Mange litt eldre formel 1-fans drar nok kjensel på fargene til den kommende elektriske hyperbilen Lotus Evija som vises fram under Monterey-festivalen.
En del formel 1-fans holder fortsatt brasilianske Ayrton Senna som tidenes beste fører, og det er iallfall ikke noe tvil om at han fortsatt er en av de mest populære som har deltatt i sirkuset.
Senna som var kjent for sin spektakulære kjørestil var innom fire lag før han dessverre omkom på Imola-banen i 1994, og det hele begynte i det lille britiske teamet Toleman i 1984.
-->
I kamp mot legender som Niki Lauda og Alain Prost og ikke minst team som Ferrari, McLaren, Lotus, Renault og Williams, klarte Senna å kjøre inn til to 2. plasser og en 3. plass den sesongen.
Dermed klatret han videre på karrierestigen, og ble hentet av Lotus foran 1985-sesong. I 1988 gikk han deretter over til McLaren, før han overtok plassen til Prost i Williams i 1994.
Brasilianeren klarte aldri å bli verdensmester for Lotus, men vant totalt seks løp og fikk 22 podiumplasser i løpet av de tre årene han kjørte for det britiske merket. De tre VM-titlene tok han for øvrig sammen med McLaren.
En av disse Lotus-seirene kom under Detroit Grand Prix i 1987, hvor han var knusende overlegen og vant med godt over halvminuttet foran landsmannen Nelson Piquet i en Williams. Franske Prost måtte nøye seg med 3. plassen, 45 sekunder bak den da 27 år gamle Lotus-føreren.
Bilen Senna rattet var en av de mest gjenkjennelige som har vært i formel 1, for dette var nemlig en ganske så gul Lotus Type 99T med blå Camel-logo både foran og på bakvingen samt en blå Elf-logo helt fremst.
Dette passet jo usedvanlig godt sammen med hjelmdesignet til Senna selv, som var i de brasilianske fargene ‒ gul med grønne og blå striper.
Og dette har selvsagt ikke Lotus glemt, og har nå lakkert hyperbilen Evija med gule og blå farger, ja, de har til og med kopiert Camel-vingen hvor det nå står Lotus.
Dette er bilen som skal over til den berømte bilfestivalen i Monterey, som arrangeres i California denne uken, så her får amerikanerne et gjensyn med en gul og blå Lotus.
Evija er den aller sterkeste gatemodellen Lotus noensinne har laget, og er faktisk så potent at den sorterer inn i hyperbil-segmentet. Den helelektriske superbilen kan skilte med ikke færre enn 2.000 hestekrefter, og når vi vet at elbilen kun veier 1.680 kilo blir dette dynamitt på fire hjul.
0-100 km/t går da også under 3 sekunder som jo hyperbiler skal, mens toppfarten er satt til en plass over 320 km/t.
Den oppgitte rekkevidden er for øvrig 345 kilometer, og Lotus skal kun lage 130 eksemplarer av den elektriske hyperbilen.
Dette er altså Lotus-framtiden, men de tar også med seg fortiden til Monterey.
Det er ikke så lenge siden Lotus kunne vise fram sin aller siste rene bensinbil, nemlig Emira. Denne skal overta for Evora, Exige og Elise, og kommer i to motoralternativer som strekker seg fra 360 til 400 hk. Her blir sprinten oppgitt til under 4,5 sekunder, og bilen vil veie under 1,5 tonn.
Til slutt får også amerikanerne stifte bekjent med en litt annen type Lotus, nemlig Radford Type 62-2.
Denne står det britiske selskapet Radford bak, og er en splitter ny bil som hedrer Lotus Type 62 fra 60-tallet. Denne er satt sammen ved hjelp av dagens Lotus-teknologi, og får verdenspremieren hos Lyon Air Museum i USA denne uken.
Slik ser Radford Type 62-2 ut:
Både Evija, Emira og 62-2 skal for øvrig vises sammen til helgen, så vi får håpe amerikanerne vet sin besøkelsestid.
Her kan du lese mer om den flotte retromodellen Radford Type 62-2.
Men før du stikker over til den saken må vi se på bildene av Senna-hyllesten, for her er bildene av bilen som har fått designet som Sennas berømte Lotus som herjet i Detroit en sommerdag tilbake i 1987.
Og ja, vi har selvsagt inkludert et bilde av den gamle formel 1-bilen også.
Les også: