Det er nå en gang slik at når barna går inn i 20-årene er det på tide å forlate redet, og det gjør nå de to Lotus-modellene Elise og Exige. Elise er 25 år, mens Exige runder 21 år i 2021.
Hovedgrunnen til at Elise, Exige og den tredje modellen Evora (kom i 2008) nå fases ut er selvsagt ikke at de har blitt voksne, men Lotus som har samme eiere som Volvo gjør seg nå klar for en elektrisk framtid hvor det skal satses på elbiler. Da må altså dagens modeller vike.
-->
Lotus har ikke tenkt å sende Elise og Exige inn i solnedgangen uten å gjøre stas på de små sportsbilene, og det innebærer altså noen hyllestversjoner som skal sette punktum.
Og britene girer skikkelig om, for de har på gang ikke mindre enn to spesialversjoner av Elise og tre av Exige. Det blir altså fem versjoner som skal ta farvel med de to modellene.
Stikkordene for disse er mer kraft, mer standardutstyr ‒ og selvsagt lav vekt.
Den mest kjente Lotus-modellen er utvilsomt Elise, og den største nyheten er et nytt digitalt dashbord med to muligheter ‒ enten med konvensjonell utseende eller med digitale tall.
Lotus Elise Sport 240 Final Edition får 23 ekstra hk i forhold til Sport 220, og har 240 hk og 244 Nm. Dermed går sprinten på 4,3 sekunder, mye takket være 260 hk per tonn (veier 898 kg).
Lotus Elise Cup 250 Final Edition er den mer racerbaserte søsteren, og her har Lotus satt på nye aerodynamiske detaljer som skal klistre den til underlaget. Britene opplyser at marktrykket er på 66 kilo ved 161 km/t, og 155 kilo når bilen når toppfarten på 248 km/t.
Her er det også mulig å få satt på en karbonpakke, slik som for 240-versjonen, og da går vekten ned til imponerende 931 kilo.
Exige-modellen kommer i tre versjoner under sitt aller siste produksjonsår, Exige Sport 390, Exige Sport 420 og Exige Cup 430.
Lillesøster pusher kreftene opp med hele 47 hk sammenlignet med Exige Sport 350, og kan skilte med 397 hk og 420 Nm. 0-100 km/t klokkes under 4 sekunder, mens toppfarten er på 277 km/t.
Hakket over finner vi Exige Sport 420 Final Edition, opp 10 hk i forhold til dem utgående Sport 410. Har daler sprinten ned til 3,5 sekunder, og toppfarten spretter opp til 290 km/t ‒ takket være 420 hk og 427 Nm fordelt på 378 hk per tonn.
På toppen finner vi selvsagt 430-versjonen, mer eksakt Exige Cup 430 Final Edition. Navnet avslører hva som er under panseret, og den 430 hk og 440 Nm sterke sportsbilen trives også godt på banen med 171 kilo med marktrykk. 0-100 km/t går unna på drøyt 3,3 sekunder, og toppfarten er satt til 280 km/t.
Denne er også utstyrt med noen vanvittige Michelin Pilot Sport Cup 2-dekk. Foran er profilen 215/45 ZR17, mens bakdekkene er formidable 285/30 ZR18 som bør sørge for litt av et grep i svingene.
Lotus tar altså et skikkelig farvel med Elise og Exige, og når produksjonen av disse i tillegg til Evora tar slutt senere i år har merket laget rundt 55.000 eksemplarer av trioen.
Og hvor mye er det? Jo, mer enn halvparten av alle bilene Lotus har satt sammen siden 1948, så da er det kanskje greit å hylle disse med fem spesialversjoner?
Her er bilder av farvelversjonene til Elise og Exige:
Les også: