Toyota har gitt populære Corolla en oppdatering, og denne er snart på plass her i Norge. (Fotos: Toyota)
Litt nyere Toyota Corolla nærmer seg
Toyota har fornyet viktige Corolla litt både på utsiden og innsiden, og ikke minst gitt den nye funksjoner. Og ja, det inkluderer også Corolla GR Sport som kom i 2020.
Etter at Corolla gjorde comeback i 2018 har Toyota satset voldsomt på modellen, og den er nå tilgjengelig både som vanlig sedan, som stasjonsvogn og til og med som en litt mer høyreist SUV.
Den ekstremt populære modellen som ble introdusert i 1966 befinner seg nå i 12. generasjonen, og som vi vet går utviklingen nå i et skyhøyt tempo ‒ både grunnet elbiler og den selvkjørende satstingen.
-->
Begge feltene gjør nå folkebilen enda litt mer moderne, for den har fått seg et løft både når kommer til førerassistenter og det hybride drivverket. Og ja, nye fysiske endringer båe utvendig og innvendig.
Nå kan man ikke sammenligne Corolla med en elbil, for her er det kun snakk om en hybrid løsning. Men Toyota sier at dette drivverket har blitt mer effektivt, og i tillegg har de satt inn et nytt batteri som både veier mindre og har større effekt.
Når det gjelder motoren kommer de oppgarderte utgavene med enten en 1.8-liters motor eller en på 2 liter, med henholdsvis 140 hk og 196 hk. Det gjør at bilen med den minste motoren akselerer opp til 100 km/t på 9,1 sekunder, 1,8 sekund raskere enn tidligere, og 196-hesteren klarer sprinten på 7,4 sekunder, ned fra 7,9 sekunder.
Ikke bare bør den bruke enda mindre drivstoff, men den bør også være enklere og bedre å kjøre. For bilen har blant annet fått et nytt kamera foran, samt en oppgradert pakke med funksjoner og assistenter.
Oppgraderte Toyota Safety Sense (TSS) har en rekke funksjoner som skal gjøre bilen sikrere, inkludert Intersection Collision Avoidance som også gjenkjenner syklister, Emergency Steering Assist som også reagerer mot gående og en ny adaptiv cruisekontroll som blant annet håndterer svingene enda bedre.
TSS inkluderer også løsninger som hjelper til under forbikjøringer, holder bilen enda bedre i kjørefeltet, leser skiltene bedre, overvåker føreren samt flere ting når det kommer til kjøring i lave hastigheter.
Og ja, selvsagt har parkeringsassistenten også fått seg et løft, samt at det er et smart system som varsler om noe er glemt i baksetet. Veldig greit, for ja, noe glemmer til og med at det er en baby der bak.
Av de mer synlige tingene på innsiden har Toyota utstyrt Corollaen med et nytt og kraftigere multimediasystem som inkluderer både instrumentpanelet og en 8-tommers berøringsskjerm. Og ja, løsningen inkluderer også noen fysiske knapper for ting som brukes ofte, slik som klimaanlegg og lydanlegg.
Systemet har fått enda mer datakraft, og det er også en navigasjon som benytter sanntidsdata og skybasert data. Nye Corolla inkluderer også trådløs tilkobling av Apple CarPlay og kablet Android Auto.
De som går for de litt høyere utstyrsgradene får også Toyota Smart Connect + som byr på et høyoppløselig display på 10,5 tommer.
Den digitale cockpiten inkluderer også en 12,3-tommers kombinasjonsinstrument som kan endres etter ønske og behov, og det er også en oppgardert MyT-app som inkluderer «Finn bilen»-funksjon som i likhet med baksetevarsleren kan være smart å ha. For hvem har ikke lett etter bilen på en kaotisk parkeringsplass?
Men nye Corolla inkluderer også enda mer synlige endringer på utsiden, hvor Toyota har gjort endringer både i nettmønsteret til grillen, tåkelyktenes rammer og felgedesignet. Her er det også en ny lyssignatur som kombinerer kjørelys og retningslys i en J-formet enhet som strekker seg ut på sidene.
Toyota byr også på nye farger som ifølge dem selv er inspirert av nye kulturelle og motetrender, og dette inkluderer fargene Juniper Blue og Metallic Grey.
På innsiden har Corolla fått ny grafikk, stofftyper og mønstre i setetrekkene. Farger og finish skal være enda mer tilpasset hverandre «for å skape et tidsmessig utseende med et mørkt tema for 5-dørs og Touring Sports», melder Toyota.
Toyota har også brukt LED-teknologi i alle kupélamper, noe som bør åpne for bedre lys og ikke minst et lavere strømforbruk.
Når det gjelder GR Sport er disse utstyrt med 18-tommers felger med et litt annet design, samt en litt annerledes støtfanger foran og underguard bak. På innsiden er et sportsseter med varme og GR-logo brodert på hodestøttene, og her går det også i kontrastfelt med lys grå farge samt forsterkninger i kunstskinn. Også startknappen har en GR-logo.
Nye Corolla starter på 377.600 kroner for en 5-dørs, mens stasjonsvognen starter på 396.400 kroner før frakt og levering.
Her er bilder av bilen som toppet den globale salgslisten i 2022, og som nå blir enda litt mer moderne når den kommer i en litt fornyet utgave som er på plass i Norge allerede i løpet mars.
Les også: