Lambo bak ny banebrytende elbil-teknologi

Begrepet superkondensator står sentralt når Lamborghininå tar patent på en ny teknologi som kan føre til en helt ny måte å lageelbiler på.


Ok, la oss først advare litt. Dette handler litt om ny
teknologi, og noen ganger dukker det opp uttrykk som like godt kunne vært gresk.
Som for eksempel en superkondensator, noe de færreste vet hva er. Men det skal
vi lære.

Lamborghini er eid av Volkswagen-gruppen, og som flere av de
andre bilmerkene i den store gruppen forsker også de på batteri-teknologi.

-->
Faktisk går det italienske supermerket meget seriøst til
verks, og tok like godt kontakt med de smarteste teknologi-hodene kloden har å by
på.

Nemlig de hos det verdensberømte instituttet Massachusetts
Institute of Technology, bedre kjent som MiT.

Dette gjorde de tilbake i 2016, og målet var å komme opp med
nye måter å bygge elbiler på. Altså hvordan man lagrer og benytter den
elektriske kraften.

Tradisjonelle biler blir altså bygd med en motor som
vanligvis befinner seg under panseret fremme, mens elbiler vanligvis har en
batteripakke montert under gulvet.

Begge delene forsvinner om Lamborghini og MiT får det som de
vil.

En elbil trenger selvsagt ikke plassen en tradisjonell motor
må ha, og de små elmotorene kan monteres i tilknytning til hjulene. En elektrisk
sportsbil fra Lamborghini kan dermed ha montert en elmotor på hver av de fire
hjulene.

Dette gjøres allerede i dag og er absolutt ikke banebrytende,
men det er hvordan energien lagres.

I 2012 begynte Lamborghini å forske på hvordan de kunne
lagre energi uten det vanlige batteriet i tilknytning til modellen V12
Aventador, men de fant raskt ut at de trengte hjelp.

Så i 2016 signerte Lamborghini en avtale med MiT, og den var ganske så spesifikk. Sammen skulle de utvikle en prototype-modell kalt Terzo Millennio ‒ det tredje årtusen.

Bilen er en vanlig superbil kledd i karbon og alt det andre
som hører til, men den skulle også være elektrisk uten den tradisjonelle batteripakken.

De skulle bruke superkondensatorer, slik at strømmen i
prinsippet kan lagres rundt i hele bilen.

Ifølge Store norske leksikon er en kondensator «en komponent
i en elektrisk krets som kan brukes til å lagre elektrisk ladning», altså på en
måte som et batteri.

En superkondensator er altså en kondensator med stor
kapasitet, noe som er nødvendig for en elbil.

Lambo og MiT har deretter forsket på dette i to år, og har
nå kommet så langt at de tar patent på det nye materialet de har utviklet.

Den italienske produsenten sier at produktet de har utviklet
øker tettheten med opp mot 100 prosent i forhold til det som finnes i dag, og dette
er svært viktig.

Jo mer energi en superkondensator kan lagre, jo bedre er
det. Og Lamborghini er offensiv, og melder at dette kun er starten, og at de vil
utvikle superkondensatorer med enda bedre tetthet i tiden som kommer.

Lamborghini har allerede vist fram en bil med en slik
superkondensator, nemlig tidenes raskeste okse.

Som Terzo Millennio har også modellen Sián et navn som
faktisk betyr noe, og det er italiensk for lyn. Vi snakker om en hybrid med en
V12-motor og en elmotor med 34 hk, og totalt byr bilen på over 800 hk.

Elmotor-systemet høres kanskje ikke så imponerende ut, men det
er den. For første gang i historien er nemlig elmotoren bygd inn i girkassen,
og det har de fått til med å bruke superkondensator i stedet for en
batteripakke.

Lynraske Sián klarer 0-100 km/t på under 2,8 sekunder, og
parkerer for eksempel en superpotent bil som fartsmonsteret Aventador SVJ på
alle områder.

Slik ser tidenes raskeste Lamborghini ut:

Den italienske produsenten tar altså patent på det nye
materialet de har utviklet, og kjører nå på med tre nye år med forskning sammen
med MiT.

Målet er nye batterimaterialer som kan integreres i bilens
struktur, så en gang i framtiden kan vi faktisk få elbiler som kommer uten en batteripakke.

Det høres kanskje ganske så urealistisk ut, men hvem vet når
de skarpeste hjernene er på jobben?

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter