Annonse
Hjem Nyheter Ladetrøbbel for nye Leaf

Ladetrøbbel for nye Leaf

Den nye Nissan Leaf 62 kWh skal kunne lade med 100 kW, men klarer ikke en gang den halve hastigheten.

Det er NAF som har testet ladehastigheten til Leaf 62 kWh, og de oppdaget raskt at det var noe som ikke var helt som det skulle med ladehastigheten.

‒ Vår test viser at den kun lader halvparten så raskt som lovet. Problemet ligger i ladekabelen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i forbrukerorganisasjonen NAF.

Den skal altså ifølge Nissan være klar for å lade med en hastighet av 100 kW, men da NAF plugget den inn i en lynlader var den høyeste hastigheten kun på 46 kW. Det gir flere kjedelige konsekvenser.

Ladingen vil åpenbart ta lenger tid, og du risikerer å betale overpris når du lader.

Saken fortsetter under Annonsen

NAF forklarer:

«Hvis du lader Nissan Leaf hos Circle K i en time, betaler du 3,50 kroner i minuttet hvis du velger lynladeren. På hurtigladeren, som gir 50 kW betaler du 2,50 kroner i minuttet. På lynladern betaler du da 210 kroner for ladestoppet, men du kunne egentlig valgt å stå på 50kW laderen siden bilen ikke lader med mer effekt og heller betalt 150 kroner.»

‒ Forbrukerne vil fort velge lynladeren fordi de tror deres nye Leaf kan lynlade. Når den ikke gjør det, blir det en unødvendig dyr affære, mener Sødal.

NAF oppdaget at noe var feil da de gjennomførte en stor elbiltest tidligere i sommer, og begynte å undersøke hva som kunne være feil.

De mener at deler av problemet ligger i ladekabelen Chademo, som Nissan er alene om å bruke. Kabelen fra lynladeren begrenser effekten til å lade med maksimalt 62,5 kW.

‒ Selv med begrensingen i den tekniske standarden burde vi målt en effekt i nærheten av 60 kW, men vi målte altså maks 46 kW. Det er skuffende, sier Sødal.

De koblet Nissan på saken, som undersøkte videre.

Nissan Nordic har siden avdekket svakheter i kabelen, og uavhengig av operatører har Chademo-laderne med kapasitet opp til 100 kW fått redusert strømstyrken til 125 ampere. Resultatet er at de ikke leverer ut mer enn 50 kW.

Nissan sier til NAF at det trengs en programvareoppdatering for å fikse dette, så vi får håpe at det ikke tar for lang tid.

‒ Vi synes det er positivt at Nissan rydder opp. Deres kunder må kunne bruke bilen best mulig og få det de har betalt for, sier Sødal.

Men dette fikser kun deler av problemet.

‒ Selv om Nissan utbedrer feilen, foreligger det fortsatt en begrensning i Chademo-standarden som begrenser effekten til 62,5 kW selv når lynladeren fungerer som den skal. Det er fortsatt et problem når brukerne tror de skal få 100 kW, påpeker Sødal.

Det positive er at det nå utvikles en ny teknisk standard for Chademo-kontakten, og dette skal åpne for muligheten til å lynlade.

Men ladeoperatører som NAF har kontaktet er langt fra sikre på om de kommer til å investere i den nye Chademo når den eventuelt er klar.

‒ Folk som har kjøpt den nye modellen til Nissan Leaf er da altså prisgitt ladeoperatørenes investeringsvilje for å få utnyttet ladeteknologien i bilen. Og når Nissan er den eneste produsenten som holder fast ved Chademo i det europeiske markedet, kan det hende Leaf-eiere må se langt etter lynlading, forklarer Sødal.

Også den forrige generasjonen av Leaf med 40 kWh som er produsert før mai 2018 sliter med ladehastigheten, og igjen er det en programvare som krangler.

NAF oppdaget at om man ladet bilen flere ganger på samme dag, falt ladeeffekten. Under første lading var den på 46 kW, mens den falt til 32 kW ved andre lading.

Biler produsert i mai 2018 og etter har fått en ny programvare som fjerner dette problemet, mens biler eldre enn dette må fysisk inn til en forhandler for å få oppgradert programvaren.

NAF og Motors store elbiltest hvor de kjørte ni biler gjennom testkverna avdekket at det er utfordringer rundt ladingen.

Flere modeller var ikke i nærheten av ladetoppfarten de er oppgitt med, og bilene klarer kun maksimal effekt under korte perioder.

‒ Vi mener bilbransjen med fordel kan være mer presise når de omtaler ladeeffekt. De kan bli tydeligere i omtalen av maks effekt, og at bilen ikke lader med den effekten under hele ladesesjonen.

‒ Forbrukerne må vite hva de kjøper, og ladeeffekt blir viktigere og viktigere. NAF foreslår at alle som selger ny elbil i Norge bør legge frem ladekurven som viser hvordan bilen lader. Slik det er nå blir mange skuffet og frustrerte når de står ved ladestasjonen fordi ladingen tar lenger tid og koster mer, sier Sødal.

Her kan du lese om den store elbiltesten med VW e-Golf, Nissan Leaf 40 kWt, Nissan Leaf 62 kWt, Kia e-Soul, Kia e-Niro, Hyundai Kona, BMW i3, Opel Ampera-e og Tesla Model 3.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

1,636FansLik
52FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker