Ladbar BMW 530e stasjonsvogn god på det meste

Dersom man titter i prislisten til BMW har vi nå testet en BMW 530e xDrive eDrive M Sport Touring. Kan en stasjonsvogn med et langt navn sørge for et godt salg av 5-serien?


Det er første gang den ladbare hybriden BMW 530e leveres som stasjonsvogn, som BMW kaller for Touring.

Vi har tidligere testet den som sedan med xDrive (firehjulstrekk) og enda tidligere som sedan uten x-Drive.

I 2017 drømte man om at denne bilen skulle lages, men vi undres litt på om den kommer tidsnok?

Da kona mi så den sa hun det så ut som om den var 10 år gammel, og det er vel å ta i litt, men det er nok en grunn til at BMW nå relativt drastisk endrer designet på sine aller nyeste modeller ‒ som 4-serien vi skal se litt nærmere på i desember.

Men spørsmålet er om ikke denne hadde solgt mye mer om den hadde dukket opp i 2017 enn nå mot slutten av 2020?

Mange med meg har sansen for denne fronten til BMW, og har ikke helt klart å få hjertet til å smelte for den mer moderne varianten riktig enda.

Klassisk, lekkert og stilig.

Man får bilen med LED Matrix lys som standard, men testbilen var utstyrt med laserlys som leverer hakket bedre belysning på mørklagt vei enn LED Matrix.

At BMW 5-serie har ladbar hybrid er altså ikke nytt, men det er nytt at den leveres som stasjonsvogn, og det er nytt at man kan få sedanen med en 545e-variant der man får en 3-liters 6-sylindret bensinmotor istedenfor 2-literen med 4 sylindre som var i testbilen.

Testbilen har 292 hk og 420 Nm, samme som 330e som naturlig nok oppleves hakket kvikkere ettersom det er en mindre og lettere bil.

545e har hele 394 hk og 600 Nm, og den får man fra 701.200 kroner med xDrive.

Du kan få 530e som stasjonsvogn fra 597.300 kroner og med xDrive fra 636 800 kroner.

Testbilen var en 530e xDrive eDrive M Sport der mange av de ekstra navnene handler om utstyr og stylingpakker, og den starter på 736.758 kroner.

Testbilen har masse deilig ekstrautstyr, som for eksempel komfortseter og laserlys, og koster 862.214 kroner, men det er før man tar hensyn til en kampanjerabatt som nylig har dukket opp på 36.746 kroner.

Med disse prisene er faktisk testbilen fra BMW en god del rimeligere enn testbilene Mercedes-Benz E-klasse og Audi A6.

I filmklippet over viser vi deg litt rundt i bilen, og tar deg med på en litt aktiv kjøretur og en langt roligere kjøretur.

Noe av det første man lurer litt på med en ladbar hybrid, er hva som har skjedd i bagasjerommet. Og her er det et forhøyet gulv som gjør at den ladbare hybriden får 430 liter opp til toppen av bakseteryggen, mens en vanlig 5-serie Touring har 560 liter.

Man kan utnytte plassen lenger opp enn til toppen av bakseteryggen, for sikkerhetsnettet for bagasjen er lett tilgjengelig.

Det er et rom under gulvet i bagasjerommet der man har plass til ladekabler, dette rommet vises i videoen ovenfor her.

Det blir en solid høydeforskjell mellom bagasjerom og resten av lasteplassen når man legger ned baksetene. Vi har fortsatt til gode å se en ladbar hybrid som ikke har en kant her.

Fordelen med tredelt baksete er muligheten for å bruke yttersetene mens midtryggen er lagt ned, og man kan få lange gjenstander som ski og staver inn i kupéen dersom man ikke vil ha takboks.

En praktisk løsning du finner hos BMW er muligheten for å åpne bakruta, og slik få tilgang til det som er i bagasjerommet.

12V plugg har du baki her, og i testbilen var det også en knapp for elektrisk utfellbart hengerfeste.

Som du kan se i videoklippet lenger opp så er det ikke knallkjapt å vippe fram hengerfestet, men utrolig digg å slippe å ta på og av hengerfestet manuelt!

Strømpluggen er fastmontert på selve hengerfestet, og lett tilgjengelig når du skal hekte noe bakpå BMW’en.

Du kan dra med deg inntil 2.000 kg når du velger 5-serien som ladbar hybrid.

Bakseter er sentrale i en stasjonsvogn, og her må vi nok si at plassen til hodet og til knærne er hakket bedre hos Audi A6 og Mercedes-Benz E-Klasse.

Her går håret mitt oppi taket, og det gjorde det ikke på de to andre bilene. Selv en hårklipp ville ikke hjulpet her.

Kneplassen kan jo naturligvis bli bedre dersom man tar forsetet lenger fram, og det holder lenge til de som normalt sett skal befinne seg i baksetet når jeg kjører, altså barna mine, men for meg selv ble kneplassen litt knapp.

Jeg er 184 cm på strømpelesten, men har en stor bakende og en lang rygg.

Man kan velge å ha en egen klimasone i baksetet, og varme i yttersetene, men det var ikke tatt med på testbilen. Her var det både 12V-plugg og 2xUSB-C.

Man sitter helt klart mest komfortabelt i yttersetene bak, og da kan man også ta ned et armlene med koppholdere.

ISOFIX er det også på yttersetene bak.

Jeg hadde en BMW før i verden, en 5-serie med komfortseter, og de setene i vår 2008-modell hadde akkurat de samme innstillingsmuligheter som dette setet har.

Man kan stille på sitteputens lengde og vinkel, man kan justere hvor mye sideputene i ryggen skal klemme, man kan justere vinkelen på øvre del av rygg og mye, mye mer.

Fantastisk deilige seter i 2008 og i dag, men her har det vel ikke skjedd en stor revolusjon hos BMW. Man kan naturligvis bestille setene med ventilasjon og med massasje.

Den komforten disse komfortsetene i 5-serien gir kan man aldri oppnå i en 3-serie.

Det er en del som synes at rattet til BMW er noe tykt, men jeg liker det. Varmen er over hele rattet, og det er veldig deilig når det begynner å bli kjølig ute.

Det er mulig å snakke til bilen, men ikke når man har norsk språk i bilen. Litt snodig at man ikke kan få snakke engelsk til bilen slik man kan i Mercedes-Benz.

Til venstre for girspaken er det tre sentrale knapper der det står; electric, hybrid, sport – som da gjør at bilen oppfører seg svært ulikt.

I kjøremodus electric kjører bilen som en elbil med 109 hk og 265 Nm, det gjør jo ikke 5-serien til en racerbil, men det fungerer helt greit for å kjøre elektrisk til jobb.

Vi kom 45,6 km elektrisk i pluss 8,5 grader og med våt asfalt og nye piggfrie vinterdekk fra Nokian i dimensjon 245/45/R18.

Vi har en fast testløype for ladbare hybrider der hastigheten ligger mellom 50 og 70 km/t. Det betyr at om du pendler på motorvei kommer du en del kortere elektrisk på denne tiden av året enn det vi kom.

Med tomt batteri la vi cruisen i 100 km/t på motorveien og kjørte 33,5km fra Ikea til Grimstad. Da landet snittforbruket på 0,62 liter på mila.

Det betyr at E-klasse til Mercedes-Benz er ganske suveren når det gjelder lavt forbruk, men den har jo også en 2-liters 4-sylindret dieselmotor.

I hybridmodus vil bilen selv finne ut hva som er mest fornuftig å bruke av bensinmotor eller elmotor.

I sportsmodus kan man velge XtraBoost der man får maksimalt med krefter tilgjengelig fra både bensinmotor og elmotor, og det er rett og slett moro på svingete veier!

Tar du en kikk på videoklippet litt lenger opp i testen her får du bli med på litt aktiv kjøring på svingete vei.

Kobler du en iPhone med bilen får du trådløs tilkobling av Apple CarPlay, og du kan styre alt fra joystickhjulet, selv om den store infotainmentskjermen også er trykkfølsom.

Jeg har veldig sansen for valgfriheten, og det at jeg ikke «må» trykke på skjerm for å utføre valg i infotainmentskjermen.

For hver kjøremodus har man gjerne flere valgmuligheter og man kan som regel konfigurere individuelle innstillinger på det enkelte kjøremodus.

Lyden i anlegget bestemmer man litt ut fra hvor bra anlegg man tar med seg fra lista over ekstra utstyr. Det er mange ulike å velge mellom.

Når man kjører på motorveien med to felt i samme retning vil man få opp i instrumentene hvor biler befinner seg, og dermed se biler som befinner seg i blindsona i instrumentene.

Jeg husker hvor vilt det var da 5-serien kom med smartnøkkelen, den kan man fortsatt få til bilen, men i våre dager bruker nok de fleste app. Utviklingen går raskt fremover!

Vi våger å påstå at BMW 530e xDrive eDrive M Sport Touring leverer svært sterkt på komfort, meget sterkt på moro-faktor, bra på miljøfaktor og den kler godt det klassiske lekre designet.

Det nærmest overrasker oss litt at den vinner prismessig over de to andre tyskerne vi har nevnt noen ganger i løpet av denne saken.

Er lavest mulig forbruk det mest sentrale for deg, velg Mercedesen.

Er mest plass, mest mulig krefter og 3-liter og 6 sylindre det viktigste for deg, velg Audien.

Ellers er BMW’en etter vår mening best på det meste andre, selv om de to andre kanskje er et ørlite hakk mer moderne i designet.

Selv om den ladbare hybriden gir utrolig mye 5-serie og krefter for pengene kan man naturligvis også få denne bilen med andre motoriseringer, de er nå blitt mildhybrider hele gjengen, enten du velger bensin eller diesel.

Les flere tester i Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester