Historien skal ha det til at Ferruccio Lamborghini på rent trass lagde en superbil som skulle utkonkurrere selveste Ferrari. Men la oss spole tilbake til start.
Ferruccio Lamborghini ble født i 1916, og var alltid opptatt av mekaniske ting. Så mye at han tok en utdannelse på dette området, og endte til slutt opp som en flymekaniker rett før 2. verdenskrig brøt ut. Som kjent var det trange kår etter at den krigen endte, og Lamborghini så han at bøndene ikke ha råd til skikkelige redskaper.
-->
Ved bruk av overskuddsdeler spesielt fra brukte militære kjøretøy klarte han til slutt å sette sammen sin aller første traktor i 1948, og dermed startet superbilmerket med noe av det langsomste som finnes på fire hjul.
Suksessen og de tilhørende økonomiske midlene førte han også til Ferrari, og i 1958 kjøpte han en 250 GT av merket som var i en divisjon for seg selv på den tiden. Men Lamborghini var misfornøyd.
Han mente at Ferrari gjorde en for dårlig jobb, og at bilene med den steilende hingsten på panseret rett og slett var litt ombygde racerbiler. De bråkte mye og var lite behagelige å kjøre.
Lamborghini var heller ikke imponert over servicen, og clutchen irriterte han voldsomt. Ifølge historien skal han til slutt ha oppsøkt Enzo Ferrari for å si ifra, bare for å bli ignorert.
Videre sier historien at Lamborghini selv skal ha utbedret ting på Ferrari som han var misfornøyd med, for bilmekking var noe han hadde bedrevet med siden tidlig 1950-tall.
Den første bilen han bygde om var en Fiat Topolino, og med denne meldte han seg på datidens største rallyløp, Mille Miglia, i 1948. Det løpet endte for øvrig i veggen på en restaurant, så han var bedre å bygge biler enn han var til å ratte dem.
Så da legenden Enzo Ferrari ikke en gadd å høre på hva han hadde å si, rant begeret over. Han skulle vise Ferrari hvordan man skulle bygge skikkelige sportsbiler.
Automobili Lamborghini ble grunnlagt i 1963, og to av de mest ikoniske bilene fulgte ‒ Miura og Countach. Den aller første bilen, en Lamborghini 350 GT, ble solgt i 1964.
Og resten er som kjent historie.
«Lamborghinis tilnærming til biler var alltid vågal, drevet av troen på at det uventede kunne oppnås ved å alltid strebe etter å bli bedre. Hans entreprenørskap og pionerånd er kjernen i merkevarens DNA i dag», melder Lamborghini selv.
Og nå er Ferruccio Lamborghini, som for øvrig døde i 1993, også formelt i stjernehimmelen.
Det italienske oksemerket sier nemlig at han er tatt opp i Automotive Hall of Fame (AHF), og deler dermed hall med de aller største personene i bilindustrien. AHF som er en ideell organisasjon opprettet så langt tilbake som i 1939 har totalt funnet plass til 757 prisvinnere fra hele verden.
Og kanskje rydder de plass til Ferruccio Lamborghini ved siden av Enzo Ferrari, som fant veien inn i Hall of Fame tilbake i 2000. For øvrig ble en annen storhet også valgt inn det samme året, Ettore Bugatti.
AHF har følgende sitat fra Ferruccio Lamborghini på sin nettside:
«Tidligere har jeg kjøpt noen av de mest kjente gran turismo-bilene, og i hver av disse praktfulle maskinene har jeg funnet noen feil. For varmt, eller ubehagelig, eller ikke tilstrekkelig raskt eller ikke perfekt ferdig. Nå vil jeg lage en GT-bil uten feil. Ikke en teknisk bombe. Veldig vanlig, veldig konvensjonell, men en perfekt bil.»
Det lyktes han åpenbart med.
Les også: