Ladetrøbbel for nye Leaf

Den nye Nissan Leaf 62 kWh skal kunne lade med 100 kW,men klarer ikke en gang den halve hastigheten.


Det er NAF som har testet ladehastigheten til Leaf 62 kWh,
og de oppdaget raskt at det var noe som ikke var helt som det skulle med ladehastigheten.

‒ Vår test viser at den kun lader halvparten så raskt som
lovet. Problemet ligger i ladekabelen, sier Nils Sødal, senior
kommunikasjonsrådgiver i forbrukerorganisasjonen NAF.

Den skal altså ifølge Nissan være klar for å lade med en
hastighet av 100 kW, men da NAF plugget den inn i en lynlader var den høyeste
hastigheten kun på 46 kW. Det gir flere kjedelige konsekvenser.

Ladingen vil åpenbart ta lenger tid, og du risikerer å
betale overpris når du lader.

NAF forklarer:

«Hvis du lader Nissan Leaf hos Circle K i en time, betaler
du 3,50 kroner i minuttet hvis du velger lynladeren. På hurtigladeren, som gir
50 kW betaler du 2,50 kroner i minuttet. På lynladern betaler du da 210 kroner for
ladestoppet, men du kunne egentlig valgt å stå på 50kW laderen siden bilen ikke
lader med mer effekt og heller betalt 150 kroner.»

‒ Forbrukerne vil fort velge lynladeren fordi de tror deres
nye Leaf kan lynlade. Når den ikke gjør det, blir det en unødvendig dyr affære,
mener Sødal.

NAF oppdaget at noe var feil da de gjennomførte en stor elbiltest tidligere i sommer, og begynte å undersøke hva som kunne være feil.

De mener at deler av problemet ligger i ladekabelen Chademo,
som Nissan er alene om å bruke. Kabelen fra lynladeren begrenser effekten til å
lade med maksimalt 62,5 kW.

‒ Selv med begrensingen i den tekniske standarden burde vi
målt en effekt i nærheten av 60 kW, men vi målte altså maks 46 kW. Det er
skuffende, sier Sødal.

De koblet Nissan på saken, som undersøkte videre.

Nissan Nordic har siden avdekket svakheter i kabelen, og
uavhengig av operatører har Chademo-laderne med kapasitet opp til 100 kW fått
redusert strømstyrken til 125 ampere. Resultatet er at de ikke leverer ut mer
enn 50 kW.

Nissan sier til NAF at det trengs en programvareoppdatering
for å fikse dette, så vi får håpe at det ikke tar for lang tid.

‒ Vi synes det er positivt at Nissan rydder opp. Deres
kunder må kunne bruke bilen best mulig og få det de har betalt for, sier Sødal.

Men dette fikser kun deler av problemet.

‒ Selv om Nissan utbedrer feilen, foreligger det fortsatt en
begrensning i Chademo-standarden som begrenser effekten til 62,5 kW selv når
lynladeren fungerer som den skal. Det er fortsatt et problem når brukerne tror
de skal få 100 kW, påpeker Sødal.

Det positive er at det nå utvikles en ny teknisk standard for Chademo-kontakten, og dette skal åpne for muligheten til å lynlade.

Men ladeoperatører som NAF har kontaktet er langt fra sikre på om de kommer til å investere i den nye Chademo når den eventuelt er klar.

‒ Folk som har kjøpt den nye modellen til Nissan Leaf er da
altså prisgitt ladeoperatørenes investeringsvilje for å få utnyttet
ladeteknologien i bilen. Og når Nissan er den eneste produsenten som holder
fast ved Chademo i det europeiske markedet, kan det hende Leaf-eiere må se
langt etter lynlading, forklarer Sødal.

Også den forrige generasjonen av Leaf med 40 kWh som er produsert før mai 2018 sliter med ladehastigheten, og igjen er det en programvare som krangler.

NAF oppdaget at om man ladet bilen flere ganger på samme dag, falt ladeeffekten. Under første lading var den på 46 kW, mens den falt til 32 kW ved andre lading.

Biler produsert i mai 2018 og etter har fått en ny programvare
som fjerner dette problemet, mens biler eldre enn dette må fysisk inn til en
forhandler for å få oppgradert programvaren.

NAF og Motors store elbiltest hvor de kjørte ni biler gjennom testkverna avdekket at det er utfordringer rundt ladingen.

Flere modeller var ikke i nærheten av ladetoppfarten de er oppgitt
med, og bilene klarer kun maksimal effekt under korte perioder.

‒ Vi mener bilbransjen med fordel kan være mer presise når
de omtaler ladeeffekt. De kan bli tydeligere i omtalen av maks effekt, og at
bilen ikke lader med den effekten under hele ladesesjonen.

‒ Forbrukerne må vite hva de kjøper, og ladeeffekt blir
viktigere og viktigere. NAF foreslår at alle som selger ny elbil i Norge bør
legge frem ladekurven som viser hvordan bilen lader. Slik det er nå blir mange
skuffet og frustrerte når de står ved ladestasjonen fordi ladingen tar lenger
tid og koster mer, sier Sødal.

Her kan du lese om den store elbiltesten med VW e-Golf, Nissan Leaf 40 kWt, Nissan Leaf 62 kWt, Kia e-Soul, Kia e-Niro, Hyundai Kona, BMW i3, Opel Ampera-e og Tesla Model 3.

Les også:

Les mer om:

Nyheter