrere, og det er selvsagt også ting som adaptive lys.
Med denne SUV-modellen sikter Lucid seg inn over 700 kilometer i rekkevidde, men ettersom bilen fortsatt ikke er klar så foreligger det ikke noen offisielle tall. Så hva WLTP-rekkevidden faktisk blir må tiden vise, men at den kommer til å rulle ganske langt på en lading er ganske sikkert.
Lucid Gravity skal også åpne for ladefart på over 300 kW, og fylle godt over 300 kilometer med frisk rekkevidde på kun et kvarter ved lynladeren.
Den skyter også raskt opp til 100 km/t, for her skal det være mulig å få et drivverk som passerer 800 hestekrefter. 0-100 km/t skal bli på rundt 3,5 sekunder ‒ imponerende for en så stor og høy familiebil.
‒ Gravity SUV representerer et betydelig sprang framover for Lucids verdensledende teknologi og design, sa administrerende direktør og CTO Peter Rawlinson da Lucid presenterte bilen.
‒ Kunder vil finne en enestående kombinasjon av plass og manøvrerbarhet, luksus og allsidighet, alt sømløst integrert i ett bemerkelsesverdig kjøretøy med kjøreopplevelsen og rekkevidden til en ekte Lucid.
Her er bilder av den imponerende SUV-modellen, Lucids andre modell kalt Gravity: