Første gang vi fikk teste nye Renault Zoe var på Sardinia, så om du ikke har sett på den testen er nok det en god start, for vi skal prøve å ikke repetere alt for mye derfra.
jeg få lov til å si at jeg har mer sans for designet på nye Zoe enn jeg hadde
for designet på den forrige. I videoklippet over her snakker jeg litt om Raydiall
transformatorboksen, litt om det jeg liker og undrer meg over med Zoe, også er
det forbrukstesting med og uten bruk av ECO-funksjonen, samt litt opplæring i
hvordan du skal kunne sitte varmt og godt i bilen under lading på vinteren.
med vanlig stikkontakt, eller type 2 selv om du ikke har 400V anlegg hjemme,
eller sånn fancy jordingssystem som Renault Zoe krever for å lade direkte med
type-2 kabel. Det hadde jo naturligvis ikke jeg hjemme hos meg, så med
vanlig type 2-kabel fikk jeg ikke ladet. Jeg døpte denne Raydiall transformatoren til «støvsugeren» –
ikke på grunn av at den samlet opp noe støv, den bare hørtes litt ut som en,
men veldig kjekk å ha, for elbil er nå tross alt mest praktisk og billigst å
lade hjemme. Dersom jeg skulle kjøpt/leaset en Zoe ville jeg nok fiksa på
anlegget hjemme så jeg slapp støvsugeren sånn til vanlig.
man betaler 80 kroner fram til 30. januar uansett hvor lenge og hvor mye man
lader. Fra 31. januar blir det litt andre priser for lading hos Ionity,
som de fleste med et snev av elbilinteresse bør ha fått med seg. Jeg startet ladingen med 18 prosent på batteriet, og etter
en time hadde jeg altså fått på nesten 32 kWt, og hadde kommet opp til 87
prosent SOC (state of charge). Det var noen som lurte på om jeg kunne teste lading med kald
bil i mange minus, men vi hadde ikke mange minus noen av de dagene jeg hadde
bilen. På 43 minutter med bil som hadde fått stå i ro et par dager
fikk denne 50kW laderen stappa på rett over 19 kWt. Lite poeng å lade langt over 80 prosent på grunn av at
hastigheten på ladingen reduseres mer og mer. Tredje lading på hurtiglader var på vei tilbake til Oslo, og
da ser vi at «kaldladingen» ikke var så treg kontra denne som jo var med varm
bil etter nesten 2 timers kjøring. Igjen på Ionity-laderen på Ringdalsskogen, for den ligger så
kjekt til i forhold til turen Grimstad-Oslo. 19,268 kWt fikk den inn på bilen i
løpet av 40 minutter. Jeg hadde ikke trengt å lade så lenge for å komme fram, men
det var litt for å få et resultat man kunne sammenligne «kald-ladingen» med. Så var det forbrukstesting. Denne testen er også med i
videoklippet litt lenger opp her. Kjørte en løype fra Grimstad til Ikea og på E18 tilbake
igjen. Strekning er ca. 73,3 km. Bilen var ikke spesielt kald før start, og fikk da et
snittforbruk på 16 kWt/100km. SOC gikk fra 85 prosent til 55 prosent – altså 30 prosent brukt
opp. Så kan jo de som er brilliante i prosentregning sikkert finne ut at
rekkevidden med et slikt forbruk om man kjører fra 100 til 0 prosent er på ca.
244 km. Utetemperatur var 6 grader + og det var litt regn i luft og
vått på bakken. Dro rett ut på samme runde, men eneste forskjell var at nå
ble ECO-modus satt på. Strekningen var naturlig nok fortsatt på 73,3 km og denne
runda ble forbruket på 15,5 kWt/100km. SOC sank fra 55 prosent til 26 prosent – noe som skulle
tilsi en rekkevidde på omlag 252 km med dette forbruket. Jeg har en mistanke om at noe av denne forbruksnedgangen også
skyldes litt varmere driftssystemer i bilen, og ikke bare ECO-funksjonen. På den 281 km lange turen fra Grimstad til Oslo holdt jeg
meg noen prosent over fartsgrensen på grunn av feilvisning på speedometeret når
fartsgrensen var lavere enn 110. Der fartsgrensen var 110 så la jeg cruisekontrollen akkurat
på 110. Jeg så forbruket gå over 40kW i enkelte oppoverbakker i 110-sona, men
snittforbruket ble på 17,7 kWt/100km. På denne turen brukte jeg ut fra SOC 121 prosent. Hvilket
skulle tilsi en rekkevidde på 232 km. Været var fint, men saltet veibane gir bløt veibane.
