Ladingen henger fortsatt langt etter bensinfyllingen, og mange reagerer på det de opplever som treg lading. (Foto: NAF)

Ladingen fortsatt for treg

Elbilister og ikke-elbilister er sjeldne enige, men det er de på et punkt ‒ ladingen av elbilene tar fortsatt for lang tid.


Mens rekkevidden til elbiler er i ferd med å hente igjen mye av forspranget til bensinbiler med rekkevidder som nå passerer både 600, 700 og til og med 800 kilometer, sliter ladefarten med å tette det store forspranget målt mot bensinfyllingen.

Den tar som kjent bare noen minutter, mens ladingen ofte tar 10 ganger så lang tid ‒ og da bare opp til 80 prosent av batteriets kapasitet.

‒ På papiret kan bilene lade stadig raskere, men folks opplevelse er at det fortsatt er tidkrevende å fylle batteriet på langtur, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Men bilistenes forhold til ladetid er kanskje i ferd med å endre seg? Nei, for NAF har gjennomført Elbilmonitor så sent som i mai, og i den svarer mange at ladingen tar for lang tid. Halvparten av de som allerede kjører en elbil sier dette, og 2 av 3 som ikke eier en elbil mener det samme.

Og selv om elbilen åpner for ladehastigheter som for eksempel 150 kW, oppleves ladingen som tidkrevende. For:

‒ Våre ladetester viser at du ofte får full effekt i noen minutter etter at du har satt i kontakten, men at effekten ofte daler fort. Og hvor toppen kommer i den berømmelige ladekurven varierer fra bil til bil, sier Sødal.

‒ Vi er ikke overrasket over at folk synes det tar for lang tid.

Under den store elbiltesten kalt El Prix tester NAF både rekkevidde og ladefart, og de har erfart en ting når det kommer til lading ‒ forvarm batteriet også på sommeren.

‒ Forvarming forbereder batteriet slik at det er klart til å ta imot hurtiglading. Et annet tips er å passe på at du lader når batteriet er passe utladet ‒ kjør gjerne helt ned til 10 prosent før du lader, sier Sødal.

Da NAF og Motor skulle lade de 32 elbilene de testet i forrige uke for å se hvor effektive de er fra 10-80 prosent lading, kjørte de bilene i minst to timer for best mulig effekt. De bilene som hadde forvarming ble også denne funksjonen benyttet.

‒ Ved å tappe batteriet og lade under så optimale forhold som mulig, sjekker vi hvilken hastighet bilene klarer å lade på. Denne informasjonen er viktig for alle som har, eller skal ha elbil, sier Sødal.

I likhet med at rekkevidden stadig blir strukket ut får også flere elbiler stadig mer ladefart, men her er det ikke voldsomme sprang. Et unntak er Xpeng G9.

Dette var en av bilene som ble testet og som har en oppgitt ladefart på hele 300 kW, men bilen stoppet ikke der. Toppfarten ble nemlig målt til 319 kW, og dette er de første bilen som passerer grensen på 300 kW under El Prix.

‒ Bilen imponerte på ladestesten. Den ladet fra 5 prosent til 80 på 21 minutter. Det er raskt for en bil med såpass stort batteri og dermed god rekkevidde, sier Nils Sødal.

NAF sier at de endelige resultatene fra ladetestingen snart er klare, og selv om SUV-modellen G9 imponerte sier de at det er sterkt varierende hvordan ladehastigheten oppgis og oppleves mellom bilene.

Det gjør sitt til at det blir vanskelige å sammenligne ladefarten, og NAF mener at bilbransjen som standard bør oppgi ladetid fra 10-80 prosent ‒ dermed kan bilkjøperne lettere kan sammenligne de forskjellige elbilene.

Ladingen henger fortsatt langt etter bensinfyllingen, og mange reagerer på det de opplever som treg lading. (Foto: NAF)

‒ Alle elbiler vil lade saktere når batteriet begynner å fylles, og som regel ser vi et klart dropp når du nærmer deg 80 prosent. Det er rett og slett fordi når spenningen i batteriet øker, tar det mer tid å fylle de siste prosentene. Derfor anbefaler vi å stoppe hurtigladingen på 80 prosent, sier han.

‒ Så det er ikke en feil på bilene at det går saktere på slutten av ladeøkten, men likevel viktig informasjon slik at du er forberedt på hva du møter i hverdagen, forklarer Sødal.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter