For første gang ble Dakar-rallyet, tidligere kjent som
Paris-Dakar, kjørt i Saudi-Arabia. Men det spilte liten rolle for en legende
innen rallysporten, Carlos Sainz.
ja, fotballklubben, og har vunnet rally-VM to ganger.
det franske ratt-geniet Sebastien Loeb begynte å herje etter at Petter Solberg
hadde sikret seg VM-tittelen i 2003, og på toppen har Sainz vunnet
Dakar-rallyet to ganger ‒ 2010 og 2018. Nå er alle gode ting tre. Sainz var utilnærmelig under årets Dakar, og kunne til slutt
krysse mållinjen etter 7.500 kilometer drøye seks minutter foran fjorårsvinner Nasser
Al-Attiyah i en Toyota. Det var ingen nordmenn som kjørte årets Dakar, men kartleser
Ola Fløene sørget for det norske innslaget ‒ og litt jubel. Sammen med den amerikanske føreren Mitchell Guthrie i
klassen SSV som er åpne buggy-biler vant duoen to etapper, men de måtte
dessverre kaste inn håndkleet da de fikk mekaniske problemer på den nest siste
etappen. Slike problemer hadde ikke Sainz og Mini.
totalt fire etappeseire kunne han paradere inn til sin 3. sammenlagtseier i det
ikoniske rallyet. ‒ Jeg er veldig, veldig glad, sier han. ‒ Så hard jobb, både fysisk og mye testing med laget, står
bak dette resultatet. Rallyet var fantastisk for oss førere, men det var
virkelig mye jobb fra dag 1. Det er vanskelig å se for seg, men det var full
gass fra første gang de sa «go». Nå vil jeg nyte seieren. Bilen han satt i var altså en Mini.
de hadde stor suksess med mellom 2012 og 2015. Dette resulterte i noen fantastiske biler, og Mini fikk fire
biler inn blant de 10 beste under årets utgave. Dakar-legenden Stéphane
Peterhansel sørget for to Minier på pallen da han sikret seg 3. plassen, knappe
10 minutter bak lagkamerat Sainz. Med årets seier har Mini faktisk gått til topps i Dakar fem
ganger, alle siden 2012. Så vi kan forvente oss noen ordentlige hardhauser av noen
biler fra Mini i framtiden, for sjekk hva Toyota sier om årets Dakar-deltakelse
som altså endte med en 2. plass for Al-Attiyah fra Qatar. Les også:
- Tre store sto bak hver 3. bil i 2019
- Ford gjør to nye modeller hybrid
- Håper det ikke selges en eneste ny bensin- eller dieselbil i 2025