Lamborghini er kontrollert av Audi, som igjen er eid av Volkswagen. Som igjen har Porsche som sine overhoder. Jepp, det skal ikke være veldig enkelt i bilverden.
Og det gjør ikke ting enklere at når vi sier Volkswagen og Porsche, så mener vi faktisk ikke bilmerkene som bærer de navnene. Nei, det er nemlig grupper på toppen av hierarkiet.
-->
Volkswagen-gruppen som eier alle bilmerkene har selv tre store eiere over seg, og det er holdingselskapet Porsche SE som er de klart største eierne, delstaten Niedersachsen og Qatar Investment Authority (QIA). Også du og jeg er eiere av Volkswagen-gruppen, for Oljefondet har aksjer for hele 4,6 milliarder kroner i Volkswagen AG. For den summen eier AS Norge hele 0,75 prosent av aksjene.
Så Porsche er eid av Volkswagen som igjen er eid av Porsche. Moro!
Når det gjelder Lamborghini bestemte Volkswagen seg for at det var Audi som skulle kontrollere dette merket da den iltre oksen ble kjøpt opp i 1998, og andre som formelt hører hjemme under de fire ringene er blant andre Bentley, Italdesign og MC-merket Ducati.
Og som vi vet er det en formidabel elektrisk satsting til Volkswagens bilmerker, inkludert hovedmerket VW, Audi, Porsche, Skoda, Seat og Cupra. Den satstingen skal selvsagt Lamborghini også være en del av.
Det ble klart i 2021 da de tok det første elektrifiserte steget med ladehybriden Revuelto, og bilen som nå vises er det fjerde konseptet ‒ og enda viktigere ‒ den første helelektriske bilen.
Lanzador er et slags barn av Revuelto og merkets første SUV kalt Urus, og er forhåndsvisning av en 2+2 Gran Turismo som skal inn i serieproduksjon i 2028.
‒ Med det 4. modellkonseptet åpner vi et nytt bilsegment ‒ Ultra GT, sier Stephan Winkelmann, styreformann og administrerende direktør i Automobili Lamborghini.
‒ Dette vil tilby kundene en ny Lamborghini kjøreopplevelse uten sidestykke takket være banebrytende teknologier.
Konseptbilen kombinerer altså kjøregleden til en sportsbil og en SUV, for selv om dette er en litt mer høyreist bil i et helt nytt helelektrisk segment må den også være tro mot sjelen til oksemerket. Ifølge Lambo selv skal den kombinere ultrahøyytelseselementer fra superbilen Revuelto og den animerte allsidigheten til super-SUVen Urus.
‒ Med Lanzador ser vi inn i framtiden uten å glemme vårt DNA. De første coupene fra Lamborghini med frontmotorene var sporty, elegante Gran Turismos egnet for daglig bruk som 2+2-seter, forklarer sjefen.
‒ Konseptet for vår fjerde produksjonsmodell utnytter vår filosofi av supersportslighet kombinert med modige nye teknologier og fryktløs design, som passer perfekt inn i vår Direzione Cor Tauri-strategi.
Nå er dette altså en bil som er en forhåndstitt på en elbil fem år fram i tid, så de tekniske tingene er ikke så veldig interessante. Vi vet jo hvor mye elbilenes drivverk har endret seg bare siden 2018, og nå er det enda mer fokus på forskning og utvikling av elektriske drivverk. Men noen ting er helt klart verd å nevne.
Firehjulsdriften åpner for eksempel for aktiv e-dreiemomentfordeling på bakakselen for spesielt dynamisk svingkjøring, og skal være så følsom at den skal tilpasse seg enhver ekstrem situasjon.
Energien som en slik elbil trenger skal komme fra et ny generasjons høyytelsesbatteri, og denne skal også sikre lang rekkevidde.
‒ For oss betyr ikke elektrifisering en begrensning, men en intelligent mulighet til å utvikle mer ytelse og kjøreegenskaper, sier Rouven Mohr, Lamborghinis Chief Technical Officer.
‒ Det blir derfor ingen kompromisser når det gjelder kraft, kjøreglede og ytelse. Dette er en helelektrisk Lamborghini som kundene kan glede seg over ‒ hver dag.
En annen svært viktig del, og som tar lang tid å utvikle, er programvaren og kontrollsystemene.
‒ Lamborghini vil definere og differensiere seg i framtiden gjennom en strategi for alle aktive kontrollsystemer. Vi tar Lamborghini integrert kjøredynamikkkontroll til et helt nytt nivå, som ikke har vært mulig for produksjon av sportsbiler før ‒ og tilbyr våre kunder en fullstendig ny kjøreopplevelse, forklarer Mohr.
‒ Å finne den rette balansen mellom kraft, ytelse, rekkevidde og aerodynamikk er absolutt en av de største utfordringene under utviklingen, men utfordringen er en hjørnestein innen Lamborghini R&D.
En annen ting som er viktig for en Lambo er førerposisjonen, og i framtiden skal det meste kunne styres fra rattet. Og konseptet fokuserer på tre viktige områder, de dynamiske førerkontrollene, den aktive aerodynamikken og det aktive understellet.
Et annet viktig element er den nevnte aktive dreiemoment-fordelingen, og dette er faktisk noe unik som elbiler baner vei for. Grunnen er at elmotorene er såpass små at elbilene gjerne får flere slike, og dermed er det også mulig å justere effekten av dreiemomentet ut til hjulene på en helt ny måte og i sanntid.
Lambo vil i framtiden også følge med på hjulspinnet for å sikre optimale kontroll over drivsystemet.
‒ Kombinasjonen av disse systemene løfter kjøreegenskapene til konseptet opp til et nytt nivå sammenlignet med en superbil med forbrenningsmotor, og dette er en elektrisk, supersmart Ultra GT, sier Mohr.
‒ Med nyutviklede og svært integrerte kjøremoduser løfter neste generasjon Lamborghinier kjøregleden og ytelsen ‒ og utvider sikkerheten og tilbakemeldingene til føreren.
Konseptet kan også minne om en annen ganske så ny og oppsiktsvekkende bil signert Lambo, nemlig den langt mer grusfokuserte Huracán-utgaven kalt Sterrato. Designet er også inspirert av eldre modeller som Sesto Elemento, Murciélago og Countach LPI 800-4, og for de som lurer så er Lanzador rundt 1,5 meter høy. Så ja, en slags crossover.
Konseptet er altså en forsmak på hva som kommer fra Lamborghini, og vi er fristet til å si at dette er en lynende sint okse. Den ser iallfall slik ut på noen av bildene, og du kan jo sjekke selv.
Her er elbilen Lamborghini Lanzador:
Les også: