Legendarisk modell finner veien til Norge

Selveste Ford Bronco, gjenoppstått i 2020, finner nå veien til Europa og Norge.


Ford var som kjent det første store kommersielle bilmerket i verden, og det takket være den rimelige T-Forden som tok i bruk en ny metode for å sette sammen biler raskt og billig ‒ samlebåndet.

Men fem tiår senere var Ford litt mer på bakbeina, og måtte gjøre noe for å snu trenden. Etter en stund i tenkeboksen kom de opp med to nye biler som skulle ta de inn i en ny æra.

-->
Den ene bilen het Ford Mustang, og den andre het Ford Bronco. Begge ble svære suksesser.

Førstnevnte var som kjent litt av en muskelbil som raskt ble et symbol, mens Bronco var en snodig skrue som var litt av hvert. Dette var nemlig en terrengbil som ikke kun var laget for terrenget, og i dag ville vil klistret merkelappen SUV på en slik bil.

Også denne ble en legende, men ikke en like stor kommersiell suksess som Mustangen skulle bli. Og i 1996 satte da også Ford punktum for den kompakte SUV-modellen.

Siden har de også truffet blink med en pickupmodell her i Europa, Ranger, og da de utviklet en ny generasjon så de også muligheten til å lage en SUV-modell. Dermed startet Ford utviklingen av en ny Bronco, og i 2017 meldte de at modellen skulle gjøre comeback i 2021.

Året før kunne de presentere resultatet, inkludert en Bronco med fire dører. Det hadde aldri skjedd tidligere.

Ford fokuserte kun på Nord-Amerika, men nå melder de at også et begrenset antall skal shippes over til Europa.

– Bronco er Fords tøffeste og mest allsidige terrengkjøretøy, slår Matthias Tonn hos Ford Europa fast.

‒ Den nye generasjonen Bronco kombinerer originalens DNA med de nyeste teknologiene for terrengkjøring, og et stort utvalg av tilbehør for å skape et nytt off-road ikon. Etter den enorme suksessen til nye Bronco i USA, gleder vi oss til å tilby den også til våre europeiske kunder.

Merket forklarer at de både har sett til den originale Bronco fra 1966, barskheten til Fords F-serie pickuper og Mustangens ytelse når de har satt sammen den nye Bronco-utgaven. Det høres jo ut som litt av et kinderegg.

Den er selvsagt utstyrt med et firehjulstrekksystem og innovative kjøreteknologier som Trail Control med opptil syv kjøremoduser, og skal dermed leve opp til kallenavnet som den første generasjonen fikk ‒ G.O.A.T (Goes Over Any type of Terrain).

Dette er et dobbelt ordspill, for GOAT brukes også på de som er suverene på sine områder ‒ Greatest Of All Time.

Nikket tilbake til 1966 finner vi blant gjennom den karakteristiske grillen og de sirkelformede frontlyktene, mens de firkantede karosseripanelene skal gjøre det enklere å se de ytre hjørnene og ha bedre oversikt – smart under krevende terrengkjøring.

Den kommer også med avtagbar hardtopp som er utstyrt med lyddempende materialer for mer komfortabel kjøring. Hardtoppen kan også deles i fire paneler.

Dørene kan ifølge Ford enkelt fjernes gjennom åtte minutters jobb, mens rammeløse vinduer på dørene er med på å redusere vekten.

I tillegg kommer den også med avtagbar frontgrill og støtfanger som gjør det lettere å lage bilen mer personlig, noe som også åpner for bedre offroad-egenskaper.

Gjenfødte Bronco kommer selvsagt med en rekke kjøremoduser, noe som også inkluderer et par som ikke er så veldig vanlige. Normal, Øko, Sport, Glatt kjenner vi godt til, men Bronco kan også by på egne G.O.A.T terrengmoduser som Gjørme/hjulspor, Sand og et racinginspirert Baja-modus.

Hver av modusene optimaliserer gass, gir og styrerespons for å passe kjøremiljøet.

Det er også mulig å manuelt skifte mellom drift på to og fire hjul mens man kjører, eller la systemet selv velge hva som er best avhengig av forholdene. Mens differensiallås bak er standard, kan det også tilbys foran, opplyser Ford.

Den er også litt selvkjørende, og dette er en smart.

Med Trail Control velger føreren en hastighet på opptil 31 km/t hvor bilen selv styrer akselerasjon og nedbremsing, og føreren trenger dermed kun å fokusere på styringen.

Det er flere trail-funksjoner.

Trail Turn Assist reduserer svingradiusen med opptil 40 prosent i terrenget, mens Trail One-Pedal åpner for å bruke gasspedalen både til akselerering og brems.

Andre førerassistanseteknologier som kan fås er AdvanceTrac med Roll Stability Control.

For ekstra gode terrengegenskaper har Ford utstyrt Bronco med High Performance Off-Road Stability Supensions (HOSS), som består av uavhengige bærearmer med spiralfjærer foran. Dette skal gi enda bedre kjørekvalitet og sørge for en jevn og god kontakt med underlaget.

Bak er den utstyrt med en femleddet bakaksel, og Bronco kan fås med 17 - eller 18-tommers aluminiumsfelger med all-terrain dekk som også fungerer på vanlig landevei.

Ford følger opp på innsiden med blant annet brytere i kupeen som er silikonforseglet og dermed enkle å rengjøre, og det er et 8-tommers delvis TFT-instrumentpanel koblet med en 12-tommers berøringsskjerm i midten av bilen. Her er det siste generasjon infotainment-system som gjelder, SYNC4.

Den er også utstyrt med Apple CarPlay og Android Auto 5 og et B&O-lydanlegg som byr på 10 høyttalere inkludert en subwoofer som standard, og et 360-graders kamerasystem som gir oversikt rundt hjulene dine og det du ikke kan se fra førersetet.

Ford har også tenkt brukervennlighet, så det er mulig å koble på et telt bak eller på taket, eller enkelt frakte ski, sykler eller takbokser.

– Bronco gir kundene mulighet til å dra ut på alle slags eventyr, samtidig som den byr på komfort, praktiske løsninger og ytelse. Dette er Fords tøffeste og mest allsidige offroad-kjøretøy, og det kommer til å gi europeiske kunder mange morsomme stunder og opplevelser, lover Matthias Tonn.

Ford Europa sier ikke hvor mange eksemplarer de skal få, men Ford Norge sier at den blir tilgjengelig her hjemme mot slutten av 2023.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter