Lucid med avansert førerassistent-system

Med 32 sensorer skal Lucid Air heve lista for selvkjøringsassistanse.


Vi venter fortsatt på elbilene som skal ta oss til det neste nivået, selv om Tesla tar stadig nye og små skritt mot elbiler 2.0.

Og det er ikke mangel på produsenter som hevder at de skal utfordre lederhunden og bli en «Tesla-konkurrent», men foreløpig har det blitt mest med praten.

Men en som Tesla og andre produsenter bør ta på alvor er Lucid Motors, som er i den heldige situasjonen at de ikke trenger å tenke så mye på cash. Et av verdens største nasjonale fond, saudiarabiske Public Investment Fund, har nemlig veltet 8 milliarder kroner inn i det elektriske bilmerke, og det bør holde en stund.

Det betyr at Lucid kan gi gass, noe de også gjør.

Elbilmerket ligger allerede godt foran det opprinnelige skjemaet, og åpnet tidligere i år for reservasjoner av den første bilen, Lucid Air, også i Norge. Den nærmer seg altså, men det betyr ikke at utviklingen er ferdig. Men frisk kapital i ryggen dundrer Lucid på videre, og vi kan forvente oss en meget imponerende elbil om alt går etter planen.

La oss ta det aller viktigste først ‒ rekkevidde. Lucid melder om over «400 miles» i reell rekkevidde for langdistanseversjonen, noe som betyr at denne skal kunne rulle minst 650 kilometer før ladekabelen må fram. Og de lover også lynlading, slik at heller ikke ladestoppene skal bli en bremsekloss.

Den har også ytelser som de villeste Tesla-modellene, og klarer 0-100 km/t på rundt 2,5 sekunder og har en toppfart på over elleville 320 km/t. Faktisk har en av testbilene klokket inn en topphastighet på over 375 km/t!

Lucid har også tenkt på effektiviteten, som er viktig for rekkevidde, og designet gjør at luftdraget kun blir på 0,21 ‒ ny rekord for luksuriøse biler.

Men skal de ta opp kampen mot Tesla og andre som kommer til må den også teknologisk være blant de aller beste. Og målet er ganske enkelt å være aller best.

Lucid utvikler noe som de kaller DreamDrive, et førersystem som skal ta bilen opp til nivå 3 på den selvkjørende skalaen. Det betyr en masse assistanse for de bak rattet.

Lucid Air har ikke færre enn 32 sensorer som skal sørge for dette, alt fra hypermoderne kameraer til radar og ultrasoniske sensorer. Og ikke minst en helt ny type LiDar.

LiDar er viktig for å måle lange avstander, og Lucid Air har en høyoppløselig en som kan spotte hindringer og lese terrenget på en enda bedre måte.

Kombinert med et avansert overvåkningssystem skal dette sørge for at bilen kan gjøre mange kjøreoppgaver selv.

‒ Vi har utviklet Lucid DreamDrive til å bli blant de mest avanserte ADAS (avansert kjøreassist-system) som noensinne blir tilbydd forbrukere, sier Eugene Lee, en direktør for selvkjøring hos Lucid

‒ Ved å prioritere sikkerhet og mulighet for oppdateringer hever også DreamDrive listen for hva som blir tilbydd av sofistikerte førerassistansefunksjoner. Vi har sørget for at Lucid DreamDrive maskinvare- og programvareplattform ikke bare tilbyr en komplett pakke med nivå 2-funksjoner, men som også klar for nivå 3. Dette betyr at vi raskt kan legge til funksjoner gjennom trådløse oppdateringer gjennom hele levetiden av Lucid Air og for fremtidige Lucid-modeller.

ADAS-systemet overvåker både seg selv og andre funksjoner via et avansert lokalt trådløst nettverk i bilen, slik at sikkerheten også blir ivaretatt.

‒ Lucid Motors er laserfokusert på å levere verdens beste luksusbil, og å komme med det mest avanserte drivsystemet og sikkerhetssystemene som er mulig. Alt designet og utviklet i eget hus, sier administrerende direktør Peter Rawlinson.

Vel, de lager kanskje løsningen selv, men ikke maskinvaren. Lucid samarbeider blant annet med gigantene Continental og Bosch, som begge bygger avanserte autonome systemer for framtidens biler.

DreamDrive består altså av 32 sensorer, og ut fra startblokka vil Lucid Air tilby 19 forskjellige førerassistenter. Dette skal raskt øke med åtte nye via trådløse oppdateringer, og bilen vil dermed totalt by på 27 forskjellige assistenter.

Her er noen av førerassistentene som Lucid Air kommer med fra start av, og som vi kan se kjenner vi de aller fleste igjen fra andre førerassistantsystemer:

Sikkerhet:

  • 360 graders overvåkning
  • Blindesone-display
  • Kryssende trafikk-beskyttelse
  • Skilt-gjenkjenning
  • Automatisk nødbrems
  • Trøtthets-varsling

Kjøring:

  • Fart-uavhengig motorveiassistent (adaptiv cruise-kontroll og filsentrering)
  • Utkjørings-vasler
  • Frontlys-assistent

Parkering:

  • Autonom parkeringsassistent
  • Utkjørings-kontroll
  • Komfortbremsing under manøvrering

Produsenten vil vise produksjonsmodellen av Lucid Air 9. september, og da får vi også vite hvilke konfigurasjoner som blir tilgjengelig og ikke minst hva prisen egentlig lander på. Skal vi tippe blir den i Tesla-land en plass.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter