Både rekkevidder og ladetid er en brems for utrullingen av elbiler i kampen mot bensin- og dieselbilene, for begge delene ligger langt bak det folket er vant til fra de tradisjonelle bilene. Det har igjen ført til en voldsom fokus på utvikling av batteriteknologi, og rekkevidden har stadig nådd nye nivåer ‒ og nå er det en slags standardgrense som starter på 500 kilometer for helt nye elbiler. Ladefarten har også tatt steg, selv om denne fortsatt ligger svært langt bak de par-tre minuttene det tar å fylle en bensintank. Og nå tar ladingen nok et steg når Contemporary Amperex Technology Limited, bedre kjent som CATL, viser et nytt batteri som skal tette gapet til bensinfyllingen betraktelig. Verdens største produsent av elbilbatterier sier at dette er neste generasjon batterier, og at det forventer at Shenxing som batteriet heter redusere angsten for hurtiglading betraktelig og åpne for en æra med superrask lading. Og det er kanskje ikke så rart at den kinesiske batteriprodusenten tar store ord i bruk, for her snakker de altså om 400 kilometer med rekkevidde på 10 minutters lading og rekkevidder opp mot 700 kilometer. Shenxing er et såkalt LPF litiumbatteri. CATL sier at de jobber med helheten for batteriene, noe som betyr at de fokuserer både på superrask lading, høy energitetthet og et høyt sikkerhetsnivå. Og det er en rekke fordeler med Shenxing, også for nordmenn som kjører elbil i kulda. Batteriet skal nemlig lade som normalt også ved lave temperaturer, og det lover jo svært bra. For ved romtemperatur kan Shenxing lade til 80 prosent SOC (relatert til batteriets størrelse) på lynraske 10 minutter. CATL forteller at de utnytter teknologi som kontrollerer celletemperaturen slik at disse oppnår optimale driftstemperaturområdet raskt, og dette åpner også for lading på 0-80 prosent på bare 30 minutter i temperatur så lavt som -10 grader. En annen fordel er at elbiler i kalde temperaturer også beholder mye av sin akselerasjonsytelse.