Temperaturen var mellom -2 (Brokelandsheia) og +6 grader (lavlandet) på turen. Jeg liker meget godt det nye interiøret i nye Zoe, usigelig
mye triveligere i lengden enn i den forrige. Fint at man har fått trådløs lading for mobiler som kan den slags. Jeg skulle gjerne kunnet senke førersetet 3-4 cm mer enn jeg
kan, ikke fordi jeg har problemer med hodeplassen, men fordi jeg føler at hodet
mitt kommer litt langt opp i forhold til frontruta. Setet er ellers nærmest overraskende ok å sitte i, selv på
langtur. Komforten er også god i forhold til at vi befinner oss i
denne bilklassen med små biler her. Enten man er passasjer eller man er sjåfør, så er det et noe
solid felt som vindusviskerne ikke tar på toppen av frontruta, og det er ikke
så stas om man er litt lang. Måtte nok hatt på litt «Liquidnano» (eller tilsvarende) på
ruta her om jeg skulle hatt denne bilen. Plasseringen av knappen for rattvarme som nå er til venstre
for rattet og litt langt ned, kunne jeg nok ønsket meg ved siden av knappen for
setevarme, for den er langt mer praktisk plassert i midtkonsollen. Og det er en «ledig plass» der også! Bare nevner det
Renault. Et litt fikst dørhåndtak for bakdøra, som det tok en stund
før 8-åringen i huset behersket, men alt går med litt pedagogisk læring. De nye lysene er jeg veldig glad i, for de gir skikkelig bra
lys. Vi snakker ikke LED-matrix her, men meget gode LED-lys er det. Kan ikke si at jeg syntes bagasjerommet var lite, men jeg
tror kanskje ikke jeg ville hatt alle kabler baki der om det var min egen bil. I det daglige trenger man jo ikke å ha dem der, rekkevidden
gjør jo at man ikke lader mer enn 1-2 netter i uka hjemme. Så kan man heller ta
med det man føler for av kabler på langtur. Jeg har 3 barn på 14, 10 og 8 – og baksetet ble noe trangt
for dem i bredden. Man kan skvise dem inn på korte turer, men det er ikke
optimalt for 3 på langtur i det baksetet her. Det er 2xUSB baki der, slik at de som sitter bak kan få
ladet det de trenger å lade. Når man starter bilen kan man velge mellom ulike brukere,
det betyr at de som er sjåfører i heimen kan sette opp infotainmentdisplayet
slik de selv ønsker det. Veldig kjekt! Også mange som setter pris på Apple CarPlay eller Android
Auto. Renault Zoe er den aller første bilen jeg har testet der
navigasjonssystemet har fått med seg at nye E18 mellom Tvedestrand og Arendal
er åpnet. Det skjedde før sommeren 2019, og for meg er det lettere
ubegripelig at den slags skal ta så mange måneder for andre bilmerker. Her er
det en glipp i systemene en plass når det gjelder navigasjonsoppdateringer,
selv for de som får oppdateringer trådløst. Men skryt til Renault her altså! Det blåste litt kaldt på nyttårsaften, da var det godt at
Zoe blir raskt varm! Fin varmestue før og etter fyrverkeriet! Så hva blir konklusjonen her? Vel, den reflekterte konklusjon blir det jo til syvende og
sist du som må ta, men jeg synes nye Zoe er svært mange hakk bedre og mer
praktisk enn forrige Zoe. Den er optimal på lokalkjøring, men nå som den kan lades
litt hurtigere enn før, så åpner det større muligheter for trivelige langturer
med den også. Rekkevidden kom ikke så veldig i nærheten av reklamens 395 km,
men WLTP-målestandarden er jo ikke det samme som virkelighet. Renault selv sier at rekkevidden er om lag 250 km på
vinterstid, og det stemmer jo ganske bra med våre erfaringer, selv om
rekkevidde avhenger av mange faktorer og ikke er en «eksakt» vitenskap. Ladehastigheten på 50 kW klarte jeg heller ikke å oppnå, men
kom da over 43 kW, så kan mattegeniene regne seg til hva som blir
snitt-ladehastighet ut fra mine lade-eksempler. Jeg vil definere Renault Zoe som en god elbil i sin klasse,
og selv om det kanskje ikke er alt som er helt gull med den riktig enda, så
tror jeg nok at svært mange av de som velger seg denne blir veldig glad i den. Takk til Trond S. Simonsen som forklarte meg hvordan man kan
lade og holde seg varm inne i Renault Zoe under lading når det er kaldt ute. Framgangsmåten er i videoklippet litt lenger oppe i saken
her, og det er Trond sin nye Zoe som er brukt i den forklaringen. Sjekk Nybiltester for flere tester