Lamborghini Jalpo runder 40

Den siste GT-sedanen med V8-motor fra Lamborghini ble presentert for 40 år siden.


Om du kjenner til Lamborghinis historie vet du at de ofte tok modellnavnene fra okseverden. Nå har ikke merkesnavnet noe tilknytning til okseriket, for dette er etternavnet til grunnlegger Ferruccio Lamborghini.

Men han var litt av en oksevenn.

En av hans beste venner avlet nemlig opp tyrefekter-okser, Eduardo Miura, og dette førte til okselogoen som Lamborghini er kjent for. Siden førte det også til modellen Miura, forløperen til selveste Countach.

En annen modell som ble døpt etter en okse er Jalpa, en Grand Touring i sedanstil presentert under Genève Motor Show i 1981.

Denne har fått navn etter kampokse-rasen Jalpa Kandachia, og var Sant'Agata Bolognese-produsentens siste videreutvikling av Grand Touring sedan-konseptet med 8-sylindret motor montert i en bak-midtposisjon.

Jalpa var faktisk et slags sluttresultat i utviklingen av Urraco og Silhouette-prosjektene, og beholdt den generelle arkitekturen, men var utstyrt med en større motor på 3.5 liter.

Linjen, med det åpne Targa-taket, ble designet av franskmannen Marc Deschamps fra selveste Carrozzeria Bertone, hvor han var designdirektør fra 1980. Også Giulio Alfieri, daglig leder og teknisk direktør for Lamborghini på den tiden, påvirket designet.

Den viktigste tekniske nyvinningen på Jalpa var den endelige utviklingen av 90-graders V8-motoren, laget fullstendig av aluminium, med fire kjedekontrollerte overliggende kamaksler, opprinnelig installert på Urraco og Silhouette.

Takket være et økt slagvolum på 3.485 kubikk og 4 Weber doble forgassere, klarte Lamborghinis ingeniører å presse 255 hk ved 7.000 r/min. Dette åpnet for en ganske så formidabel topphastighet tilbake i 1981, 248 km/t.

Jalpa-prototypen som ble presentert i Genève, hadde en spesiell historie.

Basert på en Silhouette, produsert, men aldri solgt. Den endte nemlig livet med å returnere tilbake til fabrikken, og ble brukt som grunnlag for den nye modellen.

Den Jalpa som ble presentert i Genève er lett gjenkjennelig på sin spesielle metalliske bronsefarge og har noen unike estetiske egenskaper som ikke ble brukt på produksjonsbilen.

Modellen som ble satt inn i produksjon året etter kunne skilte med svarte støtfangere og motorluftinntak, horisontale baklykter og 16-tommers lettmetallfelger løftet direkte fra Athon-prototypen.

Den hadde også Pirelli P7 lavprofil-dekk, og på innsiden var det et luksuriøst utformet interiør med omfattende bruk av lær og tepper.

Taket kunne altså åpnes, og var designet for å lette demontering og montering, og kunne oppbevares i en spesiell plass bak baksetene.

I de mange veitestene som dukket opp i motormagasiner på den tiden, beskrev eksperter entusiastisk dens enkle, engasjerende og kompromissløse veihåndtering.

Under bilutstillingen i Genève i 1984 ble den andre serien med Jalpa presentert, med noen estetiske modifikasjoner, som støtfangere og luftinntak i samme farge som karosseriet, avrundede baklykter og fornyet interiør.

Det kommersielle livet til Jalpa tok slutt i 1988 etter produksjon av 420 biler.

Det var den siste Lamborghini-sedanen produsert med en V8-motor, og historisk sett er det den siste sportsbilen i denne klassen som har denne spesielle motorens slagvolum og plassering.

Konseptuelt er Jalpa den direkte forgjengeren til Gallardo som kom i 2003, en modell som skulle bli en av de mest solgte Lamborghini-bilene i historien.

Vi feirer mer enn gjerne 40-åringen med noen bilder, og her er de:

Les også:

Les mer om:

Nyheter