Det er to utfordringer med elbiler kontra tradisjonelle biler. Den ene er rekkevidden, og den andre er ladingen. Elbilprodusentene har selvsagt fokus på begge områder.
En løsning når det kommer til hurtiglading er batteribytter, noe Nio har satset tungt på. På de nyeste batteribytte-stasjonene til merket tar hele operasjonen kun rundt tre minutter, altså det samme som å fylle en bensintank.
En annen fordel med batteribytter er at du kan leie batteriet, og dermed senkes nybilprisen betraktelig og flere får muligheten til å kjøpe en elbil.
Geely-gruppen som i likhet med Nio hører hjemme i Kina har også sett fordelene med batteribytte, og har en løsning for dette rundt større kjøretøy. Men de skal ta nok et steg, og sent i fjor ble det klart Geely og Nio skal samarbeide om løsninger rundt batteribytter.
Nå er det klart at et av merkene i Geely, Lotus, skal samarbeide tett med Nio. Mer eksakt har de inngått et omfattende strategisk samarbeid innen områder knyttet til lading og batteribytte.
Dette inkluderer batteristandarder, lade- og bytteteknologier, batteriforvaltning og drift, nettverksbygging og drift av tjenester, kjøretøyforskning og -tilpasning og tilkobling, melder Nio.
De sier videre at målet er å komme opp med et standardsystem for batterier, utvikle biler som er tilpasset dette, fremme batteribytter, etablere lagringssystemer for batterier, åpne for lading på tvers av plattformer og opprette et effektivt ladesystem og et pålitelig og delt ladenettverk.
Ja, intet mindre!
‒ Samarbeid er alltid det beste alternativet, sier Nio-sjef William Li.
‒ Nio har alltid vært åpen for samarbeid om lade- og bytteteknologier. Vi ønsker å samarbeide med Lotus for å fremme utviklingen av det premium elektriske kjøretøymarkedet. Vi vil gjøre en felles innsats for teknologisk innovasjon og standardunifikasjon for lading og bytte, fremme et større, standardisert og enhetlig energiinfrastrukturnettverk, for å levere effektive og vennlige ladeopplevelser for brukerne.
Flere ser nå på batteribytting som et godt alternativ, og den store Stellantis-gruppen har blant inngått en avtale med Ample som lager slike løsninger. Det betyr at en rekke merker, som Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Jeep, Opel og Peugeot i framtiden kan få batteribytter.
Britiske Lotus satser også hardt på elbiler, og er allerede på plass her hjemme med den imponerende Eletre. Dette er intet mindre enn en hyper-SUV som har en rekkevidde opp mot 600 kilometer, og ladingen er minst like imponerende ‒ maks ladekraft er oppgitt til 350 kW.
Da NAF ladetestet bilene under vinterens store El Prix satte like godt Lotus Eletre ny laderekord med en maks hastighet på 327 kW. Nio ET5 Touring var også på plass, og den ladet til sammenligning på 183 kW. Ikke misforstå, dette er bra spesielt om vinteren, men altså langt unna Eletre.
Her er de to bilene:
Men Lotus vil altså vise vei også for batteribytter og felles standarder.
‒ Innovasjonene innen batteribytte og «kjøretøy-batteri»-separasjon beskytter ikke bare batteriets helse og sikkerhet, men gjør det også mulig for brukere å kontinuerlig nyte fordelene av batteriteknologiens framgang, sier Qingfeng Feng, administrerende direktør i Lotus-gruppen.
‒ Vårt samarbeid med Nio for å dele lade- og byttressursene med hverandre vil tillate våre brukere å oppleve Lotus’ banegenetikk og ultimate ytelse samtidig som de nyter Nios brukervennlige tjenester for lading og bytte over hele Kina.
Les også: