Annonse
Hjem Elbiler Ladetid: 4 minutter og 40 sekunder

Ladetid: 4 minutter og 40 sekunder

Oldebarnet til Ferdinand Porsche har noen elbiler på gang som lar seg lade opp på under fem minutter.

Helt i starten av bilrevolusjonen, rundt 1900-tallet, fantes det noen personer som var litt mer visjonære enn de mange andre som prøvde å lage slike automobiler.

Av disse var det en ung mann som pekte seg ekstra ut, geniet Ferdinand Porsche.

Under verdensutstillingen i Paris i 1900 var det fantastisk mange nyheter blant de 75.000 utstillerne, og en av disse var Rudolf Diesel som kunne vise fram en helt ny type motor som gikk på vegetabilsk olje(!).

En annen som vekte oppsikt var Ferdinand Porsche.

Saken fortsetter under Annonsen

I løpet av ti uker hadde denne vidundergutten bygd en «Lohner Porsche», en elbil med to motorer direkte på framhjulene. Dermed trengte den ikke tradisjonelt drivverk, og bilen skapte selvsagt furore.

Elbilen var rett og slett sensasjonell, men det var langt fra alt han gjorde.

Samme år viste han nemlig også fram en firehjulsdrevet sportsbil, samt en hybrid som kombinerte bensinmotor og elmotor – verdens første sådanne.

Spoler vi 119 år framover (snu tallene så får du 911, som jo er ganske viktig for Porsche) så er det elbiler som igjen gjelder.

De fleste store produsentene utvikler nå helelektriske biler, og det popper stadig opp nye merker som ønsker å ta del i dette.

Men iveren etter å lage slike elbiler er nok større enn iveren etter å kjøpe disse. En ting er rekkevidden, en annen ting er ladetiden. Begge disse tingene blir foreløpig utkonkurrert av biler med forbrenningsmotor, som lar seg fylle på tre minutter og kan kjøre over en lengre distanse uten påfyll.

En som ser ladetiden som et stort hinder er oldebarnet til Ferdinand Porsche og sønnen til den tidligere Volkswagen-direktøren Ferdinand Piëch, Anton Piëch.

Piëch er en av disse som vil utfordre de etablerte merkene, og under Genève Motor Show viste tysk-sveitsiske Piëch Automotive fram sitt første konsept − Piëch Mark Zero.

Dette er en elektrisk sportsbil med en rekkevidde på 500 kilometer og som klarer 0 til 100 km/t på 3,3 sekunder. Bilen byr på 611 hestekrefter, og veier inn til lette 1.800 kilo (elbiler veier generelt mer grunnet batteripakken).

For all del bra, men ikke noe oppsiktsvekkende i «Ferdinand Porsche»-klassen.

Men det er ladetiden.

Piëch samarbeider med den kinesiske batteriutvikleren Desten og det tysk-kinesiske hurtigladingselskapet TGood som allerede har satt opp over 200.000 ladestasjoner i Kina.

Sammen har de tre prøvd ut en ny teknologi som er utviklet, og det har ifølge bilmerket resulterte i oppsiktsvekkende resulterer.

De har nemlig klart å lade batteriet opp til 80 prosent på 4 minutter og 40 sekunder, noe som er betraktelig raskere enn det som er ventet med de nye lynladerne om noen år.

Disse lader på 400 volt (350 kW), og vil bruke rundt 8 minutter på å nå 80 prosent.

Hemmeligheten bak den nye batteriteknologien er å dempe varmeutviklingen. Dagens utviklere har et stort problem med varmeutvikling under lading, både i kablene og i batteriet. Skal det lades fort må både kabler og batteri ha mye kjøling, normalt i form av vann.

Men den nye celletypen Desten har utviklet åpner for sterkere gjennomstrømmingen med kun marginale varmeøkninger, ifølge Piëch. Det trengs heller ikke vannavkjøling, som er et fordyrende ledd.

Dette skal også gjøre at batteriene får en enda lengre levetid.

− Med vår teknologi vil vi gjøre et viktig bidrag til å hjelpe e-mobilitet mot et gjennombrudd, sier David Gerhard Demmer, administrerende direktør i Desten.

− Vårt motto hos Desten er at i en alder av global oppvarming så må du først «rydde opp i eget hus» om du vil oppnå avgjørende forbedringer. Vi har jobbet med vår nye batteriteknologi i mer enn et tiår, og vi er stolte over at vi nå er produksjonsklare.

Man bør selvsagt være litt skeptiske til selskaper som prater opp sine produkter, men Desten har gjennomført flere tester sammen med anerkjente sertifiseringsselskaper og eksterne eksperter.

− Dessverre kan jeg ikke gi noen detaljer angående teknologien og utformingen av våre spesielle litium-ion-celler, for ikke å skade patentprosessen, sier Andrew Whitworth, operativ leder (COO).

− Men så mye kan jeg avsløre: Vi var i stand til å konstruere cellens indre prosess på en slik måte at betydelige sterkere strømninger kan flyte, men nesten ingen varme utvikler seg under lading og utladning, og det hele gjøres mye mer effektiv.

− Og det hele virker: TÜV Süd, sammen med den kjente systemleverandøren Hofer Powertrain, som jobber sammen med kjente bilprodusenter, og Universitetet i Esslingen har testet og sertifisert våre celler. Nå konsentrerer vi oss om serieproduksjon av våre celler og batterier, sier han.

Piëch har altså vist fram en konseptbil, og denne skal de etter planen teste på veiene til neste år.

− Jeg ser allerede fram til å lansere Piëch Mark Zero på markedet om tre år, sier ingeniørleder Klaus Schmidt hos bilmerket.

− I tillegg til kort ladetid gir den innovative termiske styringen av batteriene også det høyeste stabilitetsnivået, og raske runder på Nürburgring Nordschleife bør ikke være et problem nåer vi tester den neste vår.

Piëch Automotive har planlagt tre konkrete modeller − GT-2, GT-4 og GT-X. De to første er sportsbiler med henholdsvis to og fire seter, mens den siste er en SUV-modell.

Og som den godeste Ferdinand Porsche tenker også Piëch lenger enn bare en boks.

De har nemlig laget seg et modulsett som enkelt gjør at de kan bygge mange forskjellige typer biler, men også bytte på drivverk om det er ønskelig.

− De første vil være elektriske biler, men om hydrogen- eller brenselcelleteknologi når sitt gjennombrudd, vil vårt modulære kjøretøyarkitektur tillate oss å reagere fleksibelt på utviklingen. Og hvem vet, kanskje det vil til og med være en økt etterspørsel etter hybrider i framtiden. Denne teknologien er også mulig i vår plattform, sier Anton Piëch, bedre kjent som Toni.

Som oldefaren tar han altså høyde for det meste, og det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg.

Her har du spesifikasjonene for de tre planlagte modellene, og GT-2 er altså den som nå er kjent som prototypen Piëch Mark Zero.

Klikk på bildet for å få det i større format.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,062FansLik
37FølgereFølg
72FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker