Kuttet utslippene med 75 prosent

Porsche har redusert CO2-utslippene per bil med 75,6 prosent siden 2014, og snart kommer de med sin første lokale utslippsfrie bil laget i en klimanøytral fabrikk.


I 2015 ble Volkswagen-gruppen avslørt for å ha jukset med
utslippstallene rundt dieselmotorene, og dette har forandret bilindustrien.

Etter dieselgate som skandalen ble døpt har produsentene
fokusert på klimautfordringene, noe som blant annet har gått hardt utover dieselmotoren.

For Porsches del har aldri diesel vært en viktig del av bilene,
og i 2017 var kun 12 prosent av samtlige biler de solgte dieselbiler.

Så det var nok en ganske enkel beslutning for dem å sette sluttstrek
for slike motorer, og de har nå vridd fokus over på hybrider samt elbiler.

Dette skal føre til en enda renere portefølje i tiden
framover, hvor også elbilene blir en viktig del av satsingen til
sportsbilprodusenten. Taycan blir den første helelektriske modellen, og i
tillegg til at den ikke forurenser lokalt skal den også produseres i en
avansert CO2-nøytral fabrikk i Zuffenhausen.

Men Porsche er allerede blitt langt mer klimavennlige enn de
var for kun noen år siden.

For i tillegg til å ha senket utslippene per bil med over 75
prosent på fem år, har den tyske produsenten også redusert energiforbruket med
rundt 31 prosent i samme periode.

Dette på samme tid som produksjonen har skutt i været, fra 101.449
biler i 2014 til 184.791 biler i 2018 ‒ en økning på formidable 82 prosent.

‒ Vi optimaliserer kontinuerlig våre kjøretøy for å gjøre
dem enda mer miljøvennlige, sier styremedlem i Porsche produksjon og logistikk,
Albrecht Reimold.

‒ I tillegg gir et stort antall både store og små tiltak hos
Porsche et samlet konsept som gjør det mulig for alle områder av selskapet å
forbedre sin økologiske bærekraft trinn for trinn.

At de fokuserer på klimakutt i produksjonen er fabrikkene i Stuttgart
og Leipzig gode eksempler på. I 2014 var CO2-utslippene der 104.742 tonn, og dette
hadde krympet til 45.556 tonn i 2018. I tillegg har de redusert vannforbruket
med 19,4 prosent, og bruken av løsemidler har gått ned med 33,9 prosent.

Dette vil altså gå ytterligere ned i framtiden, for fabrikken
som lager Taycan er ganske så banebrytende.

Zuffenhausen-fabrikken bruker nemlig for første gang en helt spesiell overflate-teknologi på fasaden som absorberer nitrogendioksid. Fasadeelementene er laget av aluminium belagt med titandioksid.

Belegget fungerer som en katalysator, og bryter ned de
absorberte forurensende partiklene i den ufarlige kombinasjonen av vann og
nitrat når de blir utsatt for sollys og lav luftfuktighet.

Under det første trinnet i dette pilotprosjektet tester
Porsche den NOx-absorberende høyteknologiske fasaden på et område på 126
kvadratmeter, noe som tilsvarer rundt 10 parkeringsplasser. Der fanger fasaden
like mye som rundt 10 trær.

I tillegg har Porsche innført en rekke nye tiltak i fabrikken,
og nye løsninger bare rundt karosseri-arbeidet sparer for eksempel 11.544 kWh i
Zuffenhausen.

Og ironisk nok oppfordrer Porsche også de ansatte til å bruke
kollektiv til og fra jobben, og har flere ulike løsninger. «Job Ticket» er en subsidiert
billettløsning til kollektivtransport, «Fine Dust Ticket» brukes når det er høy
lokal forurensing, «TwoGo» er en app som sørger for at pendlerne kjører sammen,
og til slutt har de utviklet en parkeringsløsning som identifisere ledig
plasser uten at ansatte trenger å kjøre rundt og lete etter disse.

Når det gjelder Taycan er denne nå inne i de aller siste testene, og blir vist fram for første gang offisielt i september.

Markedslanseringen skal etter planen skje mot slutten av året, og til nå har flere enn 20.000 personer betalt 2.500 i euro i depositum for den kommende elbilen.

Les mer om:

Nyheter