Audi Q8 e-tron har fått norsk snø under dekkene, og arvtakeren til den populære e-tron-modellen nærmer seg norske kunder. (Fotos: Audi)
Leveringene av Audi Q8 starter i mars/april
Det første eksemplaret av bilen som tar over for den særs populære Audi e-tron er i Norge, og det er heller ikke lenge til de første kundebilene ankommer kongeriket.
Historisk sett så har folkebilene vært ganske rimelige biler, som for eksempel Volkswagen Golf og Toyota Corolla. Men i 2020 skjedde det noe spesielt.
Audis første rene elbilmodell, den ganske så store og dyre e-tron, knuste nemlig alle i kampen om å bli årets mest solgte bil. Det ble registrert hele 9.227 e-tron i 2020, og var hele 1.457 registreringer foran Tesla Model 3.
-->
Det var et sjokk, men ingen tilfeldighet. For den nærmere 5 meter lange elbilen har fortsatt sin salgssuksess, og senest i 2022 var den faktisk Norges 9. mest solgte nybil.
Audi og kanskje særdeles Audi Norge har dermed store forventinger til arvtakeren, og denne gang har den også fått et spesifikt modellnavn. For som kjent gjenkjennes Audis elbiler gjennom benevnelsen e-tron, og den nye versjonen av den rene e-tron-modellen heter nå Q8 e-tron.
Den klatrer altså helt til topps i navne-hierarkiet til Audi, og er et ekte flaggskip.
Og den gode nyheten er at Q8 e-tron nærmer seg med stormskritt, og nå har den aller første Q8 e-tron landet i Norge.
– Små detaljer gir store forbedringer i kjøreopplevelsen, forteller Elin Sinervo, Norges Audi-direktør.
Mens e-tron er 4,90 meter i lengden, kan Q8 e-tron by på 4,99 meter. Den nye modellen er også marginalt bredere og høyere, og vil selvsagt også videreføre alt det den suksessfulle e-tron kan by på.
Bilen har fått en fornyet front og enda mer aerodynamisk design, og byr også på to særs viktig ting for elbiler ‒ lengre rekkevidde og bedre ladekapasitet.
‒ Audi e-tron var kanskje den bilen som for mange muliggjorde elbil som familiens primærbil. Nå er vi på et punkt der elektrisk bil har blitt en selvfølge for mange, og der kjøregleden står i sentrum ‒ uavhengig av drivlinje, forteller Sinervo.
En annen ting som Audi Norge drar fram med den nye SUV-sjefen i familien, er at motoren er ny og bruker mindre strøm for å bygge opp dreiemoment.
‒ Med Q8 e-tron viderefører vi alt det kundene våre setter pris på med e-tron, samtidig som vi ser små detaljer og forbedringer som bidrar til en merkbar endring i både kjøreopplevelse og bilens effektivitet, forteller Sinervo.
Noe som er viktig for merket som er kjent for sitt firehjulsdriftsystem kalt quattro er kjøreegenskapene, og Q8 bør ta denne tradisjonen inn i framtiden.
Her er det luftfjæringer og moderne støtdemping, mens bakkeklaringen kan variere med hele 76 millimeter ‒ noe som ifølge Audi Norge er med på å kjennetegne de typiske dynamiske kjøreegenskapene i en Audi.
En annen ting den nye Audi Q8 e-tron baner vei for er en ny stor elektrisk satsing fra de fire ringene, for innen 2026 skal Audi ha mer enn 20 elektriske modeller i sin portefølje. Merket har på et vis allerede blitt et rent elbilmerke, for alle nye modeller som introduseres skal være helelektriske.
Her hjemme har første generasjon av e-tron allerede sørget for den elektriske overgangen som Audi nå har startet på.
‒ 97 prosent av Audi-kundene velger allerede elektrisk. Vi skal være en aktiv pådriver for overgangen til 100 prosent elektrisk mobilitet på norske veier, forteller Elim Sinervo.
Og snart er det klart for neste steg i revolusjonen.
De første kundebilene av nye Audi Q8 e-tron skal etter planen være leveringsklare i månedsskiftet mars/april, så får tiden vise om den klarer å slå seg inn på topp-10-listen over Norges mest populære nybiler.
Les også: