Lamborghini Urus blir enda sterkere

Det er nå en arvtaker til den originale Lamborghini Urus, og denne har fått en S bak navnet sitt.


Nå vet vi ikke hva Lamborghini drømte om da de presentere sin aller første SUV for fire og et halvt år siden, men de hadde nok gløttet over på konsernsøster Porsche og sett hva som skjedde da de kom med en SUV tilbake i 2002.

For Cayenne snudde like godt opp-ned på Porsche, og den tredje modellen til det tyske sportsbilmerket sendte de like godt rett til himmels ‒ og bilen er blant annet indirekte ansvarlig for at merket nå kan by på en ren elbilmodell som Taycan.

-->
Lamborghini er ikke bare et sportsbilmerke, men et såkalt superbilmerke som ikke hadde vært innom det vanlige personbilmarkedet før de introduserte Urus. Men de var nok ganske sterke i troen.

Fire og et halvt år senere har Urus rundet 20.000 eksemplarer ‒ og har sendt Lambo rett inn i en ny æra.

‒ Urus har vist sin appell for de som søker den avgjørende kombinasjonen av den mest sporty SUVen og en Lamborghini som kjøres hver dag, sier Lambo-sjef Stephan Winkelmann.

Det gjelder som kjent å utnytte momentet, og det har den rasende oksen tenkt å gjøre med den suksessfulle SUV-modellen. Faktisk så mye at de nå viser fram neste generasjon.

‒ Urus S passer perfekt sammen med den nye Urus Performante, og er for de som velger den reneste sublimeringen av ytelse, luksus og allsidighet, sier Winkelmann.

‒ Urus’ kommersielle suksess, med mer enn 20.000 produserte biler, er vitnesbyrd om dens legitimasjon som den første og varige Super SUVen. Urus S hever dette ryktet, legger han til.

Vi vet heller ikke om det er tilfeldig eller om Lambo har gjort det med hensikt, men nye Urus S kan skilte med det djevelske nummeret 666 når det kommer til hestekrefter. Det er som Iron Maiden synger ‒ dyrets nummer.

På toppen kommer dette SUV-dyret med et voldsomt dreiemoment på 850 Nm, og som vanlig handler det om en 4-liters V8-motor med doble turboer. Den har også fått et enda mer fintunet eksosanlegg som skal gjøre den enda kvikkere.

666 hk matcher tallet til den voldsomme Urus Performante vist fram så sent som i august, og gjør at den nye S-utgaven kan skryte av et vekt-til-kraft-forhold på 3,3 kg/hk. Og alt dette gir selvsagt utslag på sprintdistansene.

Italienerne opplyser at 0-100 km/t går unna på 3,5 sekunder, mens 0-200 km/t gjøres i løpet av 12,5 sekunder. Toppfarten er absolutt ikke noe for norske veier ‒ 305 km/t.

Som vanlig kommer Urus med flere kjøremoduser som kan velges etter underlag og humør, Strada, Sport, Corsa og Ego. Det er også tre muligheter når bilen er utenfor asfalten, Terra, Neve og Sabbia.

En ny modellutgave betyr også at Lambo byr på en masse nye muligheter når det kommer både til farger, trim, hjul og stylingpakker. Det er også en ny front- og bakfanger, og det er også mulig å få 23-tommers felger i bronse og diamantpolish.

Og for de som lurer; en Lamborghini Urus S har et oppgitt forbruk på 1,41 liter på mila og et CO2-utslipp på 320 g/km.

Her er bilder av det nye djevelske villdyret til Lambogrhini, Urus S med 666 hestekrefter.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene