I 1963 fant den suksessfulle forretningsmannen Ferruccio Lamborghini ut at det var på tide å følge drømmen, nemlig lage et merke som kunne utfordre selveste Ferrari.
Og selvtilliten skulle det iallfall ikke stå på, for mens Ferrari har sin steilende hest knallet Lamborghini like godt til med en illsint okse på panseret.
-->
Men det er ikke alltid like enkelt å realisere en drøm, og selv om Lamborghini lagde biler i samme gate som Ferrari var det fortsatt hesten som regjerte.
Det måtte faktisk en stor tysk gruppe til for at Lamborghini skulle nærmer seg sin erkerival med tanke på et årlig salg.
For det ble ikke skikkelig fart på oksen før Volkswagen-gruppen gjennom merket Audi sikret seg Lamborghini i 1999. Da Lamborghini ble kjøpt opp hadde de aldri vært i nærheten av et firesifret årlig salg, mens Ferrari bikket 1.000 årlige biler allerede i 1971.
Men den røde kluten var i horisonten, og utover 2000-tallet fikk oksen teften og tente på alle pluggene.
I 2003 bikket det årlige salget for første gang 1.000 biler, og har siden holdt seg på et firesifret årlig antall. I fjor ble det solgt 8.205 nye Lamborghinier, mens Ferrari skuflet ut 10.131 eksemplarer av sine biler. Så fortsatt fordel hesten, men den sinte oksen kommer jagende bak.
Lamborghini har ikke latt seg friste til å lage en masse modeller som kan dope salget ytterligere, men har fokusert på få modeller. Per i dag har de tre, SUV-versjonen Urus og sportsbilene Huracán og Aventador. Alle tre har nå bikket over 10.000 solgte eksemplarer.
Huracán som kom i 2014 klarte dette på fire år, mens Urus bikket drømmegrensen på kun to år.
Aventador er en mer langdistanseløper når det kommer til denne øvelsen, men nå kan også denne modellen melde seg inn i 10.000-klubben til de to søstrene.
Bilen med chassisnummer 10.000 er nemlig produsert, og dermed brukte modellen ni år på å nå grensen. Det betyr at i snitt er det er flere enn tusen heldiggriser som har fått nøklene til sin nye Aventador hvert eneste år.
Den første versjonen var en coupé kalt Aventador LP 700-4 som ble presentert i 2011, og fikk nok alarmklokkene til å kime hos Ferrari. Dette var nemlig den første serieproduserte sportsbilen som var laget som en hel enhet, altså besto cockpiten, gulvet og taket av en singel struktur ‒ selvsagt med utstrakt bruk av karbonfiber.
Under panseret hadde Lamborghini utstyrt bilen med en V12-motor som helt klart hedrer de sinte oksene ‒ den bød nemlig på 700 hestekrefter og 0-100 km/t på under tre sekunder.
En helt «åpen» Aventador J ble deretter vist fram på Genève Motor Show i 2012, og i november samme år kom Aventador Roadster.
Her er J-utgaven:
I 2016 presenterte Lamborghini en spesialutgave som het Aventador Miura Homage, en bil som markerte at det var 50 år siden Miura kom.
Her er begge bildene avbildet, og det store spørsmålet blir hvilken av de to ville du foretrukket?
På samme tid var det klart for Aventador S, som bød på en 6.5-liters V12 med hele 740 hestekrefter.
Men det var ikke bare fornyet krefter Lamborghini bød på, for S-versjonen hadde også et nytt aerodynamisk design, nytt oppheng og helt nye kjøreegenskaper.
Den skulle altså ta Aventador inn i en mer moderne tid, uten at det gikk utover de klassiske linjene.
Men den skulle ikke få være dronningen i familien så veldig lenge, for i 2018 trakk Lamborghini duken av verstingen Aventador SVJ. Dette er den raskeste serieproduserte bilen rundt verdens tøffeste racerbane, Nordschleife. Ja, intet mindre.
Aventador SVJ rundet banen på 6:44,97 minutter, altså raskere enn noen andre serieproduserte biler har klart. Så vi noterer en scoring i kampen mot Ferrari, for den raskeste steilende hesten rundt banen er Ferrari 488 Pista med 7:00,03 minutter.
Lambo satte strek med kun 900 eksemplarer av SVJ, mens spesialversjonen SVJ 63 ble laget i kun 63 eksemplarer.
Den foreløpige siste Aventador-versjonen heter Aventador S by Skyler Grey, og er intet mindre enn et rullende kunstverk.
For her samarbeidet det italienske merket med gatekunstneren Skyler Grey, som «tagget» ned en Aventador S med 3D-motiver.
Den er dermed den strake motsetningen til Aventador nummer 10.000, som var en Aventador SVJ Roadster i fargen Grigio Acheso ‒ en lys grå Lambo-farge. Og det er kanskje et fornuftig valg?
Les også: