Lexus med premiere på sin første rene elbilmodell

RZ er konstruert for å utnytte fordelene som elbilene har, og byr også på flere nyheter.


Som mange har fått med seg, så har Lexus på gang en helt ny modell som er laget på en tilsvarende plattform som Toyota bZ4X og Subaru Solterra. Det betyr altså en «ekte» elbilmodell.

Nå er vanligvis ikke Norge spesielt prioritert av Lexus, noe som er logisk nok ettersom vi er ganske så få mennesker her. Men når det kommer til den nye elbilen er situasjonen en helt annen, og Lexus Norge åpnet allerede for reservasjoner tilbake i januar. Resten av Europa har ikke hatt denne muligheten før i dag.

Dette er nemlig dagen da Lexus RZ har gjennomført sin verdenspremiere, og dermed har Lexus offentliggjort det meste rundt den kommende elbilen som går rett inn i det hete C-segmentet.

I motsetning til Lexus UX 300e, som er en elbilversjon av grunnmodellen kun kalt UX, er RZ bygd opp som en ren elbil. Det vil si at Lexus har tatt høyde for at bilen ikke trenger et tradisjonelt drivverk, noe som igjen betyr at de har utnyttet plassen enda bedre.

I tillegg har det japanske premiummerket fokusert på å utnytte potensialet som ligger i ny teknologi, noe blant annet som kommer til syne ved et nytt styresystem og et nytt firehjulstrekk-system.

‒ Vår visjon er å bruke elektrifiseringsteknologi som et middel for å forbedre grunnleggende kjøretøyytelse, slik at vi kan fortsette å strebe etter kjøreglede for alle framtidige generasjoner, sier sjefingeniør Takashi Watanabe.

Når det gjelder styresystemet, blir RZ 450e som utgaven heter den første som blir tilgjengelig med et såkalt One Motion Grip steer-by-wire-system. Her er det tilgjengelig et ganske spesielt ratt som skal sørge for at du kun har bruk for, ja, nettopp, ett grep. Se bilder av rattet i bildeserien helt nederst.

En annen spesiell ting er altså et nytt firehjulsdrift-system kalt Direct4 kombinert med såkalte e-akslinger, kjent fra blant annet UX 300e. Systemet skal levere kraft til hjulene på en enda mer presis, stillegående og effektiv måte, og balansere kraften som sendes til hvert av hjulene. Resultatet bør bli bedre grep og kjøreegenskaper.

Rent formmessig er RZ ganske lik søstrene bZ4X og Solterra, og Lexus har satset på et tofarget design hvor det kontrastfylte sorte området strekker seg fra taket til panseret. De har også videreført spindelformen kjent fra grillen, som nå skal være mer tredimensjonalt og brette seg mer over bilen.

På innsiden kan Lexus melde om et interiør som både er lyst og åpent, og dashbordet er bygd opp etter Tazuna-konseptet hvor strategiske og viktige instrumenter og funksjoner er sentralt plassert. Prinsippet er inspirert av de små justeringene av tøylene en rytter bruker for å kontrollere en hest ‒ betydningen av «Tazuna» på japansk.

En RZ bør også bli ganske raskt varm selv på en kald vinterdag. Lexus har plassert strålevarmere på nivå med knærne foran føreren og passasjeren foran, under rattstammen og det nedre instrumentpanelet.

Det er selvsagt også varme i seter og ratt, og på varme sommerdager skal panoramataket bidra til å spare energi og reduserer belastningen på klimaanlegget.

Ellers er selvsagt Lexus RZ utstyrt med ny teknologi som bilistene forventer, slik som støtte for Apple CarPlay og Android Auto og en rekke førerassistener gjennom Lexus Safety System.

Og på sikkerhetsområdet kan også RZ by på en verdensnyhet.

Elbilen er nemlig utstyrt med et ett-trykks elektronisk dørutløsersystem koblet til bilens blindsonemonitor, og dette hindrer automatisk åpning av en dør inn i kjørefeltet til andre kjøretøy eller syklister som nærmer seg bakfra. Lexus sier at de forventer at dette bidrar til å forhindre 95 prosent av ulykkene forårsaket av døråpning.

Den nye elbilen kan også fås med et digitalt bakspeil, og med et slik trenger man ikke å bekymre seg for at personer, last eller andre ting hindrer sikten bakover. Et slikt speil skal også forbedret utsynet om natten og under dårlige værforhold.

Når det gjelder drivsystemet er RZ 450e utstyrt med den samme batteripakken som AWD-versjonen av bZ4X, noe som betyr et batteri på 71,4 kWh som bør gi en WLTP-rekkevidde en eller annen plass over 400 kilometer. De konkrete tallene er ikke klare.

Det er heller ikke teknisk data rundt ladingen.

Når det gjelder størrelse, er RZ faktisk noe lengre enn bZ4X, 4,81 meter mot 4,69 meter for Toyotas kommende elbil.

Her er noen fakta rundt Lexus RZ:

  • Total ytelse: 313 hk/230 kW
  • Frontmotor: 150 kW
  • Bakmotor: 80 kW
  • Dreiemoment: 435 Nm
  • Batterikapasitet: 71,4 kWh
  • Toppfart: 160 km/t
  • 0-100 km/t: 5,6 sekunder
  • Rekkevidde: Over 400 kilometer
  • Forbruk 100 km: Under 18 kWh
  • Lengde: 4,81 meter
  • Bredde: 1,90 meter
  • Høyde: 1,64 meter
  • Akselavstand: 2,85 meter

Lexus Norge har foreløpig ikke sagt noen om pris, og opplyser at leveringene til kundene skal starte i 1. kvartal til neste år.

Her er bilder av den første rene elbilmodellen fra Lexus, RZ:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter