Dongfeng Nammi Box er fire meter lang, byr på fem sitteplasser og en svært så hyggelig startpris. (Fotos: Dongfeng)

Lanserer superbillig elbil

Bakdelen for den superrimelige elbilen Dongfeng Nammi Box er rekkevidden, men det kommer også en litt dyrere med bedre rekkevidde.


Ja, det er et nytt kinesisk merke på plass i Norge. Dongfeng-gruppen er faktisk en ganske så svær aktør og en av de fire store statseide merkene, og solgte flere millioner biler i fjor. Men knapt noe fant veien til Europa.

Det kommer til å endre seg, for nylig fant lille og svært så rimelige Dongfeng Nammi Box veien til Sveits. Derfra finner den også veien til Norge, for her skal importøren av et annet Dongfeng-merke, Voyah, også ta inn Dongfeng-bilen.

-->
Det er Electric Way, et datterselskap i den store Sulland-gruppen.

‒ Med Nammi Box har vi klart å kombinere praktisk rekkevidde, høyt utstyrsnivå og god komfort til under 200 000 kroner.  Det tror vi er svært attraktivt for norske elbilkjøpere, sier Torje Sulland, CEO i Electric Way.

‒ I vår var vi offensive og lovet å lansere en skikkelig kvalitetsbil til under 200.000 kroner i løpet av 2024. Det leverer vi på nå. Det er en milepæl å kunne tilby høy standard på rekkevidde, utstyrsnivå og komfort til markedets beste pris.

Ok, la oss ta størrelsen først. Som vi husker hadde Volkswagen-gruppen noen små og populære elbiler for noen år siden ‒ trillingene Volkswagen e-Up, Skoda Citigo E og Seat Mii Electric. En e-Up er 3,60 meter lang. 

Det er altfor lite i forhold til «boksen» fra Dongfeng, for vi må faktisk opp på Polo-størrelsen her. Den bilen er 4,07 meter lang. 

Nammi Box er på sin side 4,03 meter lang og 1,81 meter bred, og har en motor som yter 70 kW/95 hk. Og siden dette er en ekte elbil er akslingene plassert langt ut i hjørnene, og dermed er det mer enn god nok plass for fem sitteplasser.

Så var det dette med rekkevidde da.

Elbilen blir tilgjengelig med to forskjellige batteripakker, den virkelige prispresseren med et 31,5 kWh batteri og den litt, men ikke så veldig, dyrere utgaven med et 42,3 kWh stort batteri.

Rekkevidden for bilen med det minste batteriet er oppgitt til 240 kilometer, mens storesøster skal rulle 340 kilometer før ladekabelen må fram.

Men den absolutt største styrken er altså prisen, for den starter på 199.000 kroner. De som gjerne vil ha litt mer rekkevidde må ut med 217.900 kroner, så ikke så veldig mye mer.

Tross prisen er Dongfeng Nammi Box en ganske moderne elbil, og på innsiden er det en 12-tommers infotainment-skjerm som åpner for enkel tilgang til navigasjon, media og andre funksjoner.

Den har også en rekke førerassistenter som standard, som adaptiv cruisekontroll, filholder, skiltgjenkjenning og automatisk nødbrems og ryggekamera. Her har også den oppgraderte modellen et 360 panoramakamera som standard.

Lille Dongfeng Nammi Box er også overraskende praktisk, og byr for eksempel på 326 liter bagasjerom. Det er selvsagt mulig å slå ned seteryggene bak, og da åpner det seg 945 liter bagasjeplass som bør holde selv for langturer.

‒ Vi tror dette er en bil som appellerer både til unge bilførerne som skal ha sin første elbil, kjøpere som har behov for en moderne, kompakt bybil med god rekkevidde, men også til voksne sjåfører som ønsker et rimelig og enkelt bilhold, sier Sulland.

Dongfeng Nammi Box er ikke helt her ennå, men importøren åpner for bestilling 14. november. Elbilen blir tilgjengelig i hele Norge gjennom henholdsvis Sulland og Motor Gruppens forhandlernettverk.

Her er flere bilder av elbilen som helt klart kan kalles for en prisbombe, Dongfeng Nammi Box:

Les også:

Debatt