Over natten har Porsche Taycan blitt over 200.000 kroner billigere. Grunnen er at tyskerne har lansert en ny utgave som blir innstegsmodellen ‒ en som kun heter Taycan.
Porsche Norge har lagt bak seg et godt år takket være elbilen Taycan, og allerede i september kunne de levere ut Taycan nummer 1.000. Det er slett ikke verst i et koronapreget år, og dermed kunne 2021 knapt begynt bedre enn nyheten om en enda billigere Taycan.
Dagens modell består av tre forskjellige modelltyper.
-->
Innstegsmodellen er Taycan 4S, som kan by på 530 hk og 0-100 km/t på 4 sekunder. Den starter på 968.700 kroner.
Neste er Taycan Turbo, og nå snakker vi om voldsomme 680 hk og 0-100 km/t på 3,2 sekunder. Denne har en utgangspris på 1.426.800 kroner.
Toppmodellen heter Taycan Turbo S, og dette elektriske villdyret kan skilte med 761 hk og 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Men da er prisen nesten doblet fra 4S, og du må ut med minimum 1.753.800 kroner for sjefen i Taycan-familien.
Og som vi alle vet baller det raskt på seg når man haker av ekstrautstyr, så det finnes nok ikke veldig mange ‒ om noen ‒ Taycan med norske skilt som kostet under millionen.
Men det kommer det til å være i nær framtid.
Porsche introduserte for noen måneder siden en billigere Taycan på det kinesiske markedet, og denne er nå klar for resten av verden.
Utgaven heter enkelt og greit kun Taycan, og har en norsk utgangspris på 766.600 kroner.
Modellen må nøye seg med bakhjulstrekk, og det er mulig å velge mellom to batteripakker. Den minste har en brutto kapasitet på 79,2 kWh og en oppgitt rekkevidde på 431 kilometer, mens den største pakken er på 93,4 kWh og har en oppgitt rekkevidde på 484 kilometer.
Ladekapasiteten starter på 225 kW for det minste, men øker til 270 kW for det største. Lading fra 5 til 80 prosent skal for begge gå unna på 22,5 minutter, og det fylles på 100 kilometer rekkevidde på kun 5 minutter.
Den blir heller ikke en sinke i trafikken, for elmotoren på 408 hk sørger for å sende den opp til 100 km/t på 5,4 sekunder. Toppfarten er 230 km/t, mens Taycan 4S når 250 km/t og de to raskeste versjonene 260 km/t.
Den nye innstegsmodellen får selvsagt alle oppdateringene Porsche har kommet med rundt de nåværende versjonene, og det betyr at den også byr på den såkalte Plug & Charge som etablerer kryptert kommunikasjon med laderen og automatisk tar seg av betaling.
Her er flere bilder av Porsche Taycan: