Labtester ga kortere rekkevidder for Model 3, Nio ET7 og Megane E-Tech
Green NCAP har gjennomført en ny runde med tester, og alle tre elbilene hadde et snittforbruk som gir dem en langt kortere rekkevidde enn det WLTP-tallene tilsier.
Det er vel ingen vits å teste elbiler når det kommer til utslipp? Vel, det er faktisk noen punkter i Green NCAP’s tester som skiller Tesla Model 3, Nio ET7 og Renault Megane E-Tech.
Euro NCAP har som mange vet fått sin mer miljøbevisste søster. Euro NCAP skal altså oppfordre bilprodusentene til å lage sikrere biler gjennom sine kollisjonstester, og har lyktes med dette. Europa har nemlig de klart mest trafikksikre bilene i verden, og det er stor prestisje å få 5 stjerner. Og like stor nedtur å ikke få toppscoren.
-->
Green NCAP skal på sin side oppfordre bilprodusentene til å lage enda mer miljøvennlige biler, og i tillegg til selve utslippet sjekker de også hvor energieffektive bilene er og hvor mye skade de gjør på lokalmiljøet.
Den relativt ferske søsteren til Euro NCAP har allerede tatt noen grep som gjør at det er enda vanskeligere å få gode resultater, for de har i år introdusert nye testprotokoller.
‒ Inntil i dag dekket våre vurderinger kun tank-til-hjul-evaluering. Biler fikk en stjernerangering basert på deres utslipp og effektivitet fra ladepunkt eller drivstoffpumpe til ytelse de leverte på veien, sa teknisk sjef Aleksandar Damyanov før resultatene fra den første testrunden ble avduket i sommer.
‒ Green NCAPs nye vurdering dekker en Well-to-Wheel+ klimagassvurdering, noe som betyr en mye bredere tilnærming, la han til.
Well-to-Wheel (WTW) kan sammenlignes med en livtidssyklus, med tar ikke høyde for energien brukt til andre ting som for eksempel fabrikker og energien som disse benytter.
Og bare så det er sagt. Samtlige elbiler og hydrogenbiler som har blitt testet av Green NCAP har oppnådd 5 stjerner, mens flere ladehybrider har oppnådd 3,5 stjerner.
Så akkurat stjerner er ikke så aktuelt når elbilene testes, og selv om de scorer full pott og 10 poeng i ren luft-kategorien er det to andre kategorier som faktisk kan skille elbilene noe.
Testene måler nemlig også hvor energieffektive de er og tar for seg drivhusgasser. Her er det faktisk bare lille Dacia Spring som ble testet tidligere i år som har oppnådde perfekte 10 poeng, noe elbilen fikk på drivhusgasser.
Green NCAP har nå testet tre nye elbiler, Tesla Model 3, Renault Megane E-Tech og Nio ET7. Alle tre scoret selvsagt 10 poeng på utslipp, men ingen klarte å oppnå toppscore i de to andre kategoriene.
Slik ser den trioen ut:
I den ene av de tre kategoriene gjemmer det seg også noe ganske spennende, nemlig rekkevidde basert på forbruket til elbilene.
I «Energi-effektiv» måler Green NCAP energiforbruket i kaldstart, varmstart, på motorveien og i kulden. De måler altså forbruket i forskjellige scenarier som betyr noe for den daglige bruken.
Tesla Model 3 var best av de tre og oppnådde 9,6 poeng. Bilen fikk perfekte 10 poeng i både kaldtesten og varmtesten, 9,8 i landeveistesten og 8,8 poeng i kuldetesten. Sistnevnte kan overføres til bruk av elbil under norske vintertemperaturer ved -7 grader.
Slik var forbruket til Model 3:
Kaldtest: 16,5 kWh/100 km
Varmtest: 15,9 kWh/100 km
Motorveien: 21,1 kWh/100 km
Kuldetest: 28,5 kWh/100 km
Så hva betyr dette for rekkevidden?
Jo, lab-testene til Green NCAP sier at snittforbruket var på 17,9 kWh, og at rekkevidden dermed blir 390 kilometer. Det er over 100 kilometer mindre enn den oppgitte WLTP-rekkevidden.
Som verst fikk altså Model 3 et forbruk på 28,5 kWh under kuldetesten, og dette tilsvarer en rekkevidde på kun 241 kilometer for den populære elbilen.
Testbilen Tesla Model 3 har et oppgitt forbruk på 14,4 kWh, og en oppgitt rekkevidde på 491 kilometer.
De to andre elbilene scoret 9,4 poeng på energieffektiv.
Nio ET7 fikk følgende forbruk:
Kaldtest: 17,7 kWh/100 km
Varmtest: 16,9 kWh/100 km
Motorveien: 25,4 kWh/100 km
Kuldetest: 30,4 kWh/100 km
I snitt ble forbruket 20,0 kWh og en rekkevidde som tilsvarer 530 kilometer, og som dårligst gir 30,4 kWh en rekkevidde på 337 kilometer. Snittrekkevidden er dog ikke så veldig langt unna den offisielle rekkevidden til ferske elbilen.
Testbilen Nio ET7 har et oppgitt forbruk på 19 kWh, og en oppgitt rekkevidde på 580 kilometer.
Renault Megane E-Tech endte opp med følgende forbruk:
Kaldtest: 16,9 kWh/100 km
Varmtest: 16,3 kWh/100 km
Motorveien: 26,3 kWh/100 km
Kuldetest: 30,0 kWh/100 km
Dette gir et snittforbruk på 19,8 kWh og en rekkevidde på 359 kilometer, mens ved et forbruk på 30 kWh får Megane E-Tech en rekkevidde på 226 kilometer.
Testbilen Renault Megane E-Tech har et oppgitt forbruk på 16,9 kWh, og en oppgitt rekkevidde på 433 kilometer.
Så alle tre var altså et stykke unna den opplyste rekkevidden, noe som er veldig greit å få med seg.
Når det gjelder drivhusgassen scoret alle tre elbilene 10 poeng på kaldstart og varmstart, men Model 3 var den eneste som også fikk dette i motorvei-kategorien.
Ingen av de tre bilene oppnådde 10 poeng i kuldetesten når det kommer til drivhusgasser, så dermed ble de faktisk slått av rimelige Dacia Spring på dette området.
Hvem kunne ha gjettet det?
Les også: