Giotto Bizzarrini er kanskje ikke den aller mest kjente av bilbyggerne fra Italia på 1950- og 60-tallet, men denne karen hører helt klart hjemme på den øverste legende-hyllen.
Han startet karrieren i Alfa Romeo på tidlig 1950-tallet, men ble etter hvert hentet av Ferrari hvor han jobbet som sjefsingeniør og altmuligmann. For han både prøvekjørte, feilsøkte, ja, til og med designet i tillegg til å utvikle noen ganske så ville motorer.
-->
Resultatet ble da også en av historiens aller mest imponerende biler, selveste Ferrari 250 GTO. Og ja, for å ikke glemme en av de aller mest legendariske motorene i bilhistorien, nemlig Lamborghinis V12-motor som debuterte i Lamborghini 350 GT.
Ambisjonene vokste såpass at Bizzarrini grunnla sitt eget merke i 1964, og allerede samme år dukket det opp en svært så spenstig sportsbil ‒ Bizzarrini 5300 GT Strada.
Allerede året før hadde nemlig Bizzarrini begynt å designe denne, som kom både som coupé, roadster og etter hvert også som Corsa ‒ italiensk for Løp. Det var altså en racerbil-utgave.
Målet med denne var å ta rotta på Ferrari, som han og flere andre framtredende ingeniører forlot som en protest både mot Enzo Ferrari og på måten som bilmerket ble drevet.
Høydepunktet kom under Le Mans-løpet i 1965. Med de franske racerførerne Regis Fraissinet og Jean de Mortemart bak rattet gikk 5300 helt til topps i sin klasse, dog uten å sette Ferrari på plass. Den steilende hingsten tok nemlig trippelen i den åpne klassen det året.
Men 5300 med chassisnummeret #0222 imponerte altså, og holdt blant annet en snitthastighet på formidable 169 km/t. Og da 24-timersløpet var over, satte Giotto Bizzarrini seg inn i bilen og kjørte den hjem til Nord-Italia. Det er kanskje enda mer imponerende.
Det lille og ambisiøse merket rakk å komme med to andre biler, Bizzarrini Europa og Bizzarrini P538. Men i 1969 var kontoen tom, og Bizzarrini gikk konkurs.
Siden har det vært flere forsøk på å puste liv i bilmerket, men det var først da Pegasus Automotive som har hovedkvarter i Kuwait sikret seg rettighetene i 2020 at ting virkelig skjedde.
Tidligere i år kunne de vise fram Bizzarrini 5300 GT Corsa Revival, den første av i alt 24 eksemplarer de skal lage av denne.
Nå har de også levert den aller første kundebilen.
‒ Teamet er utrolig stolte over å se den første 5300GT Corsa Revival forlate fabrikken på vei til sin nye eier. Vi relanserte Bizzarrini tidligere i år som starten på en langsiktig visjon, og denne første kundeleveransen er et viktig skritt på veien for å realisere denne visjonen, sier markedssjef Simon Busby hos Bizzarrini.
‒ Når vi fortsetter å produsere resten av denne serien med biler, vil vi fortsette å bygge på lidenskapen og verdiene til grunnleggeren med neste trinn i den pågående utviklingen av vår moderne superbil.
Ikke tro at dette bare er en nytolkning av den gamle bilen, for det er det ikke. Hver bil i Revival-serien er en autentisk tolkning av 5300 GT Corsa, de har studert gamle tegninger, fått komponenter fra originale leverandører og involvert gamle eksperter som faktisk var med å bygge den originale bilen.
Men en ting må de uansett påse, og det er at den nye utgaven er i samsvar med moderne sikkerhetsstandarder.
For å være helt sikre på at bilen ble så lik den som sto på startstreken i Le Mans i 1965 har Bizzarrini-teamet faktisk sporet opp de som var ansvarlige for restaurering av chassis # 0222 hvor lakklagene møysommelig ble barbert bort for å avsløre den originale røde racingfargen.
Denne nyansen ble deretter matchet for Revival slik at de kunne lage Rosso Corsa Bizzarrini 222.
Bilene er selvsagt håndbygd, og er har en lett komposittkropp i ett stykke over en stålramme som gir en totalvekt på rundt 1.230 kilo.
Innvendig har den fått FIA-godkjent sikkerhetsutstyr, mens et uavhengig bakhjulsoppheng i henhold til Giottos Corsa-spesifikasjoner og skivebremser er koblet med en 5.300 kubikkcentimeter V8 som utvikler over 400 hestekrefter. Det gir den klassiske og lette bilen et kraft/vekt-forhold som faktisk kan sammenlignes med de moderne superbilene.
Og vi kan ikke skjønne noe annet enn at kunden må ha vært storfornøyd, for når Bizzarrini endelig gjør comeback gjør de det skikkelig.
Sjekk selv resultatet:
Les også: