Koronafrost gir bilistene starttrøbbel

NAF måtte rykke ut til hele 10.000 bilister i januar, og kombinasjonen hjemmekontor og bitende minusgrader får skylda. Her er tipsene for å unngå biltrøbbel under koronafrosten.


«Hjelp, bilen starter ikke». En slik melding tikket inn til NAF Veihjelp rekordmange ganger i januar, og grunnen er selvsagt de blå gradene som herjet over hele landet.

‒ Kulda har skylda. Startbatteriproblemer kan dukke opp hos alle, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF.

-->
Bare NAF’s veihjelp alene måtte rykke ut 10.000 ganger i januar, noe som gir et snitt på godt over 13 oppdrag ‒ hver eneste time døgnet rundt. Til sammenligning rykket de ut 6.000 ganger i januar 2020, så økningen har vært på formidable 40 prosent.

At koronapandemien også skal føre til startvansker, hadde vi nok ikke sett for oss. Men det er en ganske logisk forklaring.

‒ Kulda er en vanlig årsak til startbatteriproblemer. Når mange i tillegg nå har hjemmekontor og kjører bilen lite og kun på korte distanser er det oppskriften på startvansker, sier Ryste.

Og det gjelder alle typer biler.

‒ Startbatteriproblemer er det mest utbredte problemet ved vedvarende kulde, og er noe alle bileiere sliter med uansett om de kjører dieselbil, hybridbil eller elbil, sier Ryste.

Men det finnes heldigvis en ganske enkel løsning.

‒ NAF sitt beste tips er å legge ut på en lengre kjøretur fra tid til annen, og aller helst lade startbatteriet jevnlig med en batterilader hjemme, sier Ryste.

Og selvsagt:

‒ Ha startkabler i bilen. Det er lettere å lete etter en annen bilist som kan hjelpe deg enn en som attpåtil har startkabler i bagasjerommet, understreker hun.

Mange er også nervøse for å koble til startkablene, men dette er ganske enkelt å huske. NB! Tenningen på bilen som er tom for strøm skal være skrudd av.

Man ser som kjent rødt når bilen ikke starter, så den røde kabelen skal kobles til først. Først rød klemme på plusspolen (+) på batteriet til bilen som skal gi starthjelp, deretter på plusspolen til det tomme batteriet.

Deretter kobles svart ende på minuspolen (-) til det tomme batteriet, og til slutt skal den siste svarte klemmen kobles til et jordingspunkt i motorrommet på hjelpebilen. Her må det være god metallisk kontakt, og denne klemmen skal kobles lengst mulig unna batteriet.

La også kablene være montert noen minutter etter at bilen har startet, og til slutt fjernes kablene i motsatt rekkefølge enn de ble montert.

Så gangen er altså slik når startkablene skal kobles til: Rød klemme (hjelpebil), rød klemme (flatt batteri), svart klemme (flatt batteri) og svart klemme (hjelpebil).

Men det beste tipset er altså å være litt obs på at kulden kan tappe startbatteriet om bilen står ubrukt over lengre perioder, og her får du seks tips fra NAF som kan redde deg fra kuldetrøbbel:

Vedlikehold batteriene: Lad startbatteriene jevnlig og legg ut på en litt lengre tur av og til om du har mye småkjøring i hverdagen.

Ha riktig spylevæske: Det er forskjell på spylevæske. Se etter en som tåler ekstra lave temperaturer.

Sjekk frostvæske/kjølevæske: Få sjekket hvilken temperatur kjølevæsken tåler. Er frysepunktet for høyt og det mangler kjølevæske kan det skade motoren. For lav blanding av frostvæske kan få alvorlige følger for motoren.

Sjekk og skift motorolje: Er det lenge side du har skiftet olje vil ny olje bidra til at motoren starter lettere når det er kaldt ute.

Fjern fukt: Luft bilen før du parkerer. Hvis du slipper ut fuktig luft og damp så slipper du at bilen iser ned også innvendig.

Vask ruta: Vask frontruta innvendig for å unngå dugg og is. Dugg oppstår raskere når vanndråpene har skitt å feste seg på. Derfor er ren frontrute det enkleste og billigste trikset for å motvirke dugg.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Forbruker