Lambo hyller Betales-jubileum

5. oktober er det 60 år siden Betales slapp sin første låt «Love Me Do», og det markerer kanskje noe overraskende Lamborghini.


La oss ta det med en gang. Beatles besto av fire vanlige gutter fra Liverpool, og slike er veldig ofte bilinteresserte. Og det var også alle de fire medlemmene i supergruppen som besto av John Lennon, Paul McCartney, George Harrison og Ringo Starr.

En annen fellesnevner med «Fab Four» var at de spilte inn musikken sin i London, og nærmere bestemt i Abbey Road Studios rett ved siden av verdens mest berømte fotgjengerfelt avbildet på coveret til «Abby Road»-skiva.

Et annen berømt og ikke minst viktig punkt i Beatles’ London-historie er den aller siste live-opptreden, gjort på taket til Apple Corps i skreddergaten Savile Row. Og der kommer Lamborghini også inn i historien.

Det er kjent at spesielt Paul McCartney var en stor Lambo-entusiast, og ryktene vil ha det til at han faktisk eide en Lamborghini 400 GT 2+2 da de spilte inn flere av sine ikoniske album ‒ inkludert «Let It Be» som ble den aller siste platen i 1970.

Lambo sier at de ikke funnet noe spor av eierskapet til McCartney, og vi tipper de har prøvd relativt hardt.

Et søk på Google viser at nettopp en Lamborghini 400 GT 2+2 1967-modell ble auksjonert bort i 2018, og auksjonshuset påsto at denne hadde vært eid av McCartney. Og man skulle tro at Bonhams, som er et av verdens aller største auksjonshus, har papirene i orden.

I forkant av auksjonen skrev de at bilen med registreringsnummeret «SLF 406F» var først registrert 16. februar 1968, og henviser videre til flere kilder som skal bekrefte at han eide akkurat denne bilen.

Men skal vi måle etter reaksjonene på auksjonen, så er det kanskje litt vanskelig å få bekreftet. Denne røde 400 GT forble nemlig usolgt, noe som jo er litt mystisk.

Men at det kanskje er noe i ryktene viser en ny dokumentar laget av selveste Peter Jackson som heter «Get Back», og denne inkluderer klipp fra takkonserten 30. januar 1969. Der kan man også se en parkert Lamborghini 400 GT 2+2 lakkert i Rosso Alfa (rød) og med et Nero interiør (svart) på gaten nedenfor. Akkurat som bilen som ble auksjonert i 2018.

Og det er ikke noe rart om McCartney eventuelt falt for en 400 GT.

Den rasende oksen lanserte 400 GT 2+2 i 1966, og det var kun tre år etter Automobili Lamborghini ble grunnlagt av Ferruccio Lamborghini.

Men italieneren, som hadde bakgrunn som traktorbygger, var ekstremt opptatt av å sette Ferrari på plass, så det gikk i et rasende tempo over hos Lamborghini. Og de traff blink med 400 GT 2+2, som raskt ble ansett som en av de beste grand tourerne på markedet.

Vi tipper sjefen sjøl også var fornøyd, for målet var både å lage den raskeste, mest komfortable og vakreste GT-bilen som fantes, og 2+2-seter gjorde den også ganske praktisk. Det var det ikke så mange av datidens sportsbiler som kunne skryte av.

Bilen ble designet av Carrozzeria Touring, den gang et av de ledende firmaene når det gjelder stil og håndverk av høy kvalitet, og utstyrt med en 4-liters V12-motor som man fortsatt den dag i dag kan finne spor av i de aller nyeste superbilene til oksemerket.

Her er flere bilder av vakre 400 GT, men heng med videre etter disse også.

Lamborghini hyller altså 60-årsdagen til «Love Me Do», og har funnet veien til London.

Der har de også fått fatt i Dylan Jones, en kjent engelsk journalist og forfatter som har intervjuet Paul McCartney mange ganger. Sammen tar de fatt på en historisk reise fra Abbey Road til Savile Row.

‒ London var der McCartney hentet sin inspirasjon fra. London, byen som inspirerte hans tekster, kreative prosesser og grenseløse nysgjerrighet, sier Jones.

‒ Om han tidligere så på seg selv som en tradisjonalist, oppmuntret de endringene som skjedde i Londons undergrunnskultur ham til å utforske kreativiteten, og fortsatt jobbe med John Lennon for å lage en serie med musikalske mesterverk som forblir uovertruffen.

Og kanskje gikk «Drive My Car», en hit som Beatles kom med i 1965, på lydanlegget?

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter